Gesturile, puterea si succesul. Interviu cu Peter Collett
Există gesturi specifice oamenilor de succes?
Ceea ce îi distinge pe oamenii de succes de restul este faptul că de obicei sunt foarte încrezători. Este normal, pentru că atunci când ai încredere în tine, eşti mai înclinat să îţi asumi riscuri şi să sesisezi oportunităţile. Astfel de oameni preiau iniţiativa în diverse contexte sociale, îşi exprimă opinia, creează alianţe şi găsesc noi soluţii pentru a-şi atinge scopurile. Cei care nu au încredere în sine aşteaptă ca iniţiativa să fie preluată de altcineva şi evită situaţiile care ar putea să le trădeze slăbiciunile. Cea mai bună variantă pentru astfel de oameni pentru a ieşi din acest cerc vicios este să îşi propună obiective realizabile, să conştientizeze că mulţi alţi oameni au îndoieli şi să găsească modalităţile prin care se pot convinge că pot cuceri noi vârfuri în viitor.
Cât de mult ne pot influenţa gesturile, succesul?
Limbajul corpului joacă un rol esenţial în succesul cuiva, atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală. Impactul asupra celor din jur nu este determinat numai de ceea ce spunem, ci şi de felul în care ne comportăm şi de semnalele pe care le transmitem fără cuvinte. Studiile arată că în unele situaţii, limbajul corpului transmite un procent mai mare de informaţii decât ceea ce spunem.
Ce tipuri de gesturi ne pot „sabota“ succesul?
Când mergi la un interviu de angajare, te aştepţi să fii evaluat prin prisma CV-ului, a experienţei tale, a calificărilor şi a competenţelor. Ceea ce este posibil să nu conştientizezi – şi ceea ce poate că nici persoana care te evaluează nu îşi va recunoaşte sieşi – este că vei fi judecat în funcţie de impresia pe care o vei lăsa, de cât de plăcut vei fi de recrutor. Orice dovadă care transmite emoţia ta – faptul că ai transpirat, că te-ai înroşit, frecarea mâinilor, muşcatul buzelor – poate să acţioneze împotriva ta. Cu siguranţă nu vrei ca gesturile să îţi saboteze succesul, să dea impresia că eşti nesigur pe abilităţile tale.
Care sunt primele lucruri pe care le-aţi evalua dacă o persoană de carieră v-ar ruga să o consiliaţi pe probleme de branding personal?
Dacă îţi doreşti să lucrezi cu o organizaţie anume va trebui să începi să afli mai multe despre aceasta. Vei avea o imagine mai clară asupra culturii corporaţiei, a valorilor şi a oamenilor pe care îşi doreşte să îi angajeze. Cea mai bună cale prin care poţi afla toate acestea este să vorbeşti cu angajaţii companiei sau vizitându-i birourile. Poţi fi atent la modul în care oamenii se îmbracă, cât de relaxat sau rigid discută, cât este de strict programul etc. Sunt aspecte apreciate în mod specific de fiecare companie. Odată ce le vei afla, îţi va fi mult mai uşor să te promovezi în cadrul acesteia.
Cum comunică liderii din mediul de afaceri prin limbajul corpului?
Pentru a fi eficient, un lider trebuie să acţioneze şi să vorbească în aşa fel încât să convingă pe toată lumea că e persoana potrivită să conducă organizaţia, pentru care are o viziune unică. Steve Jobs este un exemplu interesant. El a transformat Apple în unul dintre cele mai puternice branduri din lume, cerându-le dedicare totală tuturor angajaţilor. Avea o reputaţie de a trece de la laudă la critică, pentru ca oamenii care lucrau pentru el să nu fie niciodată siguri despre cât de apreciaţi erau. Perfecţionismul său şi disponibilitatea de a-şi asuma riscuri au atras un imens respect şi devotament, deşi nu întotdeauna la fel de multă afecţiune. Era perfect conştient de importanţa brandingului, lucru evident în stilul vestimentar casual şi pasiunea pe care o transmitea atunci când vorbea despre produsele Apple. Cine poate uita momentele în care a prezentat publicului iPhone-ul şi iPad-ul – când personalitatea lui părea să definească aceste produse remarcabile la fel de mult ca obiectele în sine?
