Leadership în era AI
Inteligența artificială schimbă lumea afacerilor. Dar ce înseamnă asta pentru directori, pentru șefii companiilor? Cine va lua decizii în era inteligenței artificiale? Șeful Alibaba, o companie chineză de comerț electronic, crede că vor exista robo-executivi și chiar robo-CEO. Potrivit șefului Alibaba, roboții sunt mai obiectivi și mai puțin sensibili decât oamenii.
Pe fondul îngrijorării cu privire la posibilele disponibilizări în masă și la predicțiile pesimiste, există loc pentru o evaluare umană a subiectului.
Cât de aproape suntem de momentul în care roboții vor lua decizii în locul nostru? V-ați gândit vreodată care parte anume din activitatea voastră ar putea fi subtituită de roboți/inteligența artificială? Un avocat și un profesor universitar au răspuns provocării Revistei CARIERE de a spune care parte anume din treaba lor zilnică ar putea fi înlocuită de roboți.
Predicții privind „căderea imperiului uman”
„În lucrarea La chute de l’Empire humain. Mémoire d’un robot, publicată în anul 2017 de Charles-Edouard Bouée, coordonatorul unui cunoscut cabinet de consultanță parizian, se face o profeție deloc încurajatoare pentru viitorul profesiilor clasice. El consideră că în anul 2030 un avocat din doi va fi un robot. Credem totuși că suntem destul de departe de momentul în care inteligența naturală va fi trecută în plan secund de inteligența artificială” crede Andreea Micu partener STOICA & Asociaţii.
La o primă vedere, utilizarea roboților, a inteligenței artificiale, ar prezenta utilitate în special pentru activitățile extenuante de căutare și înmagazinare a unui volum impresionant de informații. Capacitatea de a extrage ceea ce este relevant în raport cu o anumită chestiune, de a furniza răspunsuri complete și rapide, dar și de a suplimenta exponențial nivelul cunoștințelor. Dacă ar fi să folosescă un robot în locul său, Andreea Micu spune că un robot ar putea suplini-o în activități de consultanță juridică. „Aplicațiile care utilizează AI pot degreva avocatul de activități extenuante, pentru ca acesta să se poată concentra asupra activităților cu adevărat importante, precum consilierea, asistarea și reprezentarea efectivă a clientului. De aceea, cel puțin în prezent, roboții s-ar putea ocupa de analizarea anumitor contracte, revizuirea asistată de tehnologie a acestora, furnizarea anumitor răspunsuri la întrebările punctuale ale clienților, eficientizarea bazelor de date, precum și efectuarea due dilligence în sectorul M&A. Pe partea de litigii, roboții ar putea îndeplini în mod eficient activitatea unui paralegal, selectând extrase relevante din doctrină și jurisprudență, de natură să vină în sprijinul unui anumit caz”.
Profesorul Dr.Barbara Stöttinger, decanul universității WU Executive Academy, vorbește tot despre partea pozitivă a utilizării instrumentelor de inteligență artificială care pot ușura „jobul” de manager. Barbara spune că dacă ar renunța la funcția de conducere pentru a-i lăsa locul robotului Barbara atunci și-ar relua rolul de profesor. „Nu mă tem că deloc. Există atât de multe lucruri importante pentru ființa umană încât nu cred că vor fi mașini capabile să înlocuiască o parte a jobului acum. Eu aș fi foarte fericită dacă robotul Barbara ar fi aici. Așa aș putea să mă concentrez pe ceea ce sunt bună și îmi place să fac. Pe comunicarea cu studenții, pe schimbul de idei. Există atât de multe lucruri importante pentru ființa umană încât nu cred că vor fi mașini capabile să înlocuiască o parte a jobului acum. Dar atunci când o vor face ne vom putea concentra pe ceea ce ne face unici și pe ceea ce contribuie la relații pozitive și dezvoltare. Probabil că vor exista anumite sarcini ale unui profesor care pot fi făcute și de un calculator, de un robot asistat. Robotul Barbara, de exemplu, poate face mult mai eficient clasificarea. Dacă vorbim de examene cred că orice inteligență artificială poate fi mult mai eficientă, mai obiectivă și mai rapidă decât mine”.
Era AI va scoate în evidență calitățile umane
Cercetările HBR sugerează că, într-o era AI caracterizată printr-o perturbare intensă și printr-o schimbare rapidă și ambiguă, e nevoie de o regândire a conducerii efective. Anumite calități, cum ar fi cunoașterea profundă a domeniului, hotărârea, autoritatea și concentrarea pe termen scurt, își pierd din valoare, în timp ce altele, cum ar fi smerenia, adaptabilitatea, viziunea și angajamentul constant, vor juca un rol-cheie.
Foto: Prof. Dr.Barbara Stöttinger, decanul universității WU Executive Academy
„Cred că leadership-ul este în principal despre calitățile umane” , spune Barbara Stöttinger. „Cred că liderii buni sunt cei care pot oferi echipelor cu care lucrează o perspectivă. Cum facem față provocărilor de astăzi, cum putem fi siguri că jobul, compania noastră va fi de succes mâine. Să fii bun la cifre, procese de management etc. este important dar dacă ai o idee și ești capabil să o comunici astfel încât să-i motivezi și să îi inspiri pe oameni să facă ce trebuie pentru a pune în practică, cred că aceasta este o calitate de leadership pe care numai oamenii o pot avea. Nu prea văd cum roboții sau inteligența artificială pot înlocui aceste calități”. Roboții ne pot ajuta. Pot să preia o parte din treaba managerului, în pregătirea pentru luarea unor decizii mai bine documentate dar deciziile trebuie luate de către oameni adaugă decanul Wu Academy. „Cred că trebuie să ne raportăm la noi ca oameni și ce ne face „superiori” față de aceste instrumente bazate pe inteligența artificială iar leadership-ul este una dintre zone”.
Foto: Andreea Micu, partener STOICA & Asociaţii
În ciuda ofensivei noilor tehnologii, având în vedere că un CEO trebuie să răspundă unor provocări – nu de puține ori „extreme” – determinate de anumite dezbateri, analize și opțiuni, pe care roboții ar putea cel mult să le expună, mintea umană va avea în continuare un rol fundamental, întrucât decizia finală va aparține în cele din urmă tot oamenilor, crede Andreea Micu.
„Deciziile umane sunt unice prin faptul că pot surprinde nu doar aspectele tehnice și financiare relevante, dar și aspectele subiective, pe care un robot, poate, nu le-ar identifica la fel de personal (spre exemplu, oferirea unor răspunsuri la întrebări precum „încotro doresc acționarii/asociații să îndrepte o companie, din perspectiva pieței pe care va activa, a clienților-țintă”, care e cultura organizațională a unei companii, politica personală a unei companii față de clienți și valorile pe care le promovează etc.). Nu cred că un robot ar fi capabil să pună concluzii în fața instanțelor, să pledeze, ori să dea replici și contrareplici în mod convingător. Așadar, cel puțin pe termen mediu, inteligența naturală va continua să joace rolul principal pe scena justiției, fiind încă de actualitate concluziile lui Raymond Poincaré, care afirma că avocatul se identifică în mod curent cu sufletul clienților săi și dezvoltă adesea mai mult motivele lor, decât pe ale sale” a concluzionat Andreea Micu.