Secretele nebănuite ale succesului durabil (Partea a II-a)
În episodul precedent identificam, printre altele, cele patru categorii largi, în care sunt grupate cele 25 de principii ale afacerilor de familie cu performanţe înaltet:
1.Succesul pe termen lung în afaceri
2.Continuitatea pe termen lung a familiei
3.Succesul pe termen lung în exercitarea drepturilor de proprietate asupra firmei
4. Ce fac firmele de familie de succes în mod diferit în ziua de azi?
Să începem cu 1. Succesul pe termen lung în afaceri
Principiile din această categorie sunt Viziunea, Impulsul Antreprenorial, Abilităţile de Afaceri, Angajaţii, Etica, Procesul de Succesiune şi Adaptabilitatea.
Unele dintre ele sunt strâns legate: companiile cu un Impuls Antreprenorial puternic sunt predispuse să manifeste Adaptabilitate. Despre altele se poate presupune că ar fi în conflict: concentrarea pe nevoile angajaţilor ar putea să tempereze dedicarea unei companii faţă de nevoia de reînnoire antreprenorială, fapt ce ar putea cauza redundanţe în resursele umane ale companiei.
În mod similar, se presupune în mod tradiţional că atenţia acordată Eticii va intra în coliziune cu obiectivele comerciale şi că nu va susţine în mod natural Abilităţile de Afaceri. O dimensiune a principiului din urmă este gestionarea Procesului de Succesiune, care atinge eficienţa maximă atunci când este tratată ca fiind o parte din strategia de afaceri – în loc să fie văzută ca o simplă tranzacţie de headhunting – şi poate implica luarea unor decizii dure.
Numai că firmele care se bucură de succes pe termen lung sfidează asemenea presupuneri. Ele înţeleg că, pentru a fi pline de spirit antreprenorial şi capabile de adaptare, trebuie să obţină şi să valorifice dedicarea Angajaţilor, şi că, dacă „faci ceea ce trebuie şi ceea ce se cuvine din punct de vedere etic”, lucrul acesta îţi întăreşte reputaţia, încrederea pe care o prezinţi şi, în cele din urmă, brandul. Fără încredere, ţinută laolaltă de către o Viziune puternică şi de sentimentul că are un scop şi o menire, o firmă ajunge să aibă probleme pe care se chinuieşte în van să le depăşească.
Abordăm în continuare 2. Continuitatea pe termen lung a familiei
Principiile identificate în această categorie sunt: Mândria, Sprijinul Reciproc, Valorile Puternice, Implicarea în Societate şi în Rezolvarea Problemelor Societăţii, Corectitudinea şi Atitudinea Imparţială, Abilitatea de a Face Faţă Conflictelor şi de a le Rezolva în Mod Deschis şi cu Respect, precum şi Forţa ce Provine din Unitate.
O familie care nu este doar funcţională, ci este funcţională la un nivel foarte înalt, şi care este mereu încununată de succes, aşa cum este familia Frescobaldi, emană o încredere de sine tăcută. S-ar putea ca membrii familiei să dea impresia că vieţile lor sunt lipsite de conflicte; dar lucrul acesta nu este niciodată adevărat în cazul niciunei familii – sau al unei companii.
Oamenii din toate firmele de familie vor avea, din când în când, puncte de vedere care se bat cap în cap cu privire la direcţiile viitoare de urmat, rolul membrilor lor individuali ş.a.m.d.; în plus, nimeni nu este imun la resentimente sau la sentimentul de invidie. Dar familiile înalt-performante au curajul să recunoască diferenţele şi să le întâmpine cu acceptare şi, de asemenea, să faciliteze conversaţiile oneste despre aceste diferenţe. Nu sunt immune la conflict, dar au învăţat cum să-l abordeze şi să-l rezolve în mod deschis şi cu o atitudine respectuoasă faţă de toate părţile implicate.
