Excelenţă, prin efort şi dedicare
„Comunicarea în avocatură are multe dimensiuni şi este foarte specifică, cuprinzând reguli ce ţin de modul şi canalele de comunicare pe care le poţi folosi; se ştie poate că sistemul de drept românesc e mai apropiat de cel continental, mai restrictiv şi nu de cel anglo-saxon, mult mai permisiv şi mai orientat spre latura comercială”, ne-a spus Irina Melecciu (foto), Director de Marketing şi Comunicare la NNDKP şi absolventă a programului EMBA – University of Sheffield. Important, pentru că: „Fie că vorbim despre numeroasele aspecte legate de strategia de brand, fie despre tacticile de relaţii publice, trebuie să găseşti mereu soluţiile cele mai potrivite pentru a respecta aceste reguli şi a te adresa cât mai adaptat fiecărei categorii de public (şi nu sunt deloc puţine) – valorificând atuurile unei echipe performante şi ale unui brand românesc construit, în 24 de ani, cu foarte multă pasiune”, a completat Irina.
Funcţia creează necesitatea sau… invers?
„N-aş vedea neapărat o legătură cauzală între cele două. Funcţiile sunt de multe ori nişte simple cuvinte pe hârtie. «Funcţia» autentică e aceea pe care o simţi şi o dezvolţi, o construieşti treptat şi o desăvârşeşti în timp, prin formarea ta ca om şi ca profesionist. Ideea a venit în momentul în care am simţit nevoia să aprofundez, să ies din zona de confort, care se poate instala pe nesimţite şi poate deveni astfel foarte periculoasă pentru evoluţia personală.”
A fost uşor, a fost greu? „A fost un moment de cumpănă, pentru că aveam două opţiuni diametral opuse: un master în antropologie, o «dragoste» mai veche din facultate, şi un MBA, care mi-ar fi oferit viziunea pragmatică asupra unei afaceri. Am ales-o pe cea din urmă, din dorinţa de a consolida şi schimba optica asupra a ceea ce înseamnă un business din toate unghiurile posibile”, completează specialistul.
Cum alegi un anume program de EMBA?
Contextul economic actual, tendinţele de MBA online sunt factori care jalonează „drumul” către alegerea cea mai potrivită. „Cred că e important să porneşti de la ceea ce-ţi doreşti profesional pe termen lung. Atâta timp cât cuvântul de ordine este «aici», în ţară, în acest mediu de afaceri, cu bunele şi cu relele lui, cred că un program de MBA străin ce oferă cursuri foarte bune pe plan local, cu materii care ţin cont şi de aplicabilitatea pe specificul de business autohton şi regional, e o alegere potrivită”, ne-a spus Irina. Şi a completat: „Decizia mi-am fundamentat-o prin cercetare şi comparaţie între alternativele online şi cele de pe piaţa locală, studiind tematicile de curs, acreditările, profesorii şi experienţa lor. Au avut greutate recomandările altor studenţi, reputaţia internaţională a universităţilor. Balanţa a înclinat categoric spre University of Sheffield, un criteriu de selecţie fiind şi dubla certificare, diploma britanică de EMBA – University of Sheffield şi cea a Chartered Management Institute (CMI), o „pecete” care reprezintă o recunoaştere unanim recunoscută, primită din partea unor experţi internaţionali.”
Timpul liber? Altă provocare…
Irina Melecciu spune că nevoia de ajustare s-a instalat din primele săptămâni de studiu. „A fost o presiune constructivă, însă constantă şi uneori apăsătoare. Uneori, timpul pare că se comprimă şi nu prea îţi dă şansa de a câştiga bătălia cu momentele pe care le-ai vrea, poate, petrecute mai mult cu prietenii şi familia şi mai puţin într-un tête-à-tête cu manualul de leadership. Chiar dacă ştiam la ce să mă aştept, volumul mare de informaţie, timpul de studiu individual, mi-au schimbat destul de mult sistemul de time management”.
Una peste alta, crede că a învăţat să preţuiască mai mult timpul liber şi să îl folosească mai eficient pe cel de la birou.
Teoria, practica, autocunoaşterea
Cursurile preferate au fost cele de managementul informaţiei şi knowledge management, o adevărată provocare pentru că studiul fiecărui aspect teoretic era legat de analiza unei probleme practice din business şi încercarea de a găsi o soluţie aplicând teoria sistemelor. „O experienţă foarte utilă a fost şi realizarea unui plan şi a unei strategii de business viabile din toate perspectivele şi prezentarea în faţa unor investitori. La acest proiect totul a fost ca un puzzle în care piesele s-au potrivit perfect, pentru că fiecare membru al echipei a «pus pe masă» expertiza necesară pentru alcătuirea unui plan coerent – între noi legându-se apoi şi o frumoasă prietenie“, a completat absolventa.
„Să ştii, să afli înseamnă cred să descoperi şi să te descoperi, atât profesional cât şi uman. Să fii receptiv la orice dialog şi iniţiativă sau schimbare constructivă, să te poţi adapta şi reinventa, să înveţi ceva nou în fiecare zi – fie că ceea ce te inspiră vine de la colegi, clienţi, familie, prieteni, fie dintr-o nouă lectură, piesă, concert sau călătorie. Pentru că nicio şcoală de afaceri n-o să facă minuni dacă nu e «aşezată» pe un fundament solid, pe o formă şi un fond bine conturate pe care să le poată evidenţia sau rafina”, a adăugat Irina.
E sigură ca un MBA ajută, atâta timp cât te implici trup şi suflet. „Iar lecţiile despre pragmatism în afaceri, experienţele de viaţă şi de învăţare şi oamenii cu care interacţionezi timp de doi ani te vor face să alegi acelaşi lucru când vei privi retrospectiv, chiar dacă nu vor lipsi şi momentele în care apare tentaţia renunţării. La final însă, s-ar putea ca şi acelea să-ţi lipsească puţin.”
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici