Eseul castigator: Ce curs va lua cariera ta mai departe? Depinde de tine!
Studiile pe care la un moment dat in viata alegi sa le urmezi nu iti vor influenta in totalitate alegerile pe care va trebui sa le faci pe viitor. Acest lucru l-am intelels cu adevarat in momentul in care a trebuit sa imi raspund mie, pentru prima data la intrebarea „Unde vreau sa fiu peste 5 ani?”.
Din anul I de facultate am inceput sa citesc ziare de afaceri, iar prin anul III cunosteam marile companii multinationale care au intrat in Romania, in aproape toate sectoarele industriale. Primul meu job a fost la o companie romaneasca din industria imobiliara, dar imi doream un post intro companie mai mare sau cel putin intr-una straina si stiam ca pe aceasta piata vor intra companii multinationale importante.
In acelasi timp reuseam sa fac fata cerintelor Facultatii de Stiinte Politice din cadrul Universitatii din Bucuresti. In anul IV am fost angajat la CB Richard Ellis ca expert negociator pentru un complex rezidential din Capitala. Inca nu imi terminasem facultatea, iar piata imobiliara dadea semne de slabiciune, asa incat imediat ce imi luam licenta voiam sa plec din sectorul imobiliar.
Cu diploma de licenta in mana, ma gandeam ce fel de viitor mi s-ar potrivi si mai ales in ce domeniu as vrea sa lucrez. Eram licentiat in Stiinte Politice, insa nu aveam deloc ganduri despre acest domeniu.
Stiam ca, in ultimii doi ani, in Romania au fost privatizate o serie de companii din domeniul energetic. De exemplu, Distrigaz Nord si Sud au fost preluate de EON respectiv GdF Suez. O parte a Electrica a fost vanduta catre companii precum EON, CEZ si Enel, asadar mi-am indreptat privirea inspre subsidiarele acestor companii din Romania.
Am aplicat pe site-ul Enel, iar la cateva saptamani am fost chemat la interviu. Compania cauta tineri absolventi pe care sa ii formeze in diverse domenii, pregatirea lor initiala conta, insa nu intr-o masura foarte mare.
Interviul a tinut douasprezece ore, timp in care am fost supus la trei tipuri de teste, impreuna cu alti 10 candidati, iar, ulterior, spre seara, am avut alte doua interviuri cu doi manageri din Enel Romania. Ultimul interviu a fost cu specialistii unei firme de consultanta in HR din Roma.
La sfarsit, am fost intrebat daca sunt de acord sa plec pentru un an in Italia, la Roma, la sediul central al Enel SpA. Am raspuns hotarat ca da.
Dupa o luna de asteptare, am fost anuntat ca am obtinut postul si ca datorita rezultatelor bune la teste voi putea sa imi aleg viitorul departament unde voi lucra.
Am ales departamentul de Marketing. Cum piata de energie a fost liberalizata la 1 iulie 2007, trecand-se de la monopolul statului la o piata concurentiala cu actori privati, am considerat ca marketingul este exact departamentul in care se puteau experimenta idei noi. Totul era la inceput, nu numai ca in Electrica nu exista un departament de marketing cu politici de marketing aplicate, dar in Romania si chiar in UE nu exista pana atunci o piata de energie. Concurenta era egala cu zero. Era un monopol de stat. Faptul ca eram la inceput intr-un domeniu aflat tot la inceput ma facea sa inteleg ca exista multe oportunitati dar si multe responsabilitati.
Un an am lucrat intr-un program de „training on the job” la departamentul de „Piata” al Enel Italia, numit „Energy Without Frontiers”. Sase luni am avut ca principala activitate planificarea si controlul vanzarilor, iar urmatoarele sase luni marketingul strategic.
Gabriel Traistaru
Inainte sa plec la Roma aptitudinile mele in domeniul in care aveam sa ma specializez erau foarte vagi. Nu cunosteam aproape nimic despre „piata de energie”, insa aveam cateva idei clare despre „marketing”, eram foarte curios, totusi, cum se vor uni aceste doua concepte. Stiam ca in cadrul acestui sector si al acestui departament ma voi putea dezvolta. Dupa un an de „training on the job” am inteles care sunt pietele de energie, cine sunt actorii din Italia dar si din UE, am invatat cum se realizeaza un Plan de Marketing si un Raport al Competitiei pe o piata de energie. Pe langa acestea, am reusit sa castig putina experienta in legatura cu dezvoltatea canalelor de vanzare a energiei. Foarte importante pentru activitatea actuala sunt cunostiintele pe care mi le-am facut in cadrul Enel Italia.
Networkingul pe care l-am realizat acolo timp de un an reprezinta un amplificator in activitatile de transmitere a know-how-ului italian in Romania.
