Pregăteşte-ţi copilul să aibă un salariu mai mare decât tine
Așa că nu ne rămâne decât să ne apucăm noi înșine de programare. Iar dacă nu noi, măcar copiii noștri! Vestea bună e că majoritatea școlilor de programare se dezvoltă sub umbrela unor companii de profil și sunt gratuite. Este cazul Coder Dojo, la București sub umbrela Telekom, iar la Cluj-Napoca sub umbrela companiei românești Pitech+Plus, înfiinţată în 2005 de Bogdan Herea, plecat cu bursă de studiu în Franța și reîntors în țară pentru a-și înfiinţa propria companie. Despre Academy+Plus, școala alternativă pentru IT-iști de la Cluj-Napoca, ne-a povestit la IMWorld 2015 Gloria Csiszer, specialistul în comunicare al companiei.
Tinerii pasionaţi de informatică au şansa să devină profesionişti aici, scopul programului fiind unul complex. Din punct de vedere tehnic, este un spațiu din care chiar firma Pitech+Plus își poate lua viitorii angajați. Dintr-un unghi mai profund, fondatorul Bogdan Herea și-a dorit să ofere o şansă copiilor talentaţi care nu îşi permit costurile unei specializări de elită şi, în acelasi timp, un sprijin pentru părinţii care îşi vor conduce copiii la aeroport pentru a urma cursurile din afara țării.
Academy+Plus poate fi văzută drept „o şcoală profesională pentru IT-işti”, apropiată de conceptul de şcoală vocaţională, cu programă axată pe practică şi o admitere bazată exclusiv pe baza competenţelor candidaţilor. „Este o școală alternativă de IT, la care ne dorim să vină pasionații acestui domeniu, oamenii care vor să învețe. Asta nu depinde de nivelul lor de cunoștințe: le pot acumula la noi”, explică Gloria Csiszer. Cursurile sunt deschise pentru copii, adolescenți, tineri și adulți.
Academy+Plus pentru liceeni și viitori studenți
Academia se adresează așadar și liceenilor. „Ne-am dat seama că cei care termină clasa a XII-a sunt cei mai potriviți, pentru că ei atunci deja dau la o facultate și atunci vor învăța în paralel cu facultatea.” Pentru a-i atrage și a le prezenta ce se întâmplă la Academie, echipa de la școală a realizat evenimentul Game of Codes, un mini-hackathon de 12 ore la care au participat echipe de câte doi elevi. „Am făcut promovare în licee, printre profesori și elevi, invitându-i pe aceștia din urmă să își facă echipe, maximum 40, adică 80 de concurenți pe cele 80 de stații disponibile în Academie. Timp de 12 ore, ei primesc tot felul de sarcini și dezvoltă jocuri.”
Coder Dojo, pentru copiii între 7 și 14 ani
Pentru copii, a fost preluat brandul internațional Coder Dojo. 27 de elevi între 7 și 14 ani s-au înscris la prima ediție, lucrând fie pe laptopurile lor, fie pe stațiile din Academie. Ei realizează proiecte în Scratch, instrument care are ca scop familiarizarea copiilor cu limbajele de programare și care ajută la dezvoltarea unei gândiri creative, în timp ce elevii învață elemente importante de calcul, sistematic și lucrează colaborativ. Anul acesta sunt înscrise două grupe de câte 25 de locuri pentru clasele I-IV și V-VII, cursurile derulându-se doar în timpul anului școlar, din două în două săptămâni.
„Avem în cadrul Academiei traineri – fie specialiști IT, fie profesori de informatică, cu toții voluntari. O profesoară conduce de altfel acest proiect.” Copiii vin cu laptopul de acasă, de regulă, și învață – pornind tot de la jocuri. Elevii mai mari din Academie sunt mentorii lor, îi ajută oricând au întrebări. „Iar copiii sunt foarte încântați. Învață de-a lungul anului, iar la final au un proiect la care lucrează împreună. Am avut surprize foarte plăcute, au fost copii extrem de inteligenți – unul dintre copii abia începuse să învețe să își scrie numele, dar cunoștea foarte multe lucruri și era foarte pasionat de unghiuri!”, spune Gloria Csiszer.
