Managerul care și-a propus să dezvolte piața de infotainment în România
Volker Grossmann, Senior Director și Managing Director la Harman Romania International, s-a orientat către domeniul IT la finalul anilor ’80, când foarte puțini știau despre Facultatea de Informatică. De fapt, primul contact cu calculatoarele, un IBM 360, l-a avut în perioada armatei. „Acest lucru m-a ajutat să iau decizia vieții mele”, mărturisește managerul.
După doi ani de facultate în domeniul Computer Science, la Universitatea din Bonn, a început primul său job, ca freelancer: dezvolta soluții software pentru drivere. Apoi, în 1985, s-a alăturat unei companii de software care făcea Sisteme Informaționale Geografice (GIS). Timp de 16 ani, a ocupat variate roluri în companie, precum cele de arhitect de sistem, project manager și, în final, manager de produs.â
Din Asia în România
În 2003, când s-a alăturat companiei, dezvoltarea de sisteme infotainment de ultimă generație se făcea într-o piață cu o expansiune rapidă, cu provocări legate de software development și activități de testare sisteme. „Harman a fost ceva excepțional și, din perspectivă de management, a fost primul meu rol pe această linie profesională, care s-a diferențiat mult de experiențele anterioare de management de proiect”, afirmă Volker Grossmann.
Volker spune că în industria automotive există o expresie fundamentală: „either you love it or you hate it”. Nu există cale de mijloc. Prin urmare, a acceptat toate provocările din industrie, printre care „globalizarea”, cu toate deciziile top managementului, care uneori nu sunt atât de evidente; înțelegerea imaginii de ansamblu, pentru a face următorii pași din punctul de vedere al mentalității și al carierei.
Dar acestea nu au fost primele provocări din cariera lui. Între 2013 și 2014, Volker a fost responsabil cu mutarea unei părți a businessului din Germania în India și dezvoltarea unei echipe complet noi în Bangalore. În total, au fost nouă luni pentru tranziția completă, din care ultimele trei de training intensiv pentru echipa nou creată.
Unul dintre pașii cei mai importanți a fost să identifice angajații potriviți care să continue cu brio activitatea desfășurată de echipa din Germania. Un alt aspect important a constat în implementarea unui proces de învățare rapidă și introducerea noilor procese, chiar înainte de startul efectiv al sesiunilor de predare de către colegii germani.
Din 2015, el a venit în România, pe poziția de Senior Director și Managing Director, și a devenit responsabil de toate businessurile companiei în țara noastră. Venirea în România a reprezentat un pas necesar pentru cariera sa, după cum mărturisește Volker.
Această poziție i-a oferit posibilitatea de a-și lărgi viziunea asupra unor elemente legate de administrarea unei companii. „Mai mult decât atât, nu am trăit niciodată într-o țară străină, iar aici nu mă refer la perioade de săptămâni sau luni. Trebuie să înțelegi și să te adaptezi la o cultură diferită”, spune Volker Grossmann.
Dezvoltarea businessului și a echipei
Harman România, care cuprinde o echipă formată din aproape 500 de angajați, își propune să dezvolte proiectele europene ale diviziei Connected Car. Din aprilie 2017, compania are sediul in MetrOffice, în București, lucru care îi permite să prevadă creșterea numărului de angajați până la 1.000 în următorii doi–trei ani.
În acest moment, echipa este formată din personal implicat în dezvoltare, cât și din angajați în zona administrativ. „Pentru o bună desfășurare în cadrul companiei, există întâlniri regulate cu echipa managerială în care se discută aspecte legate de întregul business”, adaugă Volker.
De exemplu, în zona de dezvoltare există diverse tipuri de întâlniri. Acestea au ca scop monitorizarea progresului și înțelegerea riscului legat de noile livrări, pentru că nevoia focusării pe problematica riscului este una dintre problemele majore de care trebuie să aibă grijă.
De asemenea, lucrul cu o echipa nouă presupune, în primul rând, să cunoști și să înțelegi echipa în contextul profesional. Cu siguranță, acest lucru necesită o anumită perioadă de timp. „Odată ce ai aceste cunoștințe, o să poți identifica nevoile. Dacă obiectivele sunt diferite, desigur că va trebui să ajustezi și abordarea”, mai spune Volker Grossmann.
În același timp, viziunea și misiunea companiei îi ajută pe angajați să înțeleagă ce își propune să atingă managementul. Ca etapă ulterioară, e nevoie de cunoașterea „status quoului” și definirea obiectivelor de la top management către salariați. Acest lucru se adresează tuturor departamentelor, inclusiv celor administrative, precum Human Resources sau chiar Facility Management.
„Liderul va trebui să definească obiectivele strategice care vor fi transformate în obiective individuale”, completează managerul. Monitorizarea acestor obiective îi va permite angajatului să observe progresul realizat în timp.
Contractul lui Volker Grossmann în România expiră în februarie 2019. El spune că nu poate să prevadă ce se va întâmpla după. „În orice caz, între timp e posibil să fie necesar să preiau și alte responsabilități în companie. O astfel de poziție presupune să fii flexibil atunci când nevoia apare.”
În timpul liber, Volker Grossmann stă cu soția lui, iese la plimbare cu cățelul și își îmbunătățește abilitatea de a găti.
De când este în România, a reușit să învețe puțin limba și, în mod deosebit, tot ce este legat de gătit. De exemplu, spune că nu mai are nevoie de meniul în limba engleză la restaurant. Și-a cumpărat chiar și câteva cărți de gătit în limba română, printre care una a lui Joseph Hadad.
Un top manager este un om care înțelege businessul și are curajul și voința să accelereze lucrurile. E o persoană motivată și dispusă să își asume riscurile, deschisă la schimbare. Un bun ascultător, un „decision maker” îndrăzneț, care se încrede în echipa sa – Volker Grossmann, Senior Director și Managing Director Harman Romania International
CITEŞTE ŞI:
- Ședințe mai eficiente. Cum vom lucra cu Power Point-urile în viitor?
- Scrisoarea de intenție: Mai este o cerință a angajatorilor sau e ceva depășit?
- Cum construiești relații corecte cu oamenii din echipa ta? Care sunt direcțiile de bază și capcanele?
Articol preluat din numărul 239/iulie – august 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.