Care sunt regulile de aur pe care un om de afaceri trebuie să le urmeze atunci când acordă un interviu presei scrise sau audio-video?
Înainte de a acorda interviul, trebuie să decizi ce vrei să spui şi să te gândeşti la cum îţi vei expune punctul de vedere. Trebuie să ai în vedere că nu poţi spune totul şi că trebuie să fii selectiv. Numai o mică parte din ceea ce vei spune va fi difuzat, astfel încât trebuie să te asiguri că vei oferi o declaraţie pe care editorul nu va rezista să nu o includă în selecţia sa. Încearcă să spui ceva memorabil şi încearcă să rămâi relaxat în timpul interviului.
Cu toţii suntem tentaţi să ne concentrăm asupra limbajului verbal. Puteţi recomanda câteva exerciţii care ne pot ajuta să acordăm mai multă atenţie limbajului corpului?
Există câteva tehnici care pot fi folosite pentru a creşte atenţia faţă de limbajul corpului. Una dintre acestea este de a întrerupe sunetul televizorului atunci când ascultăm ştirile şi să încercăm să ne dăm seama ce se întâmplă doar privind posturile oamenilor, mişcările şi expresiile lor faciale. Un altul este să îţi aloci puţin timp pentru a observa. Data viitoare când te afli într-o cafenea, nu mai citi ziarul şi priveşte oamenii din jur, în schimb. Întreabă-te ce dezvăluie comportamentul lor despre ei – ce fac acolo, ce îţi spune postura lor despre stilul de viaţă şi personalitatea lor?
De la ce persoane publice poate învăţa un om de afaceri şi care sunt cele mai eficiente gesturi ale acestora?
În general, oamenii care deţin funcţii importante pot învăţa mult unii de la ceilalţi – indiferent că sunt în afaceri, politică ori armată, în general se aplică aceleaşi principii. Problemele pe care le au oamenii în poziţii de putere s-au schimbat foarte puţin de-a lungul secolelor – precum un rege sau o regină din secolul al XV-lea, un CEO al vremurilor noastre trebuie să proiecteze o imagine de autoritate şi în acelaşi timp să fie abordabil. Acţiunile şi gesturile specifice prin care aceste mesaje pot fi transmise sunt, foarte diferite, e drept. Puterea, de exemplu, este transmisă adesea prin gesturi ale mâinii care scot în evidenţă încheieturile degetelor, în timp ce mesajele prietenoase sunt comunicate de gesturi care implică palmele. Interesant este faptul că CEO-ul unei companii organizate în mod democratic trebuie să investească mult mai multă energie pentru a le aminti angajaţilor că el este la putere, lucru care se reflectă în limbajul corpului şi în modul în care relaţionează, nonverbal, cu angajaţii. În organizaţiile ierarhice, fiecare îşi cunoaşte locul astfel că este mult mai puţină nevoie de dovezi de putere şi autoritate transmise prin limbajul corpului.
În "Cartea gesturilor", Peter Collett oferă mai multe detalii subtile privind mesajele pe care le transmitem prin gesturi. Iată câteva dintre acestea:
- Felul în care o persoană îşi orientează corpul către alte persoane poate transmite un mesaj legat de dominanţă. Când un bărbat vorbeşte cu şeful său, de obicei îi arată respect orientându-şi corpul spre el. Şeful, pe de altă parte, este mult mai probabil să îşi întoarcă corpul în altă direcţie. Subordonatul arată că este centrat pe şef, în timp ce şeful arată că este dominant şi îşi păstrează deschise opţiunile.
- Unii indivizi foarte dominanţi par să nu zâmbească niciodată. Preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, este un exemplu bun de lider naţional care zâmbeşte cu zgârcenie. Deşi are o statură atletică, Putin nu este foarte înalt şi are o bărbie mică. Faptul că nu zâmbeşte este un mod de a compensa aceste deficienţe.