Mercury360 si IQads Kadett, o poveste fericita
Monica Tanasoiu – Client Service Director, Mercury360:
Pentru Mercury360, recrutarea n-a fost niciodata o treaba usoara. Specificul atipic de business, destul de diferit de restul agentiilor, structura organizatiei si nivelul necesar de intelegere a managementului de proiect nu lasa prea multa libertate de miscare. Pentru noi, omul ideal e cel deja format in spiritul Mercury, ceea ce, atunci cand recrutezi, este un paradox. Probabil de aceea ne-am dezvoltat politica de crestere din interior – echipa manageriala, de exemplu, este formata din oameni care au inceput de la pozitii entry-level / executionale si au crescut in 3-5-7 ani pana la pozitia de manager, acumuland experienta necesara pe masura ce interactionau cu organizatia. E adevarat, aici a ajutat foarte mult si politica de personal, care a crescut gradul de retentie a angajatilor la un nivel pe care prea putine agentii din piata il au.
Asta insa nu a rezolvat dilema recrutarii, mai ales pe sectoarele de juniori. Din cauza fluxului de proiecte, pozitiile de juniori / executie intra foarte repede pe implementare, asa ca intotdeauna trebuie sa gasesti omul potrivit, care nu doar invata repede, dar are si o baza de insusiri care sa-i permita aplicarea rapida a ceea ce invata pe parcurs. Dintr-un punct de vedere personal, pot spune ca, in cinci ani de management, am facut peste 200 de interviuri. In urma lor, am angajat aproximativ 30 de oameni. Rezulta, deci, o rata de 1 la aproximativ 6. Nu-mi dau seama daca e mult sau putin. Dar mi-am dat seama ca piata de recrutare nu e atat de plina de oportunitati pe cat pare. Nu e suficient sa ai un candidat cu creierul proaspat. Nici cu chef de munca.
E esential ca el sa se potriveasca cu pozitia pe care o va ocupa. Si sa-si doreasca pozitia cu pricina. Ori, pe piata de advertising, cele doua mari deziderate sunt Creatia sau Strategia. Si multi juniori, poate inconstient, adopta tactica „intru pe ce usa pot ca sa ajung acolo unde imi doresc”. Si aplica si pentru pozitii de Client Service, de Field, de Interactive, sperand ca la un moment dat le vor parasi ca sa ajunga acolo unde isi doresc. Unii nici macar nu stiu daca sunt facuti pentru advertising sau nu. Le ia cam un an si jumatate ca sa-si dea seama. Un an si jumatate de formari, de investii din partea agentiei in know-how, in experienta, in insusiri. Ca ulterior omul sa-ti spuna „stii, mi-am dat seama, nu e de mine, eu plec”.
Pentru noi, asocierea cu initiativa Iqads Kadett a fost una din solutiile pe care le cautam. Ne da ocazia sa stabilim un contact „formator”, daca se poate spune asa, cu noua generatie. Noi, ca agentie 360, le putem detalia toate sectoarele noastre de activitate, iar ei au ocazia sa vada ce anume le-ar placea exact sa faca: Strategie? Creatie? Client Service? Acestea sint domeniile clasice ale advertisingului. Dar poate le-ar placea sa faca Direct Marketing. Sau Consumer Activations. Sau Evenimente. Adica celelalte sectoare din cercul de tactici marcomm pe care piata de advertising de la noi nu le promoveaza neaparat ca fiind la fel de dezirabile precum primele trei. Pentru ei e o simulare utila a tuturor aspectelor de comunicare si un prilej sa capete pre-experienta. Si sa vada ce le place.
In slide-ul doi, Adriana Lungu, Business Developer, IQads, spune intreaga poveste IQAds Kadett:
Adriana Lungu – Business Developer, IQads:
Cum a pornit IQads Kadett
Primeam (toti cei de la IQads) destul de multe telefoane si mailuri de la oameni din agentii care isi cautau juniori – fie pentru angajare, fie pentru stagii de practica. Brief-ul era mai mereu ceva de genul „un om destupat la minte, curios, caruia sa nu-i fie frica sa munceasca si sa invete, stii tu, un om pe care l-ai luat si tu la tine”. In plus, la toate evenimentele noastre veneau multi studenti sau tineri interesati de publicitate si de oamenii din industrie pe care ii puteau asculta si intalni acolo. Incepusem in 2008 sa organizam si Atelierele ADfel, o saptamana intensiva de training-uri de publicitate, in cadrul caruia 25 de aspiranti invatau sa rezolve un brief cap-coada. Asa ca a fost un pas oarecum natural sa trecem la urmatorul nivel, in care sa match-uim destine.
