Managerii care iau decizii în industria frumuseţii
Iulia Chapuis, HR Manager Avon România & Moldova, era la liceu când a aflat mai multe detalii despre ce înseamnă „psihologia”. Până în acel moment, psihologia era în afara ariei ei de interes. Îi plăcea mult să citească diverse cărți din biblioteca părinților, mai cu seamă pe cele ale lui Balzac, pentru că i se părea că scriitorul francez „chiar reușește să surprindă cauzele care determină acţiunile oamenilor”.
Tocmai acest interes pentru analiza comportamentului uman a făcut-o să își dorească să citească și cărțile de psihologie cu mai multă atenție. „Nu știu exact când am simțit prima dată dorința de a face o carieră din psihologie – cred că pe la sfârșitul clasei a XII-a –, însă știu sigur că am făcut cea mai bună alegere pentru mine, întrucât se potrivește cu firea mea sociabilă și analitică”, spune Iulia Chapuis.
Din punctul ei de vedere, facultatea a ajutat-o să aibă o bază de cunoștințe solide și o perspectivă generală asupra psihologiei. De asemenea, experiența acumulată în cadrul unei burse Erasmus în Franța i-a dat ocazia să învețe și mai mult.
„Acolo am înțeles că putem învăța și mai multe, dacă nu luăm conceptele din cărți mot-à-mot, ci le trecem prin filtrul propriu și le interpretăm, analizăm, discutăm împreună cu profesorul. Este esențial să reconfigurăm noi tot ceea ce aflăm, citim.”
Psihologie, apoi Resurse Umane
Pasul de la Psihologie la un job în domeniul Resurselor Umane a fost natural. „Mi-a fost atât de firesc, încât nici nu îmi pot imagina o altă carieră pentru mine”, mai spune Iulia.
În octombrie 2013, a început să discute despre un rol de Sr. HR Business Partner Supply Chain în Avon cu Roxana Dobrescu, fostul HR Manager al companiei. Iulia își amintește că a simțit că are conexiune cu o persoană pe care abia a cunoscut-o. Discuția cu Roxana Dobrescu a convins-o că și-a găsit locul.
„E important să descoperi că valorile tale se potrivesc cu cele ale companiei unde vei ajunge, pentru că asta poate fi un semn al succesului tău într-o nouă organizație”. Interviul cu managerul de Operațiuni, pentru care urma să devină business partner, de asemenea, a determinat-o să accepte provocarea.
"Un manager de top trebuie să fie tot timpul conectat la ce se întâmplă în organizație. Adevărata comunicare se face nu doar prin ședințe, ci şi prin a profita de orice prilej ca să discuţi informal, să iei pulsul organizației, angajaților, reprezentanților și al pieței în general. Pentru asta, cred că e nevoie să ieși mai mult din birou și să vezi efectiv ce se întâmplă în departamente. Tot de aici vine și nevoia de a lua decizii bazate pe discuțiile cu ceilalți. E important să fii mereu curios și să faci un efort de a învăța tot timpul. Nu în ultimul rând, un manager de top trebuie să cultive potențialul oamenilor din echipele sale și să le asigure oportunități de dezvoltare. Un lider adevărat crește alți lideri." – Iulia Chapuis, HR Manager Avon România & Moldova
HR Manager
De la 1 aprilie, Iulia Chapuis a preluat echipa de Resurse Umane din România și Moldova, precum și pe cea din departamentul administrativ. În total, sunt 12 persoane sub coordonarea ei. „Fiecare membru al echipei este diferit și cred că asta e partea cea mai frumoasă, pentru că ne completăm foarte bine și reușim să aducem în proiectele noastre cât mai multe perspective.”
Provocările însă au fost multe pe parcursul celor trei ani și jumătate în Avon. Printre cele mai importante pe care și le amintește Iulia ar fi proiectul de design organizațional din centrul operațional, crearea unei culturi de recunoaștere a meritelor angajaților printr-un program customizat numit Bravo Awards, lansarea proiectului Avon Hackathon, care culege cele mai bune idei de inovație din companie, precum și colaborarea la un proiect regional de sprijinire a inovației la nivelul Europei Centrale.
O altă provocare importantă a fost aceea de a crea un brand puternic de angajator pentru Avon România și Moldova. Iulia Chapuis spune că HR Business Partnerii din România (Miruna Stoica) și Moldova (Ana Carchilan) au fost promotorii principali ai unor proiecte de Employer Branding de succes, astfel asigurând titlul de Top Employer pentru Avon România timp de doi ani consecutiv, iar pentru Moldova, titlul de Cel mai bun angajator.
