Pasul înapoi, făcut la timp, îți poate dezvolta cariera
În momentul în care, în 2015, s-a mutat în alt domeniu, cel al vânzărilor, Dan Timotin a făcut un pas în spate din punct de vedere ierarhic, dar a câștigat o nouă carieră.
Dan Timotin, Country Sales Director – Coca-Cola HBC România, lucrează pentru Coca-Cola HBC din 2011. Își amintește că procesul de recrutare a fost destul de diferit față de experiențele lui anterioare: „Coca-Cola HBC are filtre dificile de admitere. Și spun asta pentru că eu însumi am trecut prin patru interviuri, plus câteva teste. Dar asta nu trebuie să sperie pe nimeni. Eu am simțit că am de învățat de la acești oameni. M-au motivat și m-au făcut să simt că intru într-o adevărată școală de business”.
Primul job în cadrul Coca-Cola a fost de Chief Financial Officer pentru România și Moldova. Apoi a trecut prin rolurile de CFO al Coca-Cola HBC România, Group Commercial Finance Director, National Key Account Manager și, în prezent, Country Sales Director. Echipa lui include atât forța de Vânzări pe toate canalele în care acționează, cât și departamentele de susținere pentru clienți, cel de dezvoltare a capabilităților și cel care se ocupă de strategia de Route to Market.
Un pas înapoi, un salt înainte
Anul 2015, însă, i-a adus o provocare deosebită. Dan Timotin a decis să treacă în zona de vânzări, ceea ce a însemnat un pas în spate din punct de vedere ierarhic. Un pas în spate asumat, după cum spune, care l-a ajutat foarte mult: „Credeți-mă, este o mutare pe care o recomand oricând. Am luat această decizie pentru dezvoltarea mea personală. M-a scos din zona de confort, m-a făcut să muncesc mai mult cu mine, să înțeleg businessul dintr-o perspectivă nouă și să contribui diferit la rezultatele companiei”. Dan Timotin spune că înțelegi diferit clientul din rolurile de Key Account Manager, din cel de Sales Director sau din cel de CFO. Abordezi altfel relațiile comerciale și ai mai mult timp să construiești parteneriate solide cu clienții.
În același timp, a fost o mare provocare să își abandoneze profesia după 20 de ani și să facă un salt în necunoscut, într-o funcție în care valoarea adăugată se vede direct și rapid în rezultate. Dar a meritat, crede el. În ultimii aproape patru ani, cota de piaţă a Coca-Cola a crescut într-un ritm mai mare decât nivelul pieţei în aproape în toate categoriile. „A fost o perioadă în care s-au întâmplat multe recorduri. Compania a inovat foarte mult și s-a format o echipă excelentă. Organizația a devenit una foarte performantă”, mai spune Dan Timotin.
Coca-Cola HBC România este a patra ca rezultate și importanță dintre cele 28 de țări în care este prezent Grupul Coca-Cola HBC. Pe termen mediu și lung, obiectivul companiei este ca prin produsele ei să fie aproape de consumatori pe durata întregii zile și în orice ocazie de consum, 24/7. Ca să se pregătească pentru acest lucru, organizația a intrat într-un amplu proces de transformare pe mai multe paliere: echipă și capabilități, portofoliu și canale, dar și politici de business. Astfel, omul de vânzări vinde mult mai mult față de acum câțiva ani, având un job mult mai complex.
Nevoia de a învăța
Ghidându-se după ideea că educația nu este despre titluri, cât mai ales despre nevoia de a învăța și dorința de a înțelege, Dan Timotin, Country Sales Director – Coca-Cola HBC România, a decis ca după absolvirea Academiei de Studii Economice, în 1998, să obțină certificarea din partea Association of Chartered Certified Accountants (A.C.C.A.). În 2008 a participat la cursurile de specializare în domeniu ale INSEAD, iar în 2013 a urmat un MBA cu specializarea Business Administration la IMD Business School.
„Privind în perspectivă, de la începuturile carierei mele și până acum, linia pe care am construit este dorința de a mă dezvolta, inclusiv ieșind din zona de confort pentru acest lucru, curiozitatea foarte mare și obiectivul de a fi un bun manager și lider. Nu-mi imaginez că aș putea să progresez în absența curiozității de a afla mereu lucruri noi, de a învăța sau de a face lucruri diverse”, spune Dan Timotin. El crede că mai este ceva fără de care nu poți fi nici bun profesionist și nici un bun manager sau lider: în absența smereniei și a respectului nu poți progresa. Prin „smerenie” se referă la termenul mult mai cunoscut în varianta din limba engleză: humbleness.
Cea mai mare parte a timpului liber o petrec împreună cu familia și prietenii. Ne organizăm cu mulți prieteni și cu mulți copii, mergem pe munte, cu rulota, sau chiar la mare. Evadăm din București, pe cât posibil. De multe ori, atmosfera noastră de vacanță arată ca o tabără pentru copii, dar este acolo o energie incredibilă și totul este foarte viu. Pentru mine, așa arată binele, cu acei oameni apropiați și cu familia mea în aer liber.
N-o să încerc să pretind că echilibrul dintre viața de familie și cea profesională este ușor de atins. Însă, vă pot spune sigur că se poate să găsești o cale pentru a avea timp atât pentru job, cât şi pentru cei apropiaţi.
Îl iau pe fiul meu în vizite pe teren și îi povestesc ce fac, îl integrez în lumea mea. Și eu încerc, la fel, să intru în lumea lui. Timpul e acelaşi pentru toţi: 24 de ore în fiecare zi. Important este să știi care sunt prioritățile și să te concentrezi pe lucrurile cu adevărat importante, acasă și la job.
În prima parte a carierei, primii cinci ani după facultate, am investit foarte mult în pregătirea mea. Lucram ca manager de audit pentru o companie importantă de profil. Am făcut cursuri, am căutat să învăț din toate, am petrecut mult timp la birou, dar am înțeles că trebuie să fiu mult mai echilibrat și încerc să nu uit acest lucru. Este ca în sportul de performanță: îți dozezi efortul pentru a câștiga, nu ții motoarele turate la maximum constant. De aceea, după perioade încărcate, îmi fac timp să-mi reîncarc bateriile.
Un manager bun este cel care gestionează cu eficiență resursele, conform definiției clasice. În același timp, un manager foarte bun, care performează prin echipă și își dezvoltă oamenii, are șansa să devină lider. Eu nu aș avea rezultate fără echipa mea. Fără oameni, compania nu ar fi unde este acum, în poziția de cel mai important jucător din piața locală de băuturi. Și ar mai fi ceva. Mă pasionează să găsesc modalitățile cele mai bune de a-mi motiva oamenii. Ceea ce vreau să știe echipa mea este că învățăm unii de la alții, ne sprijinim unii pe ceilalți pentru a fi buni în ceea ce facem. Le sunt foarte recunoscător pentru asta. Și cred că un manager sau un lider care încetează să mai învețe va eșua cu siguranță.
Dan Timotin, Country Sales Director, Coca-Cola HBC România
Acest material a fost preluat din numărul 250 al Revistei CARIERE, ediția de septembrie 2018.