Drept urmare, Abilitatea de a Face Faţă Conflictelor şi de a le Rezolva în Mod Deschis şi cu Respect, unul dintre cele mai dure dintre cele 25 de principii, merită o atenţie specială. Emoţiile pot escalada şi pot ajunge la niveluri ridicate, mai ales atunci când sunt în joc chestiuni importante – precum carierele celor implicaţi, viitorul firmei şi potenţialul ei de a crea bogăţie. Deci abilitatea de a discuta asemenea chestiuni într-un mod deschis şi raţional, de a ajunge la o decizie democratică sau negociată, precum şi de a recunoaşte cu respect sentimentele celor care au pierdut după încheierea discuţiei în contradictoriu, devine un lucru de importanţă crucială.
S-ar putea ca principiul Sprijinului Reciproc şi cel al Forţei ce Provine din Unitate să pară a fi în contradicţie cu practica tolerării dezacordului cuiva şi cea a recunoaşterii şi aceptării faptului că ideile avansate de către o parte sau alta sunt în conflict una cu cealaltă. Numai că familiile performante nu caută o falsă unitate ci, mai degrabă, unitatea scopului final, iar în acelaşi timp recunosc diferenţele de opinie şi onorează principiul Corectitudinii şi Atitudinii Imparţiale. Un alt avantaj al discuţiei deschise şi al acceptării unei game diverse de puncte de vedere constă în faptul că aceşti doi factori pot „hrăni” inovaţia şi ideile creative.
Este important de semnalat rolul Implicării în Societate şi în Rezolvarea Problemelor Societăţii. Cele mai eficiente familii deţinătoare de afaceri au Valori Puternice şi sunt ancorate în comunitatea în care trăiesc şi îşi desfăşoară afacerile – comunitate cu care au în comun şi îşi împărtăşesc o anumită cultură, nişte tradiţii anumite, precum şi nişte prietenii vechi. Aceste familii au Mândrie; le pasă de societăţile din care fac parte şi înţeleg faptul că un renume bun şi un statut social înalt sunt nişte factori care dau legitimitate familiei şi afacerii sale.
Este tipic pentru asemenea familii să se implice în activităţi caritabile, deşi o fac adesea în mod discret.
Prin contrast, familiile care manifestă aroganţă şi sentimentul că sunt îndreptăţite să primească orice – fără a da nimic înapoi, fiindcă oricum „li se cuvine” – se chinuiesc să supravieţuiască pe piaţă.
Studiul de caz nr. 2: Familia Takanashi
Familia Takanashi face parte din imperiul de afaceri al familiei Kikkoman (faimoasă în întreaga lume pentru sosul său de soia), care a fost creată prin fuziunea a şapte firme de familie în anul 1927. Forma modernă a familiei este, de fapt, Corporaţia Marujin, înfiinţată în 1956, dar familia a avut succes în afaceri timp de secole întregi. Originea ei poate fi trasată în urmă până la nişte strămoşi care au trăit în secolul al XII-lea; familia a activat în industrii legate de producerea şi comercializarea sosului de soia încă din anul 1661.
Corporaţia Marujin şi-a construit o expertiză anumită în domeniul îmbutelierii şi distribuţiei de băuturi şi alimente. Chiar în anul în care a fost fondată, corporaţia a câştigat contractul pentru distribuţia de Coca Cola în Japonia. De atunci şi-a adăugat în portofoliu şi alte afaceri legate de alimente şi băuturi.
Valorile familiei au fost stabilite în secolul 17 şi sunt respectate şi în ziua de azi. Printre aceste valori se numără: Bunătatea manifestată unul faţă de celălalt în interiorul familiei şi faţă de cei cu un statut social mai coborât; Nu fi leneş; Nu spune minciuni sau nu juca jocuri de noroc. Există, de asemenea, principiul potrivit căruia ar trebui să te dedici familiei şi nu propriilor tale interese şi „să nu-i abandonezi niciodată pe oameni sau să-i priveşti «de sus», ca şi cum ţi-ar fi inferiori”. Un lucru care sare în ochi imediat este faptul că toate acestea sunt nişte principii morale, nu comerciale. (Va urma)
Denise H. Kenyon-Rouvinez este profesoară la IMD
Articol preluat din numărul 243/decembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.