Oamenii de afaceri joacă golf. Ce sporturi practică angajaţii lor
Angajaţii care au făcut sport în tinereţe, la liceu sau la facultate sau cei care au fost sportivi de performanţă deţin calităţi de leadership, au un spirit de echipă mai bine conturat şi se descurcă mai bine în situaţii-limită, de criză. Acestea sunt concluziile unui studiu realizat anul trecut de cercetători de la Universitatea Cornell din Marea Britanie.
Realitatea din companiile de pe piaţa românească arată că tot mai mulţi angajaţi participă la competiţiile sportive pentru corporaţii. Cu alte cuvinte, cei care nu au făcut sport în liceu sau în facultate sau cei care doresc să continue aceste activităţi au găsit o modalitate să îmbine utilul cu plăcutul: să joace pentru echipa companiei şi să facă sport.
„Din experiența noastră, piața s-a schimbat semnificativ, mai ales în ultimii trei ani. Semnalul schimbării a fost dat în principal de companiile multinaționale și de cele care au în structură departamente speciale de well-being pentru angajații lor și acordă atenție acestui aspect. Dacă până nu demult preocuparea pentru starea de sănătate a salariaților presupunea achiziția unui număr de abonamente la sălile de sport, în acest moment, tot mai multe companii încearcă să eficientizeze bugetele alocate, oferind oamenilor exact tipul de sport pe care aceștia doresc să-l practice”, explică Sanda Mocuța, General Manager MPG, agenție de marketing sportiv.
COMPETIȚII SPORTIVE CORPORATIVE
MPG implementează de nouă ani campionate sportive dedicate angajaților din companii şi oferă pachete multisport anuale, incluzând atât sporturi individuale, cât și de echipă. Este vorba despre proiectul Romanian Corporate Sports, un sistem de competiții sportive, cu etape de joc.
Faptul că acest tip de abordare a activităţilor sportive este nou în România reiese şi din statisticile UE, care arată că media persoanelor active care fac sport cel puțin o dată pe săptămână este de 63%, în timp ce în România acest indicator este de 38%. Aceleași statistici indică faptul că, în Uniunea Europeană, motive importante pentru a face sport sunt socializarea și divertismentul, lucruri care nu au fost menționate în răspunsurile acordate de români.
Cum s-a produs această schimbare? Radu Rădulescu, CEO Corporate Games, spune că „au existat o serie de campanii care au vizat importanța sportului pentru o viață sănătoasă, dar și pentru mai bune performanțe în domeniul profesional”. Și el constată că în ultimii ani companiile încearcă să dezvolte cât mai multe programe sportive pentru angajați. „Există companii care le oferă reduceri angajaților la săli de sport, altele care îi încurajează pe angajați să se înscrie la activități sportive alături de colegii lor
de muncă, precum curse de alergare sau de ciclism”, spune Radu Rădulescu.
La competiţiile organizate de Corporate Games, de exemplu, au participat până în acest moment aproape 17.000 de angajați ai companiilor, la cele 11 ediții din ţară. La ediția care abia s-a încheiat în București s-au înscris 53 de companii, nu doar din România, ci și din străinătate, cu peste 1.800 de participanți. „Anul acesta am organizat și prima ediție a Corporate Games la Cluj-Napoca, unde s-au înscris 17 firme și au fost aproximativ 350 de persoane. Și am avut «jucători» de la toate departamentele, de la HR, Marketing și inclusiv managerii firmelor înscrise”, mai spune Radu Rădulescu.
Şi în competiţiile organizate de o altă companie, specializată în acest moment exclusiv pe fotbal, s-au înscris circa 70 de companii. Domeniile de activitate dintre care acestea provin sunt variate, de la IT, telecomunicaţii, servicii, retail, bănci, asigurări, farma, auto, construcţii, până la pază sau salubrizare. „În competiţiile Sports Arena sunt prezente, neoficial, mult mai multe companii, angajaţii acestora jucând ca «stranieri»în alte echipe reprezentative. Iar o parte dintre «stranierii» unei ediţii se înscriu în ediţia următoare a competiţiei cu echipa oficială a companiei pentru care lucrează”, spune Florina Zăinescu, Marketing&Sales Manager al Sports Arena Production. Ei s-au axat pe fotbal, deoarece era – şi încă mai este – în topul preferinţelor angajaţilor, dar se gândesc să introducă şi volei, tenis, baschet, întrucât au solicitări.
„Fotbalul rămâne rege; la fiecare ediție, la această probă avem cele mai multe echipe înscrise. El este urmat de volei și de Dragon Boat, un sport care devine din ce în mai atractiv pentru colaboratorii noștri”, spune şi Radu Rădulescu.
Ghete cu crampoane în locul pantofilor de birou
Există o gamă foarte largă de sporturi pe care le pot practica angajaţii. Reprezentanţii MPG spun că peste 25.000 de angajați ai companiilor fac tenis de câmp, ciclism, alergare, fotbal, tenis de masă, baschet, bowling, karting, biliard, darts, golf. „Din punctul de vedere al companiilor care oferă aceste pachete pentru angajații lor în cadrul proiectelor noastre sportive, primele trei domenii din care provin participanții sunt: IT, financiar-bancar și casele de avocatură”, spune Sanda Mocuţa. Iar cele mai căutate sporturi sunt ciclismul MTB (mountain bike), alergarea, tenisul de câmp, fotbalul, tenisul de masă şi baschetul. Cel mai puțin solicitate sunt șahul, kartingul şi darts-ul.
