Psiholog, mamă, director de Resurse Umane
Când fetița ei avea doar 6 luni, Raluca Avramescu, People and Culture Director la Alka, a acceptat provocarea companiei Arctic de a reveni în câmpul muncii. A fost momentul în care a trecut din zona de psihologie în domeniul resurselor umane, dar și o trecere mai dură de la rolul full time de mamă la cel de mamă și HR.
Formată ca psiholog, Raluca Avramescu, People and Culture Director în cadrul Alka, s-a reorientat către domeniul resurselor umane sau, cum spune ea, a construit într-o altă direcție. De ce? Din dorința de a avea un impact pozitiv asupra unui grup mai mare de oameni, după cum explică.
„Sunt psiholog ca profesie, dar și specialist în managementul resurselor umane. Eu cred însă cu tărie în învățarea continuă, partea academica fiind doar fundația”, explică Raluca Avramescu. Astfel, pe lângă facultate, de-a lungul vieții ei profesionale, Raluca a învățat business, management și antreprenoriat, a participat la programul ERISMA de leadership creativ, a făcut formări în coachingul sistemic, profile atipice de personalitate, terapii scurte, NLP, ca să menționăm doar câteva din cursurile absolvite. Este parte din crezul ei, dar și ceva ce a învățat din lucrul cu oamenii: pentru a face o diferență este nevoie de preocupare continuă pentru a deveni mai bun. Iar pentru Raluca Avramescu asta înseamnă munca de zi cu zi, dar și participarea la cursuri și formări.
În general, Raluca Avramescu ajunge mai devreme la birou pentru a-și dedica prima parte a zilei proiectelor cu impact pe termen lung. Acest timp îi oferă un supliment de energie pentru întreaga zi, pentru că ritmul zilnic în mediul de producție, mai ales în fast moving și antreprenoriat, este unul intens, mereu cu subiecte noi, care necesită multă disciplină, viteză de reacție și aliniere la cerințele operaționale, fără a pierde focusul de pe proiectele strategice, recent demarate.
Începuturile ca psiholog, trecerea către HR
În primii ei ani de carieră, Raluca Avramescu a lucrat în psihologia educațională și apoi în cea militară, fiind implicată și în proiecte de resurse umane. Următorii 10 ani i-a petrecut în cadrul companiei Arctic, unde a început să lucreze ca specialist în resurse umane. Ce a însemnat pentru ea trecerea de la psihologie la HR?
Raluca Avramescu spune că nu poate vorbi de o trecere, ci mai degrabă de o construcție: „în toate rolurile pe care le-am avut, cunoașterea psihologiei m-a ajutat enorm; e drept că rolurile de management au fost cele care au accelerat procesul dezvoltării mele și în zona de business”.
În numai doi ani a ajuns să preia conducerea întregii funcțiuni de HR, prin primirea unui vot de încredere imens la acel moment, așa cum spune. Ulterior a lucrat pentru GfK România, ca Director de HR, la care s-au adăugat roluri regionale de HR Business Partner pentru diverse verticale de business, pentru România & Bulgaria, iar apoi pentru Europa de Est, Orientul Mijlociu, Turcia, Africa și America Latină. Din iunie anul trecut este People & Culture Director la Alka.
Restructurare și transformare personală
Ca pentru orice lider, proiectele de restructurare (downsizing) sunt unele dintre cele mai solicitante. În astfel de proiecte profesionalismul și grija față de oameni sunt cele două elemente determinante, atât în designul, cât și în execuția lor. „Este o linie fină pe care eu cred că am reușit să o ating prin găsirea celei mai bune abordări posibile, în condițiile date, atât pentru business, cât și pentru oameni”, mai spune Raluca Avramescu.
Astfel, procesele de transformare profundă ale organizațiilor în care a activat și activează au provocat-o din toate perspectivele și, în același timp, au sedimentat și rafinat calitățile ei esențiale. „Consider că am trecut la rândul meu printr-un proces de transformare și îmi doresc să continui acest parcurs”.
Care sunt trei cuvinte cheie care vă definesc?
Conector. Construcție. Pasiune.
Aveți vreun model de femeie puternică din familie, din carieră?
Modelul din familia mea ar fi mai degrabă cel al mătușilor din partea tatălui, femei puternice, vesele, curajoase, cu propriile cariere, care și-au construit un parteneriat frumos, echilibrat cu soții lor. În viața privată și în carieră am avut mereu parte de femei excepționale în jurul meu, extrem de diferite între ele, încât îmi este dificil să mi le imaginez pe toate împreună în aceeași cameră.
Am căutat această diversitate tocmai pentru a mă îmbogăți mereu din relațiile cu femei speciale, modele și surse de inspirație pentru mine. Cea care și-a pus amprenta cel mai mult pentru ceea ce sunt astăzi ca profesionist este Monica Iavorschi, fost Director General Arctic, actual Director General Kärcher, una dintre cele mai spectaculoase femei din România.
Am învățat de la ea să gândesc 360 de grade și out of the box, să pun sub semnul întrebării totul și să încep de la zero de fiecare dată, să stabilesc obiective îndrăznețe, să am curajul să visez la scală largă și să extrag acțiunile cele mai de impact pentru afaceri și oameni.
Care credeți că este rolul unei femei în familie?
Am învățat de la cineva foarte drag sufletului meu cât de important este să acceptăm și să practicăm cu bunăvoință rolul firesc pe care îl are fiecare în matricea familială.
Iar femeia, ca soție și mamă, este „sufletul” familiei, vorba unei prietene: dacă femeia e fericită toată casa e fericită!
Ați făcut vreun sacrificiu în viața de familie pentru carieră?
După multe frământări, am decis să accept propunerea Arctic, când fetița mea avea doar 6 luni. A fost o lecție dureroasă și, ori de câte ori am ocazia, încurajez mamele să facă altfel, și anume, să stea cu copilul lor cât simt ele că au cu adevărat nevoie.
Care este cel mai greu lucru pe care l-ați învățat?
Să am grijă de mine în egală măsură cu grija pe care o port pentru business, pentru oamenii din organizațiile din care fac parte, familie, prieteni sau proiectele de suflet.
Acest material a fost preluat din numărul 265 al Revistei CARIERE.
Pentru detalii despre abonare, click aici.