Omul care sfinteste locul
Este consultant senior – nu doar pe cartea de vizita, dar mai cu seama „pe teren“ – al firmei proprii de servicii de resurse umane, RoMarketing. Si-a pastrat modestia si bunul simt, pe care le omagiaza atat de mult diversi promotori ai leadershipului, dar pe care, din pacate, le intalnesti tot mai rar in unele niveluri ale mediului de afaceri.
Criza i-a determinat pe multi furnizori de servicii sa isi reconsidere politica de preturi, cedand la presiunea pietei, a competitiei si a solicitarilor clientilor. Carmen a gasit, insa, atuuri care au sustinut-o sa nu faca modificari la capitolul preturi: „costul per serviciu oferit a fost de la bun inceput fundamentat si analiza efectuata pentru stabilirea lui a avut o baza de calcul dimensionata la volumul de munca, calitate, resurse necesare, experienta consultantilor. Am mentinut nivelul tarifelor practicate, avand ca argumente rezultatele interventiei serviciilor oferite, experienta firmei, portofoliul de clienti.“
Pe fondul relatiei dezvoltate in timp cu clientii, in conditiile de criza care au afectat si activitatea acestora, serviciile oferite catre acestia au devenit complexe – gen abonament.
Carmen Sasu baleiaza cu usurinta intre managementul unor proiecte de consultanta in valoare de milioane de euro, in timpul saptamanii, si sustinerea de traininguri, in weekend. Are un birou „fix“, la Oradea, si foarte multe birouri mobile, la sediul clientilor, indiferent in ce oras s-ar afla acesta.
Un stil de lucru riguros si relaxat
Cu toate ca este foarte riguroasa in organizarea activitatii sale profesionale, are un stil de lucru relaxat si este atenta sa difuzeze in jurul sau atentia pentru lucrul bine facut dar si entuziasm si placerea de a lucra in echipa. „Fiind motivata de munca pe care o fac, gasesc resurse interne suficiente. Un ingredient important este sa alternez munca pe care o fac cu o cantitate de activitati semnificative, care pot sa imi echilibreze efortul depus in consultanta sau training. Gasirea de noi solutii la activitatile de consultanta si innoirea permanenta a paletei de servicii catre client imi confirma principiul ca nu exista nici retete predefinite si nici situatii fara raspuns. Rabdarea, perseverenta si muuulta munca stau in spatele relaxarii afisate.“
Prin natura meseriei sale, trebuie sa cunoasca si sa se adapteze unor sisteme noi intr-un timp record. Cum reuseste acest lucru? „Prima intrebare pe care mi-o pun este ce se vrea de la mine de fapt? De la micile detalii precum curatenia, ordinea, zambetul de pe fetele celor cu care ma intersectez pe coridoare, tonul vocii, hartiile de pe birourile angajatilor si pana la discutiile punctuale, toate ma ajuta sa inteleg modul de organizare si cultura din organizatia respectiva. Un alt aspect la care sunt extrem de atenta este modul in care reusesc sa interactionez cu cei cu care ma intersectez si sa fiu atenta la atitudinile lor, reactiile atat fata de mine, cat si fata de colegi sau sefi. Privesc mult, cantaresc si abia pe urma incep sa intreb. Aplic acest principiu la orice firma, independent de marimea sa ori de vechimea colaborarii. Intra intr-o institutie de stat si spune-mi ce vezi, de la oameni pana la mediu?“
5 sfaturi cand iti stabilesti politica de preturi a serviciilor
• Evalueaza corect proiectul.
• Verifica impreuna cu echipa de implementare activitatea ce urmeaza sa o desfasori.
• Ai curajul de a veni cu solutii noi.
• Asuma-ti responsabilitatea proiectului si persevereaza.
• Intelege evolutia si schimbarile care afecteaza mersul si evolutia oricarei organizatii si adapteaza sau chiar schimba serviciile pe care le oferi.