„Considerăm că este foarte important să avem un stil de viaţă activ şi dorim să folosim orice oportunitate de a face sport. Ca angajaţi ai Coca-Cola, suntem activi în diferite evenimente sportive, fie adresate companiilor, fie destinate publicului larg – alergare, maratoane. Accesăm o arie destul de largă de activităţi sportive, în care avem cel puţin jumătate dintre angajaţi implicaţi, care fac mişcare”, spune Jaak Mikkel, Director General HBS România.
„În general, tenisul este un sport individual, în care te lupţi singur pe teren cu mingea şi cu adversarul de dincolo de fileu. Dar în această competiţie a fost ceva deosebit, am simţit cu totul altceva, şi anume spiritul de echipă. Pentru că, da, noi am fost într-adevăr o echipă! Au fost zile de tenis frumoase şi însorite, am avut şi colegi care au venit special să ne susţină din tribune, implicarea noastră a fost totală, iar atmosfera a fost prietenoasă, dar şi competitivă în acelaşi timp”, spune şi Adrian Pîrvulescu, Reprezentant IBM România.
În ceea ce priveşte repartizarea pe sexe, deşi angajaţii bărbaţi par mai implicaţi în activităţile sportive, Florina Zăinescu spune că şi la fotbal, despre care s-ar putea gândi că este teritoriul exclusiv al bărbaţilor, au fost câteva doamne care au renunţat la pantofii cu toc pentru ghetele cu crampoane.
În general însă, depinde de sportul practicat. „La tenis, de exemplu, în jur de 85% sunt participanți de sex masculin, dar la ciclism și mai ales în cadrul evenimentelor de alergare, procentul reprezentat de femei urcă la valori de peste 35%, fiind în continuă creștere, cu rezultate remarcabile”, spune Sanda Mocuţa.
Radu Rădulescu spune că anul acesta a fost primul an în care au organizat competiții separate la șah, masculin și feminin. De asemenea, la fotbal au avut echipe feminine, la fel și la volei și la înot. „Am încercat chiar și o probă de aerobic anul trecut, tocmai pentru a stimula participarea femeilor la aceste competiții, dar impactul a fost unul redus, minor. Din comunitatea feminină ni s-a sugerat shoppingul, propunere care nu a fost acceptată de departamentele care controlează bugetele, dar noi vom insista”, glumeşte CEO-ul Corporate Games.
Speranța unei participări feminine mai consistente se numește catchball, spune el, care, în momentul de față, reprezintă o nouă manie în Europa, iar din septembrie vor organiza primul campionat în București, câștigătoarea urmând să reprezinte România la un turneu internațional, în Israel, în mai 2016.
AVANTAJE PENTRU ANGAJAŢI
Toată lumea are nevoie de mişcare pentru a-şi menţine tonusul fizic, dar şi pe cel mental. După nenumărate ore petrecute la birou, pe scaun, în faţa calculatorului, practicarea unui sport este o gură de oxigen, la propriu şi la figurat. Muşchii, oasele, articulaţiile sunt puse în mişcare, circulaţia sângelui se îmbunătăţeşte, se ard calorii, creierul se oxigenează mai bine şi, foarte important, se elimină mare parte din stresul acumulat.
Beneficiile angajaților se regăsesc astfel pe mai multe planuri: în primul rând, ei au posibilitatea să-și exerseze pasiunea și să-și îmbunătățească performanțele sportive – chiar dacă sunt amatori –, apoi au ocazia să-și crească nivelul de rezistență și forma fizică și să-și îmbunătățească starea de sănătate. În plus, participanții au oportunitatea de a câștiga premii, cupe și medalii oferite de organizatori și sponsorii proiectelor sportive, atât pentru ei, cât și pentru companie, totodată având ocazii excelente de a-și face noi cunoștințe, de a socializa, de a lega prietenii și de a interacționa cu alți colegi într-un mediu diferit ce combină relaxarea cu distracția și competiția. Angajații au oportunitatea de a-și dovedi calități pe care nu le-ar fi putut scoate în evidență la birou și totodată pot identifica noi canale de dezvoltare a afacerii pentru care lucrează, creându-și noi relații într-un mediu informal și prietenos.
De asemenea, organizarea unei echipe, fie ea de fotbal, de baschet, sau altă activitate sportivă şi conducerea ei spre victorii este o foarte bună lecţie de management. Pentru a avea succes, jucătorii trebuie nu numai să înveţe să lucreze împreună, dar şi să recunoască un lider din mijlocul lor. O persoană pe care să o respecte şi în care să aibă toţi încredere pe terenul de fotbal, şi asta fără legătură cu funcţia ocupată la birou; o persoană care va decide cine joacă, ce joacă, când să facă schimbări în echipă pentru a obţine rezultate maxime; o persoană care trebuie să înveţe să aplaneze conflictele dintre jucători, să ţină orgoliile în linie şi să facă oameni complet diferiţi să lucreze ca un mecanism bine uns.