Dupa intoarcerea in tara, am inceput sa lucrez in cadrul departamentului de Marketing al Enel Romania ca responsabil pe partea de Marketing Strategic. Ma ocup anual, alaturi de colegii mei italieni si romani, de realizarea Planului de Marketing al companiei, de raportul lunar cu privire la competitie dar si de pregatirea lansarii unor noi canale de vanzari respectiv un nou Call Center si o serie de parteneriate.
Datorita evolutiei pietei si a competitiei in paralel cu intarirea pozitiei companiei pe piata din Romania, Enel va trebui sa isi adapteze organigrama institutionala. Astfel, urmaresc ca peste cinci ani sa detin conducerea Departamentului de Marketing Strategic care va fi subordonat direct diviziei „Piata”. Pentru a reusi acest salt va trebui sa particip activ la dezvoltarea altor masuri de monitorizare si contracarare a efectelor concurentei impreuna cu implementarea unor mai bune strategii de marketing prin Planul anual de marketing.
Peste zece ani obiectivul personal este sa am o cariera internationala. Intoarcerea la Roma ca midle-manager sau ca asistentul unui top manager, reprezinta un obiectiv mai indepartat dar realist. Pentru a-l atinge este nevoie de foarte multa munca. Cunoasterea la perfectie a pietei romanesti de energie, dar si europene, reprezinta un minim necesar.
Totodata, asumarea raspunderii pentru un numar cat mai mare de decizii importante reprezinta criteriul cel mai important pentru a aspira la o cariera internationala in Enel. Se cheama „ascensiunea prin puterile proprii”.
Cum piata este la inceputuri, nu pot spune ca exista o baza de date istorica de unde sa ma pot inspira, impreuna cu colegii mei, in legatura cu efectele unor decizii anterioare, deci ne ramane de cele mai multe ori ca singura solutie asumarea riscului, cu alte cuvinte depinde numai de noi.
Exista programe de studii potrivite si usor adaptabile nevoilor unui manager din cadrul unei companii de energie. In ceea ce ma priveste, doresc ca pe termen mediu sa investesc intr-un program de MBA. Aceasta, datorita cunostintelor teoretice si practice la care vreau sa am acces, dar si networkingului cu persoane tinere si active din diverse domenii de business. MBA-ul este un instrument necesar pentru o cariera internationala in Enel. Daca un manager nu a reusit inca sa urmeze un astfel de program, compania ia toate masurile ca in cel mai scurt timp acel manager sa fie inscris la un MBA de renume international la Harvard Business School sau London School of Economics.
Urmatorul pas in ceea ce priveste pozitia mea actuala spre o avansare la conducerea unui viitor departament de Marketing Strategic va fi formarea unei echipe de noi angajati care sa poata raspunde nevoilor companiei in ceea ce priveste elaborarea si implementarea strategiilor de marketing. Acest proces este in desfasurare insa formarea unei echipe de tineri specialisti de la zero dureaza cel putin trei ani.
Prima masura pe traiectoria pe care mi-am trasat-o a fost deja facuta. Este vorba despre propunerea de organizare si formare a unei echipe de viitori specialisti. Urmatorul pas dupa formarea echipei va fi expunerea necesitatii si a beneficiilor stabilirii unei structuri organizatorice care sa includa un departament concentrat in mod special asupra concurentei din piata de energie romaneasca. Necesistatea unei astfel de structuri va fi mult mai vizibila peste doi sau trei ani, cand piata va suferi schimbari radicale, iar portofoliul de clienti al Enel va face fata unor presiuni majore din partea competitiei.
Un al treilea pas spre traiectoria trasata va fi stabilirea unui plan de functionare si organizare a acestei noi structuri si integrarea in organigrama institutionala.
Pasul patru ma priveste personal, va trebui ca pana in momentul in care aceasta noua structura va fi considerata o optiune absolut necesara, in baza amenintarilor din piata, este necesar sa finalizez deja un pogram de MBA sau un program de management organizational care sa imi asigure pregatirea necesara numirii in functia vizata.
Ca alternative satisfacatoare in acest moment exista cea de asistent al Country Manager-ului. Aceasta varianta mi-a fost propusa la un moment dat, insa Country Manager-ul din acel moment a fost schimbat. Astazi postul este gol, iar o propunere mi-ar putea fi adresata din nou.
Organizatia ideala in care as vrea sa lucrez in viitor este una alcatuita din mici departamente cu identitate proprie care au o activitate „project-based”. Cu mici echipe de lucru focusate pe diverse proiecte, care, de fapt, sa fie piese din „puzzle-ul” urias: activitatea generala a companiei.
Personal, consider ca organizatia ideala este una transformata dintr-o balena uriasa intr-un banc de delfini care se adapteaza din mers nevoilor pietei si care comunica intre ei printr-o cultura organizationala bazata pe multiculturalitate si valori umane.