„Cele mai mari provocări sunt întotdeauna legate de oameni. Un om de HR bun ar trebui să pună pe primul loc apropierea de oameni, iar mai apoi, menținerea unei comunicări bune cu echipa de conducere. Prin îmbinarea celor două se pot obține cele mai bune rezultate pentru organizație”, concluzionează Iulia.
Ionica Ion, Finance Manager Avon România & Moldova, își dorea, pe vremea când era la liceu, să dea admitere la Facultatea de Geografie, specializarea Meteorologie-Hidrologie, și să ajungă „cercetător”. După un „coaching” cu vărul ei mai mare cu nouă ani, s-a decis să aleagă o profesie mai practică. „Norocul a fost că mi s-a potrivit foarte bine. Am iubit cifrele dintotdeauna”, spune Ionica. A absolvit Academia de Studii Economice în 2004 și, ulterior, a devenit membru ACCA (Association of Chartered Certified Accountants).
Prin urmare, a învățat repede și a crescut constant în companie. „Am luat dinamica din firmă ca pe o provocare și mi-am descoperit abilitățile de «problem solving», pentru că atunci apăreau mereu probleme.”
De altfel, prima provocare a venit la trei luni de la angajare, când managerul direct a plecat din companie și i-a lăsat pe Ionica și pe un alt analist financiar, tot nou-venit în organizație, să facă față raportării financiare și bugetării într-o firmă cu cifră de afaceri de peste 100 milioane de dolari. „Eu cred că ne-am descurcat mai mult decât onorabil”, își amintește Ionica.
Mai târziu, în 2010, a acceptat provocarea să formeze o nouă echipă în finance, cea de Business Finance, pe care a condus-o pentru mai mult de cinci ani. Aceasta a fost, de altfel, experiența din care a învățat cel mai mult. Acum conduce echipa de Finance din Avon Romania și Moldova, în total 32 de angajați.
"Un manager de top înseamnă o persoană capabilă să construiască o echipă puternică și de încredere, un vizionar care vede schimbarea în bine și acționează rapid. În financiar, mai înseamnă și knowledge puternic, deoarece nu cred că poți fi un Finance Manager bun fără cunoștințe solide." – Ionica Ion, Finance Manager Avon România & Moldova
Alina Jitaru conduce, începând cu 2014, departamentul de Marketing Planning Avon România și Moldova. Are o echipă formată din opt specialiști de marketing, care creează broșurile companiei, de la concept la planificarea portofoliului, prețuri, estimări, plan de comunicare și activarea Brandurilor.
Alina, care a studiat Management Financiar-Bancar, nu a planificat să-și dezvolte o carieră în Marketing sau să lucreze într-o industrie a frumuseții, care pentru ea „era doar un hobby”.
În 2008 însă, s-a alăturat companiei Avon, în echipa de Customer Service. „Consider că pentru un Marketer este cel mai bun început într-o companie”. Pentru Alina, primele șase luni au fost o școală despre consumator și i-au ghidat fiecare decizie luată în următorii nouă ani. A înțeles ce își dorește consumatorul, nu din prezentări, dar mai ales din conversații directe.
„Am acceptat, acum nouă ani, propunerea Avon din curiozitate și din pasiune pentru industrie. Am rămas în companie pentru oamenii care îți dau cu adevărat sentimentul că faci parte dintr-o echipă și pentru șansa de a învăța și de a deveni profesionistul care sunt astăzi”, explică Alina.
Următorul pas pentru ea a fost în echipa de Product Supply. Timp de doi ani s-a ocupat de aprovizionarea produselor de beauty. Verifica zilnic cererea pentru fiecare produs și se asigura că există stocuri suficiente, dar cu un nivel optim de inventar.
Din Varșovia înapoi la București
În 2010 a acceptat o nouă provocare, o poziție în echipa regională de Marketing din Europa Centrală și de Est, în Varșovia. „A fost o experiență bogată pentru mine, personal și profesional”, spune ea. A dezvoltat planuri de marketing pentru șapte țări diferite – printre care Polonia, Cehia, Slovacia și Georgia –,
a lucrat cu profesioniști de Marketing și Vânzări din companii diferite și a avut parte de o experiență multiculturală care a maturizat-o ca profesionist. Fiecare piață pentru care a construit un plan de marketing avea propriul specific și a însemnat pentru ea un nou început. Fiecare echipă pe care a coordonat-o i-a dat o nouă ocazie să-și descopere și să-și definească abilitățile de lider. „Aceste provocări au fost momentele care mi-au adus cea mai multă valoare”.