Asa a aparut IQads Kadett. Care a fost gandit, inca de la inceput, ca o platforma care sa vina in sprijinul tinerilor care au luat decizia de a lucra in oricare din ramurile marcom-ului si sunt hotarati sa munceasca din greu pentru asta. Noi am venit cu o fundamentare a deciziei lor, prin intermediul testului de aptitudini pe care il aplicam la intrare in proiect si care arata gradul de compatibilitate dintre personalitatea tinerilor si profilul ideal al meseriei. Am mai venit si cu un ajutor pentru oamenii care aveau nevoie sa acumuleze argumentele potrivite in demersul lor de a incepe o cariera – cursuri absolvite, brief-uri rezolvate, evenimente la care au participat. Genul de argumente care ii pot salva de la intrebarile stanjenitoare de genul „Ce crezi ca te recomanda pentru jobul de junior copywriter?”
Ce s-a intamplat pana acum
Daca initial ne-am axat pe promovarea tool-ului principal de selectie – testul aptitudinal IQads Kadett, care le spune tinerilor cat de mult de potrivesc, psihologic vorbind, cu profilul ideal al meseriei, dar si cat de usor le va fi sa practice respectiva meserie, acum ne canalizam eforturile pentru pregatirea acelora mai inzestrati. In primul rand, le-am adus in fata zeci de oameni extrem de bine pregatiti si cu multa experienta, din toate zonele marcom-ului, pentru a le povesti, pe bune, cum functioneaza industria – de la modul in care se fac lucrurile in diferite tipuri de agentii si cum arata un brief ideal de creatie, de exemplu, si pana la cum trebuie sa isi seteze gandirea, asteptarile daca isi doresc sa „faca click” cu meseria pe care si-au ales-o. Iar discutiile de dupa training-uri, la o bere, sunt o inspiratie majora in termeni personali – cadetii au ocazia sa ii ia la intrebari pe oamenii foarte misto care le-au tinut training-urile, pe care ii admira si la care nu ar avea acces atat de usor. Asta e unul dintre motivele pentru care anul asta ne bucuram sa avem alaturi, ca parteneri in proiect, o agentie precum Mercury360, a carei experienta, dar si dorinta de a creste juniori, nu poate decat sa duca la lucruri frumoase pentru cadeti.
Apoi le mai si dam de lucru pentru a-i ajuta sa-si construiasca un portofoliu – brief-uri de comunicare (creatie, BTL etc), descrierea de preferinte personale in termeni de branduri, explicarea anumitor campanii sau a unor fenomene intalnite in comunicare, pentru a demonstra ca inteleg mediul in care isi doresc sa lucreze si pentru a castiga invitatii la evenimentele importante din industrie. Aceste evenimente sunt, de exemplu, genul de beneficiu pe care cadetii il primesc gratuit daca isi dovedesc implicarea si intelegerea domeniului; altfel, participarea la ele se dovedeste in general costisitoare.
Toate aceste lucruri se intampla online, pe platforma www.IQadsKadett.ro, unde toti cadetii au conturi si putem comunica cu ei pentru orice, dar si offline, in Club Kadett, spatiul in care au loc intalnirile cu ei si care e un fel de agregator de voie buna in fiecare joi, dupa 6.
Asa ca ii punem la treaba. In interesul lor, bineinteles.
Ce ne propunem in continuare
IQads Kadett nu este numai pentru tineri. Se adreseaza, in aceeasi masura, si companiilor interesate sa recruteze juniori, in orice stagiu al junioratului – de la tineri fara experienta, dar cu potential si pana la tineri cu experienta de pana in 2 ani.
Noi am muncit pana acum sa strangem intr-un singur loc multi tineri cu potential si sa-i pregatim pentru ce ii asteapta mai departe, insa acesta este un efort continuu, pentru ca nu putem vorbi despre generatii de absolventi de IQads Kadett, ci despre cadeti activi si cei care, in momentul in care se angajeaza in industrie, incep sa se implice din ce in ce mai putin in proiect.
Si pentru ca avem in continuu acces la oameni care dau semne sa faca lucruri frumoase in cariera, care isi dovedesc saptamana de saptamana interesul pentru industrie, atunci cand vin la trainingurile pe care le organizam in Club Kadett, o sa incepem sa ii promovam mai consistent catre companiile care au nevoie de sange tanar.
Pentru ca IQads Kadett este un tool de recrutare bine gandit – nu se bazeaza doar pe dorinta asumata a tinerilor de a lucra in industrie, ci si pe o serie de alti indicatori – profilul aptitudinal (gratie tool-ului pus la dispozitie de D&D Research), implicare in proiecte, rezolvarea de brief-uri (desi, pentru multi dintre ei, mai degraba tineretea si entuziasmul decat abilitatile ii ajuta sa iasa in fata) si, pur si simplu, interactiunea cu ei, aproape saptamanala. Credem ca genul asta de recrutare poate sa restranga foarte mult timpul petrecut cu trial & error si poate duce la niste matching-uri fericite. Deja avem cazuri care vorbesc de la sine pentru aceasta ipoteza, insa ne dorim sa fie cat mai multe.