Așa s-a întâmplat și la Game of Codes: „Le-am pus la dispoziție câteva tehnologii de care să se folosească, dar au venit și cu tehnologii proprii. Deci au folosit limbaje pe care ei înșiși le-au dezvoltat sau care nu sunt atât de cunoscute. Iată că interesul există, iar Academia este pentru cei pasionați!”
Liceenii care vin aici sunt elevii olimpici, care nu se plictisesc, dar și cei care au o oarecare bază și o pasiune pentru informatică – au învățat fie la școală, la liceu, fie pe cont propriu. „Dar și dacă nu au această bază, la noi o pot crea. Dacă sunt alături de colegi și se ajută – pentru că noi, ca traineri, nu ne implicăm decât atunci când nu reușesc să se descurce și ni se cere ajutorul -, lucrurile merg bine. Avem forumuri, tutoriale video, le punem la dispoziție resursele de care au nevoie”, explică Gloria Csiszer.
To the next level: Gamification
Pentru cursanții de vârste mai mari, admiterea este deosebită și, atenție, nu necesită diploma de bacalaureat. Se fac niște teste online, apoi cei care le trec vor trece la următoarea fază: timp de 28 de zile, cei admiși în prima fază fac zilnic exerciții specifice, se obișnuiesc cu termenele-limită, muncesc în echipă, se fac corecturi peer-to-peer; pe scurt, se lucrează ca într-o firmă. După cele 28 de zile, sunt selectați cei mai buni membri, care vor merge la Academy+Plus. „Aici, ei lucrează pe o platformă dezvoltată bazată pe conceptul de gamification. Cursanții au acces la proiectele și tehnologiile de care sunt interesați, parcurg mai multe niveluri, totul se desfășoară exact ca într-un joc. Și, de fapt, asta este partea practică a cursurilor noastre. Avem foarte mulți studenți de la Politehnică, ei vin la aceste cursuri pentru a face practica efectivă, ei având teoria din facultate”, mai spune reprezentantul Pitech+Plus și Academy+Plus.
Urmează apoi un stagiu: este vorba despre un internship obligatoriu pentru a trece la următorul nivel al platformei, ocazie cu care tinerii ajung la companii. „Până acum, am avut niște rezultate foarte bune: cei care au ajuns la companii au reușit să intre pe proiecte mult mai repede decât cei pe care companiile îi introduseseră în traininguri. De obicei, integrarea în echipă durează o lună, două, trei. La noi, în schimb, a fost vorba de câteva zile, o săptămână, maximum două. Și asta pentru că ei sunt obișnuiți deja cu lucrul efectiv.”
Prima generație a început cursurile în urmă cu un an, în toamna lui 2014, au fost deja și în internship, unii dintre ei s-au și angajat după aceste stagii. Profesorii sunt recrutaţi în principal din rândul specialiştilor din industrie, fiind pentru cursanți mentori sau îndrumători. Ei pun accent pe latura practică a meseriei de programator şi pe dezvoltarea spiritului antreprenorial. Programul este flexibil, în funcție de om, de cunoștințele pe care le are și de ce își dorește el să învețe, să dobândească. „Nu avem profesori, nu sunt note, nu este orar, sediul nostru este deschis zi și noapte, 24/24.” Evaluările nu sunt notate, ci punctate, având în vedere lucrul efectiv pe proiecte, comunicarea şi coordonarea în echipă a studenţilor.
Certificare românească și europeană
Deși Academy+Plus este gratuită şi nu solicită diplome de bacalaureat, testează riguros abilităţile tehnice şi motivaţia pe termen lung a candidaţilor, de la elevii proaspăt ieşiţi de pe băncile liceului până la persoane cu alte specializări, cu serviciu şi responsabilităţi familiale. Practic, oricine se poate pregăti pentru meseria de informatician la Academy+Plus, atâta vreme cât demonstrează pasiune pentru studiu şi ambiţia de a deveni un informatician bun.
„Acum începem cu o nouă generație, în timp ce continuăm cu prima lucrul pe noi proiecte. În mod normal, întreaga pregătire ar trebui să dureze cam trei ani de zile. Având în vedere că se fac aceste internshipuri după câteva luni, ei se pot angaja și apoi pot decide dacă vor să continue lucrul cu noi, să aprofundeze cunoștințele sau să abordeze noi tehnologii”, explică Gloria Csiszer.
