Experiența unui român la un MBA în străinătate
Programul mi s-a părut foarte bine structurat încă de la început. Gradul de dificultate și munca care trebuie depusă crește exponențial cu cât programul avansează. Astfel, la început exista o perioadă de acomodare în care am avut ocazia să îmi cunosc colegii. Unul dintre cei mai buni prieteni ai mei, Mircea Boiștean, urma deja programul, făcând parte din anul academic 2009-2010. Prin intermediul lui am cunoscut mica comunitate de români din cadrul facultății. Atât în promoția anului precedent, cât și în cea de primăvară erau câte doi români, promoția mea fiind singura în care era doar un român.
În general studenții din fiecare țară își formează un club în cadrul facultății și organizează diverse evenimente. Și noi am avut la rândul nostru întâlniri, cine și câteva evenimente în campus – de exemplu o cină cu mâncare tradițională românească de 1 decembrie. La rândul meu, am fost invitat la evenimente indiene, franțuzești, americane, koreene, etc. Este o modalitate foarte plăcută de a descoperi tradițiile, bucătaria și alte particularități ale diverselor culturi.
Studiu în comunitate
Pe lângă varietatea culturală, studenții sunt selectați și pentru diversitatea experienței lor profesionale. Cursurile sunt organizate diferit față de sistemul românesc; sesiunile sunt mai interactive, studenții trebuind să contribuie cu experiențe proprii. Astfel, în orice curs, pe lângă expertiza profesorului am avut ocazia să învăț și de la colegi, care aduc un aport foarte valoros. Învățatul nu se rezumă în clasa de curs. Lucrul la proiecte este în mare parte realizat în echipe cu care mă întâlneam zilnic. Practic, ziua de muncă începea la 9 dimineața, cursurile ținând până la 14, cand ne întâlneam pentru munca în echipă. În jurul orei 18 începeau sesiunile speciale organizate de cluburile de studenți: conferințe de marketing, strategie, etc. Seara era rezervată studiului individual care se întindea târziu în noapte, sau în unele zile, pentru petrecerile întotdeauna prezente. Faptul că acest program este gândit pentru a dezvolta munca în echipă conduce și la formarea unor relații strânse de prietenie între studenți. Eram într-o comunitate strânsă de colegi cu care mă vedeam continuu: la cursuri, pentru a lucra la proiecte, a exersa prezentări, a ne revizui CV-urile, a studia spaniola sau a petrece seara într-un bar discutând despre cele mai variate subiecte.
Profesor, fost CEO Goldman Sacks Iberia
Totuși, comunitatea aceasta are valoare datorită prezenței și organizării profesorilor și a personalului facultății. Profesorii, precum studenții, erau din toate părțile lumii: spanioli, americani, croați, koreeni. În prima parte a programului profesorii aveau un profil mai academic și ne predau fundamentele diverselor materii. Aveau în general o lungă carieră pedagogică, având experiență în a preda ani de zile în programe similare din cadrul altor universități: Harvard, Insead, etc. Ulterior, în perioadele finale profilul profesorilor a devenit unul practic: aveau mai puțină experiență pedagogică, însă o experiență profesională impresionantă – de exemplu fostul CEO Goldman Sacks Iberia.
Cursurile aveau o foarte bună structură și întotdeauna erau concentrate spre un final practic. Un bun exemplu privind această practică este proiectul final din cadrul cursului de Management Financiar, unde ni s-a cerut să facem o evaluare și un plan pentru achiziția T-Mobile de către AT&T, achiziție care este acum în curs de desfășurare pe piața din SUA. Modul de structurare și prezentare a informațiilor mi s-a parut interesant și atractiv. Faptul că subiectele m-au atras se vede și în rezultatul meu final: am terminat primul dintre 450 de studenți și am primit distincția de cel mai bun student. Este o onoare deosebită și în același timp o responsabilitate mare: acțiunile și rezultatele mele ulterioare trebuie să reflecte standardul ridicat al unui MBA de top.
În discuții cu companiile
Am convingerea că toate aceste cunoștințe acumulate în cadrul programului de MBA mă vor ajuta în viitoarea performanță profesională și în a accesa noi oportunități de dezvoltare. În momentul de față sunt în discuții cu câteva companii privind posibilitatea de a mă alătura echipei lor. Mă uit la oportunități atât în România, cât și peste hotare. Caut o poziție, unde pot aduce o contribuție semnificativă companiei și unde îmi pot dezvolta o carieră pe termen lung. În același timp sunt mândru de programul de MBA pe care l-am urmat și îl recomand călduros oricărui viitor student.
Daniel Bobu a absolvit un program de MBA la IE Business School, primind în același timp distincția de "Cel mai bun student". Având în spate o experienţă de şase ani în marketing, Daniel a lucrat pentru companii precum Vodafone, Procter&Gamble sau Johnson&Johnson.