Omul, în centrul preocupărilor organizației
2020 se conturează a fi anul în care umanitatea va fi potențată și mai mult de tehnologie. Am scăpat de fricile legate de roboții care ne vor „fura“ locurile de muncă și am înțeles că lumea se schimbă cu o viteză uimitoare, prin urmare și noi trebuie să ne adaptăm. Am depășit și etapa de experimentare cu diverse soluții, platforme și programe pentru digitalizare și automatizare, inclusiv în HR.
Acum, mai ales în contextul coronacrizei, acolo unde se poate, se lucrează tot mai mult de acasă și se folosesc din ce în ce mai multe unelte digitale. Iar accentul se pune (sau ar trebui să se pună) pe responsabilizare, grijă, comunicare online și sprijin moral, tehnologic și informațional. Cu alte cuvinte, vedem pe pielea noastră cum tehnologia potențează umanitatea.
Așadar, este momentul prielnic ca departamentul de HR să se canalizeze și mai mult pe ce contează cu adevărat într-o organizație: OMUL. Viitorologul Gerd Leonhard spune că ar putea fi un fel de Renaștere.
Ce presupune acest lucru pentru HR, printre altele:
- îmbunătățirea proceselor nu va mai fi o prioritate;
- în schimb, focusul principal va fi pe dezvoltarea oamenilorși coeziunea echipelor;
- empatia, bunătatea, bucuria sunt valori ce vor fi din ce în cemai pregnante pentru organizații;
- programele de învățare vor fi integrate natural în modul încare muncim;
- HR-ul va prelua inițiativa în a propune și susține programe care să facă organizația un loc mai bun pentru oameni.
Am stat de vorbă cu câțiva specialiști în HR din țara noastră pentru a obține o viziune locală despre cele mai importante trenduri ale anului 2020 în România.
PRINCIPALELE TRENDURI ÎN ROMÂNIA ANULUI 2020
MARIUS CIURARIU, HR DIRECTOR, PROVIDENT
Cred că unul dintre cele mai puternice trenduri, care a schimbat raportul de forţe pe piaţa muncii, este că, din ce în ce mai mult, angajaţii sunt cei care decid trendurile.
Modul cum se transformă o companie depinde în proporţii tot mai mari de aşteptările oamenilor – până la urmă, nu poţi să ai o companie fără oameni. Pentru mine, cele mai importante trei trenduri reprezintă, de fapt, un mix între emoţie, automatizare şi performanţă.
INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ
Spunem de multe ori că trăim într-o lume care devine din ce în ce mai tehnologizată. Poate tocmai de aceea există şi teama că oamenii vor fi în curând înlocuiţi de roboţi. Eu cred că avem libertatea să alegem combinaţia potrivită pentru profilul fiecărei companii şi să integrăm roboţii în munca de zi cu zi. Noi, cei din HR, avem puterea să fim ambasadori pentru tehnologia care le permite oamenilor să-şi folosească timpul mai eficient, să le ia de pe cap sarcinile repetitive şi care nu le oferă satisfacţie în vreun fel.
Folosirea inteligenței artificiale și a RPA-ului fac deja parte din modul de lucru al multor companii din România şi, cu siguranţă, 2020 nu va fi o excepţie. Deşi folosirea roboţilor în zona de HR poate ridica o sprânceană sau mai multe, pot să vă dau ca exemplu succesul nostru în implementarea unor softuri de acest gen în zona de recrutare. Da, sună ciudat că departamentul a cărui strategie este „People first“ să fie şi primul din companie care a introdus un astfel de robot. Arya este un robot în premieră în lumea de HR din România, care preia onboarding-ul complet al unui angajat nou în companie.
Arya a inspirat colegii din alte departamente, iar în prezent avem încă trei alți roboți, dintre care doi implementați: Jorah și Sherlock. În prezent, lucrăm la un chat boot și la a muta și procesul de offboarding în sarcina Aryei.
EXPERIENȚA ANGAJAȚILOR
Puţine lucruri loializează angajaţii ca oportunităţile de dezvoltare, atât pe verticală, cât şi pe orizontală. Este şi uşor de înţeles de ce: nevoia de a descoperi, îmbunătăţi, evolua este în fiecare dintre noi. Un angajator care nu hrăneşte această nevoie…
Continuarea materialului o găsiți în site-ul www.hrmanageronline.ro.