La sfârşitul celor trei ani de studiu şi practică, studenţii sunt certificaţi cu diplome recunoscute în România şi în Uniunea Europeană. Toate cursurile finalizate sunt certificate de Ministerul Educației și Ministerul Muncii și Protecției Sociale, cu specializările: analist programator, administrator de sistem, manager de proiect.
Academy+Plus a apărut anul trecut, în urma unei discuții cu cei de la prestigioasa École 42 din Paris, cu care s-a făcut un parteneriat. Fondată de omul de afaceri francez Xavier Niel, École 42 Paris este unul dintre cele mai îndrăzneţe proiecte de formare profesională din lume. Ca şi Academy+Plus, École 42 este gratuită.
Omenirea a intrat în era digitală, Internetul este în plină expansiune, iar nevoia de profesionişti care să răspundă cerinţelor companiilor este din ce în ce mai mare, acesta este fundamentul pe care stă dezvoltarea școlilor ca Academy+Plus sau École 42. „Știam că pe piața IT este nevoie și la noi de așa ceva, pentru că oferta de locuri de muncă este foarte mare, și atunci e nevoie de cineva care să îi îndrume pe oameni, să ofere cunoștințele necesare. Și așa a apărut parteneriatul cu École 42”, precizează Gloria Csiszer.
Cum se face înscrierea, cum decurge pregătirea
Candidaţii se înscriu pe platforma online Academy+Plus. Ei sunt supuşi unei pre-evaluări: un joc de memorie şi unul de logică. Dacă s-a produs validarea lor, printr-un sistem de punctaj aplicat automat, candidaţii sunt chemaţi la sediul academiei pentru un aşa-numit „check-in”, unde află mai multe informații. Urmează testarea: proba de foc şi anduranţă, denumită în jargon „piscina”, durează 28 de zile. În fiecare zi, candidaţii primesc câte un set de exerciţii pe care trebuie să le rezolve în 24 de ore. În timpul alocat, se deplasează la sediu pentru a studia materiale cu tematici aplicate pe exerciţiile lor şi pentru a cere îndrumarea mentorilor. Aceştia nu le oferă niciodată „cheia” (soluţia problemei), ci doar întrebări ajutătoare.
Pe parcursul celor 28 de zile, studenţii au evaluări săptămânale. Printre acestea, testările reciproce în grupe de câte doi („peer-to-peer”), în care candidaţilor li se evaluează corectitudinea, capacitatea de analiză şi spiritul critic. Cei care obţin punctaje scăzute la testări, care au loc în fiecare zi de vineri, pot recupera pe parcurs, până la examinarea finală. Aceasta se desfăşoară în ultima sâmbătă de „piscină”, în urma căreia candidaţii sunt admişi sau respinşi.
Academia pornește acum cu a doua generație: din cei peste 1600 de aplicanți au rămas 140 (350 au fost selectați pentru „piscine” în total în cele trei luni). Cei 140 se apucă de treabă luna aceasta.
Dintre cei aproape 1200 de solicitanţi din prima generație, 2014, cu vârste cuprinse între 15 şi 45 de ani, doar 59 sunt astăzi studenţi ai academiei neconvenţionale. Au fost nevoiți să renunţe la vacanţe sau la timpul liber de după orele de serviciu. Dar a meritat: după selecția riguroasă, studenților acceptați li s-a pus la dispoziție o platformă care i-a trecut în doar câteva luni prin limbaje de programare precum C, UNIX, PHP și JavaScript. Pe lângă materia efectivă, ei au învățat să lucreze pe proiecte, exact ca la un loc de muncă, având deopotrivă sarcini individuale și de echipă. Au participat de asemenea la evenimente conexe și la concursuri, în cadrul 3 Day Start-Up, Start-up Weekend, Hackathon la Techsylvania și Open Data Hackathon, unde cinci dintre ei au câștigat premiul Best Hack cu aplicația I need medication. Aplicația te ajută atunci când ai nevoie de un medicament pe care nu îl ai acasă, la orice oră din zi și noapte: te poate îndruma spre o farmacie, pornind de la date privind programul farmaciei, excluderea celor care sunt închise la ora curentă, distanța relativă până la farmaciile deschise și, eventual, stocul disponibil.
Academy+Plus:
http://academyplus.ro/
https://www.facebook.com/AcademyPluss
Pitech+Plus:
http://www.pitechplus.com/
https://www.facebook.com/PITECHPLUS