De la PR la branding personal, un business încă nou în România
„Fiecare dintre noi are o poveste de spus și tot mai mulți oameni își dau seama că au nevoie să învețe cum să o spună într-un mod relevant, care să îi diferențieze de restul profesioniștilor din domeniu”, spune Anca Baniță, trainer de branding personal la Fundația Calea Victoriei din București.
Anca Baniță lucrează de șapte ani în comunicare, în agenții de PR, dar este și unul dintre inițiatorii „Let’s Do It, Romania!”, cel mai mare proiect de implicare socială din România, care a mobilizat peste 1.000.000 de români pentru a face curățenie în toată țara, într-o singură zi. Ea este de altfel și creatoarea campaniei de comunicare a proiectului. De peste un an este freelancer, în special pentru clienți din zona de training și dezvoltare personală, și susține traininguri de branding personal și motivaționale.
„Ce te face unic îți aduce succesul. Cel mai important lucru pe care îl poți face este să stai cu tine și să descoperi care sunt lucrurile pe care le faci bine, care este mixul de atribute care te diferențiază pentru a putea spune o poveste relevantă. De asemenea, brandingul personal cere constanță și consistență, așa că, dacă decizi să te ocupi singur de acest aspect, va fi ca un al doilea job. Practic, vei face PR pentru tine, iar asta înseamnă să cauți constant oportunități, să iei parte la evenimente sau să creezi conținut relevant”, spune Anca Baniță.
În urmă cu un an, la propunerea celor de la Fundația Calea Victoriei, unde susținea deja un curs de PR, a început să susțină cursul de Branding Personal. De atunci a avut peste 70 de cursanți, în mai multe ediții, fiecare dintre acestea având durata de șase săptămâni. Cursanții sunt atât studenți, aflați la început de carieră, cât și profesioniști cu diverse niveluri de experiență, din diverse domenii: arhitectură, training, sport, învățământ, avocatură, comerț online, presă, HR.
„Primul lucru pe care mi-l spun participanții la cursuri este că își doresc să devină vizibili, să se promoveze. Toată lumea asociază brandingul personal cu partea de promovare, însă, până să ajungi în acest punct, mai sunt câțiva pași importanți”, spune Anca Baniță, care și-a construit cursul în așa fel încât prima parte atinge zona de cunoaștere personală, de la viziunea personală la valori sau atribute de brand; a doua etapă cuprinde o analiză a targetului, una a competiției și un plan de comunicare, folosind un mix de canale, atât online, cât și offline.
Pentru că este PR freelancer și trainer, nu poate vorbi despre o afacere, ci despre know-how-ul pe care îl oferă participanților la curs sau clienților individuali care doresc să își construiască un brand personal. Totuși, a beneficiat de promovarea realizată împreună cu Fundația Calea Victoriei. „Ei au deja o comunitate fidelă, pe care au informat-o și mobilizat-o în legătură cu acest curs, iar eu, separat, am promovat cursul prin canalele mele (Facebook, blog, twitter, Linkedin).”
Un alt exemplu de specialist care s-a îndreptat dinspre PR spre zona de dezvoltare personală și branding personal este Teodora Migdalovici. Ea a dezvoltat me.alchemy, un proiect pe care îl definește ca fiind „prima platformă de personal branding, care implică demersuri de coaching, de stilistică vestimentară, de scriitură şi de fotografie, prin care reuşesc să-i ajut pe clienţii mei să devină cea mai bună versiune a lor, ca indivizi, ca oameni de business”.
Absolventă a Facultății de Litere, a început să lucreze încă din timpul școlii la emisiunea Pro Tv „Profesiunea mea, cultura”, ca documentarist pe arte vizuale. În 2000 și-a deschis o companie de consultanţă în comunicare, „Migdale Amare”, prin care a dezvoltat proiecte premiate la nivel internaţional. Tot din 2000 a început să dezvolte platforma de personal branding care a devenit mai târziu me.alchemy. Din 2004 reprezintă în România festivalurile dezvoltate de IAF – Cannes Lions, Eurobest, Dubai Lynx şi Spikes.
O altă activitate a Teodorei Migdalovici este The Alternative School For Creative Thinking, MBA-ul creativ pe care l-a fondat în 2005, unde formează generaţia de până în 30 de ani a industriei de marketing şi comunicare. Pentru specialista în domeniu, businessul în zona de branding personal era ceva natural, care s-a dezvoltat de la sine. Clienții ei pot beneficia de consultanță pe anumite domenii sau proiecte sau pot opta pentru pachete integrate de schimbare de brand personal.