Piața muncii are nevoie de angajați talentați, care învață și inovează permanent
Mai precis, acel talent organizațional care îndreaptă o companie și angajații săi pe calea atât a progresului, cât și pe cea a unei sincronizări de succes. Este foarte greu să oferim o definiție a talentului și chiar a culturii organizaționale în sine. Însă cei mai mulți dintre consultanți și HR manageri consideră talentul ca fiind acele soft skills ale candidatului. În România, cele mai căutate astfel de abilități, potrivit angajatorilor, sunt învățarea continuă, abilitățile de lucru în echipă și capacitatea de a găsi soluții.
Tocmai cele de mai sus, și cu punctări adiacente, au fost subiectele evenimentului-dezbatere cu tema „Blended Solutions for Europe’s Skill Revolution”, primul din seria evenimentelor Talent Talks, care s-a desfășurat pe 20 septembrie la sediul ManpowerGroup din București. Printre speakeri s-au numărat: Igor Hahn – Country Head ManpowerGroup Romania, Manuela Draghia – RPO Director Romania, Dan Oprescu – Country Director, Central and Eastern Europe, Unilever, Mihaela Ioniță – Country HR Manager, Coca Cola HBC Romania.
Transformări radicale și inovație continuă
În cadrul evenimentului au fost dezbătute cele mai noi tendinţe, bune practici şi soluţii inovative, pentru a-i ajuta pe participanți (reprezentanți ai unor companii semnificative: manageri seniori, lideri operaţiuni şi directori HR) să ţină pasul cu evoluţia contextului impus de noua paradigmă de business şi de noile realităţi de pe piaţa muncii.
În plus, vorbitorii au subliniat, la unison, că lumea se schimbă cu viteza tehnologiei, iar adaptarea la noul ritm necesită transformări radicale şi inovaţie continuă, atât la nivel de produse,servicii, cât şi la nivel de modele de business. Mai mult, angajaţii vor avea nevoie de un upgrade al abilităţilor pentru a se putea integra pe noua piaţă a muncii.
În acest context, un bun consultant nu mai este suficient, așa cum spunea unul dintre vorbitori, „să ducă viața unui consultant și să vorbească limbajul unui consultant”, ci, acum, el trebuie să știe să se adreseze oamenilor și să vadă dincolo de CV, către acele abilități care oferă candidatului perspective în ceea ce privește intergrarea și evoluția lui în companie. Și, nu în ultimul rând, “calităților care definesc un adevărat specialist în HR se adaugă pasiunea pentru oameni, a-i cunoaște fiind o condiție esențială”, după cum a subliniat Igor Hahn – Country Head ManpowerGroup Romania.
Nu în ultimul rând, Igor Hahn a lansat și o întrebare simplă, dar totodată complexă, la care a dat un răspuns pe același registru: “Ce este ceea ce creează un talent? Abilitatea de a învăța și de a inova“.
Reperele dezbaterii au “marcat”, în ceea ce privește procesul de recrutare și generația Millennials, care este, de departe, după cum au subliniat atât vorbitorii, cât și participanții la eveniment, cea care a cerut cel mai des regândirea etapelor. Și cea care a impus găsirea unor soluții de specializare a candidaților în interiorul companiei. Acestea vin, pe de-o parte, pentru a suplini deficitul de talent, dar și pentru a menține angajații ancorați, în contextul în care generația despre care vorbim este mult mai dispusă să migreze de la un loc de muncă spre altul în baza beneficiilor oferite. În acest context, munca unei agenții se împarte între a lucra împreună cu clienții pentru a găsi soluții în fața acestor schimbări și a prezenta candidaților o imagine cât mai clară asupra pieței, pentru ca și așteptările lor să se construiască în concordanță.
Punctele esențiale
Printre altele, unul dintre speakerii evenimentului, reprezentant al unei companii din industria FMCG, a apreciat echipele manageriale și non-manageriale din România ca fiind cele mai adaptate din punct de vedere al lucrului în echipă, raportat la celelalte țări din Europa de Est.
În același context, unul dintre subiectele propuse pentru dezbatere a fost parcursul angajaților curenți – perspectivele lor de avansare în interiorul companiei, frecvența promovărilor și ponderea angajaților externi recrutați pentru posturile de middle și top management. “Vrem talente, sau vrem <yes men>?” a fost de asemenea una dintre provocările lansate de către speaker, participanții extrapolând provocarea și la viitorul robotizat care, desigur, include skill revolution, dar nu exclude talentul omului!
"Soft skills" precum încredere, dorinţa de dezvoltare, inovare, egalitate, transparenţă, wellbeing, de ce nu…distracție și, bineînțeles, TALENT…Acestea sunt unele dintre punctele esențiale ale unei vieți profesionale aproape fără greș. Cât de greu este, sau cât de simplu, rămâne de analizat într-o viitoare dezbatere. Deocamdată, tot de la Igor Hahn citire – “Mă gândesc la oamenii mei. Asta înseamnă schimbare. Îmi plac visătorii. Suntem puși în mișcare de visuri”.