Schimbă accentul pentru a ieși din anonimat!
Ne concentrăm atât de mult pe formă încât, de multe ori, ignorăm sau tratăm superficial fondul, iar rezultatele nu pot fi decât amăgitoare.
Golden Circle / Cercul de aur este un concept ce pleacă de la ideea că viața fiecărui individ, la nivel profesional, dar și personal, este perfectibilă și devine realizabilă dacă pui corect accentul asupra problemei.
Modelul Cercului de aur se aplică la nivelul fiecăriu individ, fie că este vorba despre luarea deciziilor, de conceperea unei strategii ori de strucurarea unui discurs public. Se bazează pe structurarea și funcționarea creierului uman, fiecare componentă a modelului găsindu-și, la acest nivel, corespondența.
What/ Ce este strucura de suprafață ce corespunde definirii serviciului sau produsului la care se face referire. La acest nivel sunt definite datele problemei, conținutul, precum și metodele prin care se poate ajunge la rezultatul dorit.
Acest segment corespunde acelei zone a creierului responsabile cu gândirea rațională, cu realizarea conexiunilor dintre informații –neocortexul. Din acest motiv, informațiile cuprinse în această sferă sunt de natură rațională, logică.
How / Cum este cea de-a doua structură care încorporează metodologia de lucru, acțiunile specifice care trebuie întreprinse pentru a defini procesul. Este faza care adaugă valoare primei structuri, care explorează latura emoțională și implică afectiv. Paleocortexul sau sistemul limbic este responsabil de gestiunea afectelor, iar recursul la emoții însuflețește discursului, îi schimbă dimanica.
Why / De ce este miezul sau esența problemei și corespunde scopului sau motivației care se află la baza oricărei acțiuni întrepinse de oameni. Este, în mod paradoxal, cea mai importantă, dar ignorată componentă a acestui sistem de referință.
Fără motivație orice acțiune este limitată ca și rezultat, putând fi considerată fie prea tehnică – accent pe WHAT, fie prea emoțională – focusată pe HOW. Îmbinarea celor două poate fi bună, însă niciodată suficientă pentru a-ți atinge obiectivul, pentru a valorifica la maxim potențialul unei acțiuni, de orice fel.
WHY corespunde creierului reptilian, nevoilor specifice oricărei ființe umane.
Motivația este motorul oricărui demers
Atunci când o acțiune pornește de la motivație, de la capaciatea acesteia de a răspunde unei nevoi reale a oamenilor – de natură fiziologică, de siguranță, de apartenență, de stimă sau de autorealizare, ea devine bun de consum și astfel își atinge obiectivul.
„Motivaţia este inteligenţa care se identifică cu cele mai profunde sentimente asociate gândurilor tale. Acestea reprezintă aspectul subconştient al fiecărui gând conştient” – Herbert Harris, „Cele 12 legi universale ale succesului”.
Cele trei stucturi What, How, Why ar trebui puse într-o relație de interdependență, iar ponderea fiecăreia influențează rezultatul final.
Atunci când acțiunea se focusează pe What se obține un rezultat convențional, standard, oarecum, ușor de anticipat . Este cazul acțiunilor de informare, detașate, obiective.
Când Why devine punctul de pornire și totodată, motivația întregului proces, acesta atrage, după sine, un final remarcabil!
Mimi Necula
Trainer comunicare verbală şi nonverbală