Generatia asteptata
Cine suntem? Prima generatie pentru care comunismul este doar o lectie de istorie. Prima generatie pentru care tehnologia nu este un lux, ci un mod de viata. Prima generatie care a crescut cu MTV si fast-food, care a trait hip-hop si a considerat ca e normal sa spui ceea ce crezi. Suntem o generatie pentru care schimbarea nu e o exceptie, ci o stare de fapt, pentru care razboaiele, atacurile cu bombe si terorismul sunt fundalul distant, dar constant. Viata e scurta deci. Si imprevizibila. De ce sa nu simti ca merita sa te ridici din pat?
De ce ne simtim speciali, totusi? Pentru ca ni s-a spus atat de des din '89 incoace ca suntem "generatia asteptata", incat am fost convinsi de asta: aveti nevoie de noi! Pentru ca societatea de "tranzitie" cu care am crescut ne-a invatat ca trebuie sa "te descurci" si am ajuns sa ii invatam si pe parintii nostri asta. Pentru ca am crescut in efervescenta "libertatii de opinie" si in consecinta ne-o acordam din plin: si libertatea si opiniile. Si pentru ca lumea de azi ne arata ca nimic nu dureaza o vesnicie. Iar asta pentru noi inseamna ca loialitatea se castiga, nu se cumpara!
Pregatirea High-Potentials: o prioritate strategica! Cele mai frecvente dileme despre care aud sunt: "Aceasta generatie are prea multe cerinte si prea putina dorinta de munca serioasa!"; "Tinerii vin si pleaca la prima oferta mai atractiva!"; "Se asteapta la rezultate din prima zi si la o promovare dupa primul an!"; "Ce sa facem? E oricum nevoie de generatia lor in piata!" Asa cum spuneam, e nevoie sa stii de ce te ridici din pat! Viorel, managerul meu, lucrand direct cu sase "exponenti" HiPo are urmatoarea lectie: "Construieste o cauza, nu doar un loc de munca! Succesul unei organizatii are la baza entuziasmul angajatilor sai pentru o cauza! Semnul bun este ca tinerii talentati ai noii generatii, care intra in business in acesti ani, doresc in primul rand sa stie clar cum le vor transforma managerii lor talentul in performanta, au curajul sa provoace managementul cu intrebari inconfortabile legate de viitorul pe care compania li-l ofera."
HiPo – reguli de functionare si investitii strategice
Aceasta generatie probabil nu va raspunde prea bine la stilul traditional de management si control. Daca am crescut chestionand actiunile parintilor nostri, acum vom face acelasi lucru legat de angajatorii nostri. Nu stim sa tacem, ceea ce e excelent, dar nu si in cazul in care un manager de 50 de ani iti spune "Fa asta si fa-o acum!".
Un mediu potrivit insa va genera rezultate rapide, inovatoare si spectaculoase de la generatia HiPo! Care sunt cateva directii strategice?
1. E nevoie de un context, nu de un job! – spre deosebire de parintii nostri, nu cautam atat de mult siguranta unui birou cu salariu fix si numar de zile de concediu platit, cat contextul in care abilitatile noastre sa se dezvolte, in care punctele noastre tari sa fie recunoscute, in care sa avem flexibilitate, loc de creativitate si oameni care sa vrea sa ne asculte cand avem ceva de spus.
2. Strategia este "acces la oportunitati", nu taskuri! – nu vrem sa ni se spuna: "fa aia sau cealalta"; e important sa vedem oportunitati de a creste si a deveni mai valorosi in spatele lucrurilor pe care le facem. In prima saptamana de lucru am avut de printat si asamblat 30 de manuale de curs si aveam atat de putin chef sa o fac incat nu a iesit tocmai bine… Managerul meu mi-a spus: "E important sa intelegi cum si in cat timp se fac aceste manuale! E o oportunitate pentru a putea mai tarziu sa ii intelegi pe oamenii tai daca vei coordona o echipa de proiect de genul asta!" M-a motivat! Iar azi, conducand echipa de proiect, ii dau dreptate!
3. De la "studiu" la libera exprimare a curiozitatii – dupa 18 ani "de studiu" in diferite institutii, cu cineva aflat pe o pozitie de putere (a notelor, absentelor, "picatului") care ma obliga sa "studiez" ceva anume, acum prefer sa fie altfel! Pentru ca ceea ce motiveaza mai mult decat orice este libertatea de a-mi explora propriile curiozitati! Pentru mine, o zi de training este un pretext pentru a genera curiozitatea participantilor pe un subiect! Iar cei pe care ii cunosc si admir in industrie, nu fac altceva decat sa imi starneasca curiozitatea de a vedea pe pielea mea cum e acolo. Si managerul meu imi da libertatea si ma sustine in gasirea cailor de a invata! Un curs deschis, un eveniment, un abonament la revista de care EU cred ca am nevoie, un seminar international la care EU pot argumenta de ce e util sa merg…
4. Puterea unei retele HiPo sunt generatia internet, LinkedIn si Facebook. Sunt generatia "switched-on", care "chatuieste", "mailuieste" si vorbeste la mobil! Retelele de indivizi cu care ne conectam sunt mare parte din puterea noastra personala, din ceea ce stim sau am putea afla! Avem nevoie de oameni care sa inteleaga asta si sa o sustina! Avem nevoie de manageri care sa stie de ce noi credem ca timpul personal e important si vorbitul la telefonul mobil in orice minut liber e parte din planul de career development. Pentru ca singuri am evolua de zece ori mai lent decat conectati!
5. Rezultate si o "scena"! – Un HiPo aspira sa lucreze mai repede si mai bine ca altii. Un HiPo vrea sa aiba impact din Ziua 1. Vrea obiective mai mici, dar dead-line-uri mai stranse ca sa isi poata masura succesul! Iar la dead-line, in loc sa treaca mai departe in liniste la urmatorul obiectiv, vrea sa starneasca aplauze instantanee si o runda de imbratisari cu chiot! Pentru ca, in lumea entertainment-ului, a brandurilor si a optiunilor multiple, recunoasterea "pe scena", in aplauze sub reflector este vitala!