Șeful tău nu te place? Ai șanse mari să fii dat afară!
Concret, managerii se folosesc de animozitățile personale și de cele mai triviale scuze ca să decidă viitorul unui angajat pe care nu îl plac, arată studiul realizat de compania britanică de consultanță juridică pe probleme de dreptul muncii Protecting.co.uk.
Potrivit Protecting.co.uk, managerii și executivii care au dreptul să angajeze și să concedieze oameni au mărturisit că au dat afară oameni pentru că aveau un râs enervant, pentru că nu știau să facă ceai sau pentru că se dădeau cu prea mult after-shave.
Citește și Ai patru tipuri de oameni în echipa ta. Cum îi vorbeşti fiecăruia?
„De multă vreme aveam suspiciuni în legătură cu acest subiect. Dacă un angajat are un comportament trivial, atitudinea lui ar putea declanșa din partea șefului un proces care ar putea duce la agresiune, procese disciplinare sau chiar la concediere. Dacă ceea ce am auzit este adevărat, șefii îi 'marchează' pe acei angajați pe care nu îi plac. Iar asta poate duce la o serie de concedieri abuzive”, crede Mark Hall, purtătorul de cuvânt al Protecting.co.uk.
La studiu au luat parte 450 de manageri care aveau dreptul să disciplineze sau să concedieze angajații și care aveau în subordine peste 30 de persoane, iar metoda de cercetare s-a făcut printr-un sondaj anonim. Studiul a scos la iveală că șefii se lasă prinși în afinități personale atunci când decid soarta unui angajat.
Iată una dintre întrebările incluse în sondaj: „V-a displăcut comportamentul unui angajat într-atât de mult încât ați luat hotărârea să-l concediați sau să-l transferați ca să scăpați de el din alte motive?”. Un procent de 39% dintre respondenți au răspuns afirmativ, 38% au răspuns negativ, iar 23% au refuzat să comenteze.
Citește și Fiecare angajat e diferit. Cum să vorbeşti pe limba lui
Totodată, managerii care au luat parte la studiu au dat și câteva motive pentru care au ales să concedieze sau să tranfere angajați. Iată ce făcea acel angajat căruia șeful i-a pus gând rău:
– Nu știa să facă ceai sau nu făcea ceai deloc.
– Mirosea într-un fel anume sau se dădea cu prea mult after-shave.
– Se scărpina în nas.
– Citea un ziar nepotrivit.
– „Râdea ca un cal”.
– „Nu mai contenea să vorbească despre copii”.
– „Tot încerca să ne implice în activități caritabile”.
– Își scotea pantofii când ajungea la muncă.
– „Credea că nu știu că stătea toată ziua pe Reddit sau pe Facebook”.
– „Nu ieșea cu noi vinerea. Nu era un om de echipă”.
„Niciodată nu a contribuit cu bani pentru cafeaua de la birou, iar asta i-a enervat pe ceilalți colegi. În cele din urmă, a fost dată afară pentru că nu era capabilă să-și gestioneze eficient timpul, asta deși, din punctul ăsta de vedere, nu era cel mai rău angajat din companie”, povestește unul dintre managerii care au participat la studiu.
„În timp ce unele dintre aceste motive pot părea amuzante, există o problemă reală care trebuie abordată. Cu toate că șefii sunt foarte fermi atunci când spun că angajații au fost concediați numai pe motive legale, comportamentul lor inițial echivalează cu agresiunea, subliniază Mark Hall, care atrage atenția că o concediere abuzivă poate afecta o companie nu doar economic, ci îi poate păta și imaginea.
Citește și Liderii și super-eroii. Ce trăsături împărtășesc
Protecting.co.uk vine cu o soluție salvatoare pentru acei manageri care și-au făcut o listă neagră cu angajații care îi enervează: să le spună acelor angajați ce anume nu le place la ei. Sinceritatea ar putea schimba în bine atmosfera de la locul de muncă și ar putea duce chiar la o creștere a productivității.
„Este greu pentru șefi să facă judecăți de valoare despre oamenii din echipa lor fără să fie subiectivi. Șefii de temut pe care îi vedem în scenariile filmelor de la Hollywood nu sunt deloc doar niște personaje. Există în viața reală și nu este deloc imposibil să lucrezi pentru unul dintre ei”, a conchis Mark Hall.