Dar, pentru că și-a dorit să-și construiască o carieră „acasă”, în 2014 s-a întors în România. De atunci conduce departamentul de Marketing Planning România și Moldova. „Am o echipă minunată de oameni creativi, ambițioși și talentați, alături de care încerc, în fiecare zi, să aduc valoare femeilor din România.”
„Un manager de top are, în primul rând, o bază solidă de valori: integritate, responsabilitate, respect. Trebuie să fie deschis la schimbare și pregătit să se reinventeze continuu.” – Alina Jitaru, Marketing Planning Manager Avon România & Moldova
Lumința Manolache, Business Planning Manager & PMO Avon, și-ar fi dorit să urmeze un profil uman în cadrul liceului – istorie. Însă considerentul care a primat a fost: „Şi ce faci după aceea?” Nu se întrezăreau oportunităţi mari în învățământ la momentul respectiv, perioada 1994–1995, iar faptul că îi plăcea această materie şi avea rezultate excelente nu erau garanții că ar fi ajuns un expert bun în domeniu sau că ar fi avut un job. „Dacă celelalte decizii le-am luat singură, alegerea liceului mi-a fost indusă”, spune Luminița.
Cum părinții lucrau în domeniu, a urmat Liceul Economic, apoi Facultatea de Relaţii Comerciale şi
Financiar-Bancare Interne şi Internaţionale la Universitatea Româno-Americană şi, ulterior, a făcut un master în Comunicare de afaceri în Limbi Străine (Engleza) la Academia de Studii Economice.
Primul job
În timpul masterului, prin 2004, o colegă de studii a sunat-o, în vacanţa de vară, şi i-a spus de o poziţie liberă la ea în departament, la Aprovizionare, în cadrul Avon. Până atunci încercase să se angajeze în domeniul bancar, însă fără succes. Deşi se deschideau foarte multe noi filiale şi sucursale, cereau experienţă în domeniu, pe care ea nu o avea.
„Făcusem şi o «greșeală» – așa părea din punctul de vedere al angajatorilor –, pentru că făcusem practică la o bancă din Focşani, însă eu voiam să mă angajez în Bucureşti şi nu prea contau lunile petrecute acolo”, spune Luminița. A fost la interviu, într-o vineri după-amiază. A căutat câteva informaţii despre firmă pe internet. Ştia puţin modelul de business, pentru că mama ei era deja reprezentant Avon.
„La interviu mi-au plăcut atmosfera relaxată şi partenerii de discuții – despre experienţa profesională nu prea aveam ce povesti”. A fost sunată de către angajator într-o oră şi întrebată dacă poate începe de luni. „Până atunci, nu mai revenise nimeni către mine cu un răspuns. Toți promiteau, însă din diverse motive nu se concretiza nimic, am fost impresionată de acest gest. Şi de faptul că m-au angajat, desigur”.
După două luni, a fost anunțată că a trecut perioada de probă şi că jobul este al ei pe o perioadă nedeterminată. Au trecut aproape 13 ani de-atunci, timp în care a lucrat în echipa regională din Polonia, în Germania, iar acum patru ani a revenit acasă.
În prezent, Luminița Manolache se ocupă de coordonarea şi implementarea strategiei pe termen mediu şi lung a companiei, respectiv de alinierea suportului la nivel de trimestru pentru consumatorii direcți şi forţa de vânzări. A doua componentă este managementul portofoliului de proiecte Avon România şi Moldova. Este vorba despre cca 15–20 de proiecte pe an, de la proiecte de digital, vânzări, optimizări de procese sau lansări de noi instrumente şi/sau platforme.
A vrut să facă lucrurile perfect, să nu dezamăgească. „De la început am fost conştientă că nu aveam nicio experienţă care să mă recomande pentru această poziţie şi mi-am dorit mult să răsplătesc încrederea pe care mi-au acordat-o. Totul a decurs foarte bine”.
"Pentru mine, un manager de top înseamnă excelență în două arii: leadership şi rezultate. Cred că una fără cealaltă nu funcţionează, cel puţin nu pe termen lung. Totul porneşte de la alegerea oamenilor cu care lucrezi, formarea unei echipe, motivarea ei, inspiraţia şi energia pe care trebuie să o aduci zi de zi, preocuparea constantă pentru dezvoltarea personală, atât a echipei, cât și a managerului. Desigur, e vorba și despre viziunea clară a obiectivului final şi a paşilor care trebuie făcuţi pentru a ajunge acolo". – Luminița Manolache, Business Planning Manager & PMO Avon
Articol preluat din numărul 239/iulie – august 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.