Discursul pe care trebuie să-l ții angajaților la final de an
De cele mai multe ori nu avem nici un fel de emoții să vorbim echipei în ședințele săptămânale însă când vine vorba de prezentarea de la sfârșitul anului, ecuația se schimbă pentru că este o prezentare cu miză mare.
De ce este importantă prezentarea de sfârșit de an?
1. Este ultimul moment semnificativ
Se spune că oamenii rețin cel mai bine la început și la sfârșit. Această prezentarea fiind ultimul moment semnificativ din firmă se reține foarte bine de către membrii echipei iar cei mai mulți dintre ei vor pleca cu acele cuvinte în vacanța de sărbători. De aceea este foarte important să fie cuvinte bine alese.
2. Poate să motiveze sau să demotiveze pentru următorul an
Practic această prezentare reprezintă o mică bucațică din următorul an. Este ca și cum ai avea un tort uriaș iar prima dată îți este permis să guști o bucățică din el. Așa este și cu această prezentare. Membrii echipei tale își formează o impresie despre cum va fi următorul an, bazat pe bucățica (prezentarea) pe care o gustă din partea ta.
3. Te poziționeză ca lider sau ca șefu
Prin lider înțeleg o persoană pe care o urmezi pentru că îți dorești să o urmezi. Prin șef înțeleg o persoană pe care o urmezi pentru că trebuie să o urmezi. În funcție de această prezentare membrii echipei decid în mintea lor dacă te vor urma pentru că vor sau pentru că trebuie.
Ce este important să conțină această prezentare?
1. Viziunea
Cei mai mari lideri au mișcat o națiune prin intermediul viziunii lor. Marthin Luther King este recunoscut în toată lumea datorită celebrului său discurs : Am un vis. J.F.Kennedy este recunoscut datorită viziunii sale mărețe de a pune un om pe lună în mai puțin de 10 ani. Care este viziunea pe care o transmiți echipei tale, pentru noul an?
2. Povestea personală
Acest subiect l-am dezvolta pe larg într-un alt articol : http://www.cariereonline.ro/articol/povestile-arma-secreta-pentru-influenta-oamenii
3. Date puse în context
Este foarte sănătos să transmiți obiectivele echipei tale însă cel mai important este să pui în context ce înseamnă acea cifră pentru ei :
Obiectivul nostru este ca în noul an să avem o cifră a afacerilor de 1,5 mil euro. Asta înseamnă că fiecare dintre noi va fi nevoie să fim cu 20% mai valoroși pentru clienții noștri. Putem face asta prin a muncii peste program, lucru care nu cred că vi-l doriți, sau putem să facem asta prin a ne educa și a deveni noi mai buni. De aceea am investit într-un program de training intern ce va avea loc în 2015, pentru ca voi să puteți fii cât mai valoroși pentru clienții voștri și în cele din urmă eu că vă pot crește salariile.
Cum este important să fie livrată prezentarea?
Poate mai important decât ce spui este modul în care o spui. Pe lângă cuvinte, audiența își dorește să vadă energia ta ca vorbitor. Ei vor să poată avea încredere în acea viziune, să se poată identifica în poveste și să facă parte din prezentare, iar aceste componente se realizează mai mult din modul în care transmiți decât cu ajutorul a ceea ce transmiți. De aceea vreau să îți ofer 3 recomandări simple.
1. Zâmbește
Știu că pare banal, însă de multe ori, în cele mai importante momente uităm de lucrurile simple. Zâmbetul este cea mai simplu mod de a deschide publicul față de tine .
2. Fii entuziast
Entuziasmul se simte de la distanță. O persoană care este pasionată de ceea ce prezintă este cel care are o energie magnetică și care îi face pe ceilalți să se adune în jurul său.
3. Nu fi perfect. Fii prezent.
Cea mai mare descoperire pe care am avut-o de-a lungul prezentărilor pe care le-am susținut de 7 ani și până acum este că oamenii nu își doresc ca speakerul să fie perfect. Ei nu vor o persoană formală, robotică. Ei își doresc o persoană care zâmbește, care este dezinvolt și relaxat, care știe să glumească și mai ales care are încredere în ceea ce transmite. Pentru acestea toate, ai nevoie de prezență.