Generațiile Y și Z aleg companiile care au un proces de management ce implică activități constante de evaluare, realiniere, îmbunătățire continuă și work-life balance
Care sunt diferențele dintre aceste generații și angajații născuți înainte de 1980? De ce au nevoie tinerii pentru a se simți motivați și angajați în munca pe care o depun? Sunt întrebări de care ne lovim frecvent în meseria de specialiști wellbeing, muncind cot la cot cu managerii de resurse umane pentru a rezolva problemele legate de absenteismul la locul de muncă, lipsa motivației și a engagementului angajaților.
Așa cum am declarat și în cadrul evenimentelor publice la care am participat recent, în 2016, am simțit presiune mare din partea companiilor în care angajații fac parte preponderent din generațiile Y și Z. Pentru acești angajați am dezvoltat programe de engagement bazate pe feedbackul și dorintele lor.
Lucrul cu aceste grupe de tineri ne-a dat șansa să extragem câteva trăsături definitorii pentru generațiile Y și Z, în contextul absorbției lor pe piața muncii din România. În primul rând, trebuie să subliniem că generația Y se arată foarte interesată de reputația angajatorului în alegerea unui loc de muncă. Nu întâmplător subiectul employer branding intră în atenția angajatorilor tot mai mult în ultima vreme.
De asemenea, generația Y apreciază tot mai mult companiile care au un proces de management ce implică activități constante de evaluare, realiniere și îmbunătățire continuă. Mai exact, managementul performanței trebuie avut tot mai mult în vedere de către companiile dornice de a atrage tineri absolvenți. Acesta este un indicator al leadershipului de top practicat în respectiva organizație, al alinierii la standardele globale și al respectului față de angajat. Noile generații apreciază deci feedback-ul constant, posibilitățile reale de promovare, oportunitățile de carieră, recunoașterea meritelor și soluțiile de work-life balance practicate în companie (program flexibil, zile în care pot lucra de acasă, competiții sportive/creative, programe de parenting, programe de coaching, ateliere recreative etc.)
Trecând mai departe, la generația Z (1994-2010), provocarea pentru angajatori devine și mai complexă. Tinerii acestei generații numără 365 de milioane la nivel mondial și vin cu aspirații, cunoștințe și dorințe foarte diferite față de generațiile antemergătoare. Una dintre cele mai interesante caracteristici diferențiatoare ale acestei generații este modalitatea de motivare la job. În timp 40% dintre angajații născuți înainte de 1994 declară că se simt motivați atunci când primesc o mărire de salariu sau un bonus de performanță, 70% dintre cei mai tineri angajați preferă alte tipuri de beneficii, precum teambuliding-urile, cursurile de dezvoltare personala sau workshop-urile. Un studiu realizat de Millenial Branding in 2014 relevă că, în mod uimitor, 51% dintre cei 1000 de respondeți preferă metodele tradiționale de comunicare (face to face), în locul email-urilor sau mesajelor private pe rețele de socializare sau platforme interne.
De asemenea, tinerii generației Z au mai mult spirit antreprenorial, conform aceluiași studiu. Față de 10% respondenți din generația Y, 20% tineri ai generației Z își doresc să își deschidă propria afacere. Acest lucru se explică prin accesul la tehnologie și informație încă de la vârste fragede, deprinderea nativă de a lucra în mediile digitale și deschiderea către resurse moderne. Așadar, în acest context, șansele lor de succes se dovedesc a fi destul de mari.
Nu în ultimul rând, generația Z este caracterizata prin dorința de a lucra alături de un lider onest, într-un mediu caracterizat de transparență. Acești angajați apreciază cel mai mult politica ușilor deschise și, la fel ca cei din generația Y, simt nevoia unui feedback constant.
Concluzionând, intrarea acestor generații pe piața muncii va aduce schimbări importante în structura companiilor, îndemnându-le să se orienteze către o cultură organizațională bazată pe managementul performanței, onestitate, comunicare bilaterală, recunoașterea meritelor și, cel mai important, soluții consolidate pentru menținerea unui echilibru puternic între viața profesională și cea personală.
Alecsandra Ioniță, Wellbeing specialist
SmartExperience
Cu o experiență de 13 ani în marketing, comunicare și vânzări, atât la nivel local, cât și global, Alecsandra și-a concentrat activitatea din ultimii 6 ani pe consultanță specializată în corporate wellbeing.
În anul 2010, a înființat divizia de Wellbeing a SmartExperience, care în prezent numără 70 de facilitatori și are în portofoliu 30 de clienți constanți pentru care organizează peste 50 de tipuri de ateliere reCreative.
Parcursul profesional include funcții de executive și decizie în managementul unor companii precum: Washington Group International, Karl Heinz Dietrich, La Strada Deco și Fundația Calea Victoriei, acoperind industriile: logistică, FMCG și ONG.
Studii:
Școala Națională de Studii Politice și Administrative București – Masterat de Publicitate si Reclamă
Universitatea Româno-Americană din București – Facultatea de Management & Marketing
Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – Facultatea de Limbi Straine