Povestea unui business de familie, dezvoltat de la zero
Cu studii în domeniul biologiei și experiență de lucru în vânzări, Delia Dragomir a dezvoltat, împreună cu soțul ei, Silviu, o companie care livrează cursuri de limbi străine.
Și-a dorit să meargă la Facultatea de Psihologie, dar în ultimul moment, profesoara de biologie din liceu a convins-o să opteze pentru cursurile din acest domeniu. Așadar, după ce a terminat studiile, s-a gândit că va deveni profesoară de biologie. Delia Dragomir, Managing Partner Eucom, nu a profesat, însă, niciodată, pentru că spiritul ei antreprenorial înnăscut a dus-o pe un alt drum.
Drumul către limbi străine
În perioada în care a avut mai multe joburi în vânzări, Delia Dragomir a participat la un curs de italiană, dar care nu a fost pe măsura așteptărilor sale. După această experiență a decis, împreună cu soțul ei, Silviu, să schimbe perspectiva în aria cursurilor de limbi străine. Astfel că au inițiat, în 2002, în Timișoara, un business în domeniu. „Am pornit de la cum ne-ar plăcea nouă să fie un curs, am creat noi și noi programe de training, am dezvoltat servicii adiacente, am crescut enorm. Deși toată lumea ne spunea că nu vom ajunge să trăim din asta, am decis să transformăm totul într-un pariu, am vrut să dovedim că se poate”, își amintește Delia.
La începuturile companiei, Delia a făcut mai multe taskuri: de la secretariat și recrutare până la marketing, achiziții, vânzări și management. De asemenea, deși nu a livrat efectiv cursurile, s-a ocupat de monitorizarea lor, după ce stabilea detaliile de organizare împreună cu trainerii.
Din poziția actuală, de Managing Partner Eucom, organizează și gestionează echipa, oamenii împreună cu care conturează noile programe de training, gândește strategia de business și de dezvoltare a companiei. „Întotdeauna am fost axați pe creșterea calității muncii noastre, pe dorința de a furniza servicii din ce în ce mai bune. Pe aceste principii am conceput, în urmă cu trei ani, un serviciu conex cursurilor de limbi de străine, și anume serviciul de evaluare lingvistică specializată, util departamentelor de HR în cadrul proceselor de recrutare și evaluare internă a angajaților. Azi ne bucurăm să vedem că este un serviciu care devine tot mai apreciat și cerut în piață”.
De la doi traineri la peste 200
Dacă la început aveau doar doi traineri colaboratori în Timișoara care predau italiană, română și engleză, în prezent compania are peste 200 de traineri la nivel național, traineri de limbă engleză, de germană, franceză, italiană, spaniolă, română (pentru expați), neerlandeză, turcă, ebraică ș.a.
De-a lungul timpului au apărut și provocări, în principal legate de recrutarea oamenilor, de înțelegere a ceea ce înseamnă să înveți o limbă străină, care e procesul de asimilare, unde găsești profesori competenți care să stăpânească și să predea interactiv diferite limbi străine, cum îi atragi în companie și cum îi menții.
Apoi au urmat provocările pieței. Cursurile era deschise la început pentru persoanele fizice, în special pentru cei care plănuiau să plece în Italia ca să muncească. Ulterior, au început să se înscrie și angajați din diverse companii „Ne-am întrebat atunci: cum ar fi să ne adresăm doar companiilor, identificând foarte bine nevoia angajatului de a comunica într-o limbă străină la job, într-un mod profesionist?”, spune Delia.
Între timp au apărut și cereri de la câteva companii din Timișoara, iar acesta a fost momentul decisiv în care a trebuit să hotărască dacă mai organizează cursuri open, asta pentru că veneau oameni cu obiective total diferite și era foarte greu să le răspundă tuturor într-o sesiune de curs. Prin urmare, au decis să se adreseze exclusiv companiilor, căpătând experiență vastă în lucrul cu profiluri diferite de cursanți, dar mai ales angajați, cu background diferit, cu industrii distincte în care activează, cu profiluri diferite de cursanți, fiecare cu background diferit și activând într-o industrie specifică.
De la Timișoara la București
Un alt moment important pentru companie a fost anul 2007, când a început dezvoltarea businessului în Capitală. „Pe atunci intram în contact cu organizații care activau preponderent în București, deciziile nu se luau în Timișoara, ci aici, astfel că drumurile frecvente, nevoia de a discuta face to face cu partenerii, dorința de a închega relații de durată, toate ne-au îndemnat ca, în 2008, să ne mutăm definitiv în Capitală”, mai spune Delia.
Ea își amintește că avântul în business a avut loc în 2010, când au câștigat o licitație a unei companii din domeniul Oil & Gas. Proiectul a însemnat gestionarea a peste 500 de persoane care trebuiau să urmeze cursuri de limbi străine (engleză, germană, română, bulgară, sârbă), în peste 20 de orașe din țară. A fost un proiect complex pentru că, în timp foarte scurt, trebuiau să evalueze toți angajații, să îi încadreze pe grupe de studiu și să recruteze traineri care să țină cursurile. „A fost o provocare căreia am reușit să îi facem față cu succes, și asta ne-a dat și mai mult curaj”, precizează Delia.
O femeie manager are abilități de organizare, este un foarte bun planificator, are nevoie de pasiune pentru ceea ce face și de setarea unor obiective clare. Mă refer aici la a ști foarte clar ce își dorește în viața profesională, dar și în cea personală. Eu, de exemplu, țin foarte mult la a-mi petrece cât mai mult timp cu copiii mei, însă deseori se întâmplă că nicio vacanță nu e vacanță în adevăratul sens al cuvântului, fiindcă răspund întotdeauna la telefoane, la e-mailuri.
De-a lungul vieții am întâlnit diverse persoane care m-au inspirat, pe care le-am apreciat pentru ceva ce vedeam că fac bine. De la fiecare dintre ele am luat ce am crezut că îmi este util: vorbesc aici atât de familie, cât și de oamenii pe care i-am întâlnit în mediul profesional.
Eucom a fost constant pe primul loc și nu am simțit în niciun moment că a fost un sacrificiu. Asta până când au apărut copiii, moment în care am început să îmi dau silința să fiu cât mai prezentă și activă nu numai în viața companiei, dar și în viața familiei. Acum simt că sunt pe drumul cel bun.
Mă definesc pasiunea pentru ceea ce fac, perseverența, capacitatea mare de muncă, de asimilare și de sinteză a informațiilor, dar și deschiderea spre nou. Înțeleg idei noi, le îmbrățișez și le adaptez pe ale mele, dacă este cazul, pentru a îmbunătăți tot ce se poate în activitatea companiei.
Delia Dragomir, Managing Partner, Eucom
Acest material a fost preluat din
numărul 251 al Revistei CARIERE,
ediția de octombrie, 2018.