Spirală… numai în sus
Un alt domeniu a atras-o până la urmă, nu medicina, şi după cum arată astăzi lucrurile, aş spune că traseul profesional al Violetei Luca (foto), CEO Flanco Retail, poate fi definit de nişte cuvinte cheie care în orice domeniu au o pondere importantă. Le-aş putea aşeza în pagină ca pe o formulă, pentru că par să alcătuiască, de fapt, algoritmul unei experienţe deosebite…
Încrederea… A urmat cursurile unei facultăţi din zona ştiinţelor economice, apoi, anii 2000-2002 au însemnat pentru Violeta Luca perioada în care a descoperit că nu asigurările sunt „chemarea”. Aşa că a avut încredere în instinctul ei şi a schimbat direcţia îndrăznind să intre pe zona de Sales şi Trade. A urmat o perioadă frumoasă la Whirlpool, între 2007 şi începutul anului 2012. „Am lucrat descoperind şi construind ceea ce înseamnă un brand puternic, mai întâi ca Regional Sales Manager Whirlpool, pe aria geografică Moldova. Aveam doi clienţi şi lucrurile se legau frumos”, spune Violeta. National Sales Manager la Whirlpool a fost o altă etapă, în care cunoştinţele de marketing, vânzări şi trade au fost completate strategic cu tot ce îţi trebuie să conduci un business. Apoi a urmat decizia de a se alătura echipei Flanco Retail, ca Marketing Director, pentru ca din august 2012 să devină CEO al acestei companii.
Drumul… „Nu a fost uşor, dar frumos… cu siguranţă! A fost complicat doar în primele trei luni, pentru că nu ştiam logistică, management operaţional de cont. Dar ce era frumos… ştiam produsul, ştiam bine de ce are nevoie retailul atunci în zona de electrocasnice mari, aveam şi parteneri proactivi, clienţi cu care am construit o relaţie de business bazată pe încredere şi colaborare”, spune Violeta despre perioada Whirlpool. Teoretic, este obişnuit în Account Management să ai o relaţie de acest fel sau să o construieşti. Dar se poate întâmpla să nu fie „chimie”… „Din fericire, eu cred că dacă ţii cont de propriul interes şi de interesul celuilalt, dacă gândeşti pe termen mediu şi lung, nu ai o agendă ascunsă şi eşti permanent dispus să corectezi o soluţie nefezabilă, atunci ca vendor creezi acea imagine de partener stabil şi constructiv”, declară cu pasiune CEO-ul Flanco Retail.
Strategia... Da, trebuie să gândeşti strategic, mai ales când apare un recul economic, aşa cum a fost în 2006. De fapt a fost un prim recul, mai mic, de 10%, care a venit însă după nişte ani de creştere frumoasă. „Întotdeauna e greu, când vii pe fondul unei creşteri de piaţă, când treci de la cifre senzaţionale. E nevoie să reinventezi sau să regândeşti procese, strategii comerciale… Cu siguranţă că e un moment mai greu, dar când locul controlului este în interior, nu în afara ta, e mult mai uşor să reuşeşti”, spune Violeta. De fapt, dacă nu pui totul pe seama crizei, ci poate pentru că s-au schimbat nişte paradigme, că trebuie să faci ceva diferit, că tu trebuie să te schimbi, atunci e mult mai uşor să
depăşeşti momentul dificil.
Magia… Marketingul nu este o „disciplină” magică, susţine Violeta. Şi completează:„ Este mai degrabă pragmatică şi raţională, o ştiinţă predictibilă prin ceea ce faci şi prin faptul că există studii, o experienţă trasabilă la care faci referiri. O consider acea funcţiune din companie cu ajutorul căreia poţi să faci ceva magic pentru clientul tău intern sau extern, într-un mod creativ care să îmbine emoţia cu raţiunea, conceptualul cu pragmaticul.” Dar oricât de senzaţională ar fi o strategie de marketing a unei companii, fără validarea celor din interiorul companiei, nu-şi produce efectele la potenţialul maxim. „Tot ce facem în organizaţie trebuie să fie adus la cunoştinţă şi înţeles, nu neapărat la nivel de detaliu, dar la nivel de idee principală, de ce facem asta, la ce ne ajută”, spune Violeta. „Cu siguranţă că trebuie să pui lucrurile în context, să le arăţi oamenilor întreaga vale, nu doar una-doua case ci întregul peisaj, şi să-i faci să se simtă ca parte dintr-un întreg care funcţionează dincolo de vorbele clasice… aşa zis corporatiste“, completează CEO-ul Flanco.
Pasiunea... Sunt aproximativ 800 de vânzători în magazinele Flanco. „Ce ar putea fi senzaţional să fii vânzător la Flanco? Eu ţin să explic fiecăruia dintre colegii mei din magazine că a fi vânzător e poate una dintre cele mai frumoase meserii din lume dacă îţi plac oamenii, dacă îţi place tehnologia şi vrei să te dezvolţi. Pentru că întâlneşti clienţi foarte diverşi, pentru că într-o perioadă în care digitalizarea schimbă complet omenirea, ei au şansa să lucreze într-o industrie care anticipează schimbările şi le mijloceşte şi atunci tot ei pot fi cu un pas înaintea celorlalţi. Vor avea informaţie, deci şi o anumită putere!”, susţine Violeta. Apoi adaugă: „Colegii din magazine nu mai sunt simpli vânzători ci oameni care – cred în ideea asta – fac viaţa mai frumoasă altor oameni, peste un million pe an…”.
Echipa... Ţine mult la oameni pentru că ştie că doar împreună cu oamenii potriviţi, bine angajaţi în ceea ce şi-au propus, poţi să faci ca ideile să se transforme în rezultate. „Nu am o reţetă pe care să o aplic de fiecare dată. Dar cred că am un stil de management puţin previzibil. Mi-am promis să fiu un manager bun, dar nu uit să fiu om. Problemele personale ale unui coleg, indiferent de departament, nu se rezolvă mai repede sau mai bine dacă stă la serviciu apăsat de grijile lui. O zi liberă, înţelegerea, vor face întotdeauna mai mult decât ar fi vândut în acea zi”, spune Violeta. Şi mai recunoaşte că şi-a ales în mod special o echipă de management alcătuită din oameni diferiţi, cu caractere puternice. Avantajul? Nu o lasă să aibă o viaţă prea uşoară, în sensul în care fiecare zi înseamnă provocări şi impuls de a te perfecţiona şi înainta, chiar dacă nu e întotdeauna simplu, ca top manager.
Visul... Există un ritm în evoluţia fiecăruia, există Career Path, dar şi realitatea că oportunităţile ţi le poţi crea chiar tu. „Planul era să fiu medic şi nu am ajuns. Ideea de a deveni CEO a venit cumva la 30 de ani, ca o urmare firească a ceea ce învăţasem, a ceea ce livram în fiecare zi”, spune Violeta. „Întotdeauna am visat luna de pe cer şi încă mai vreau să o am. Dar mi-am şi conturat o imagine despre mine, mi-am cunoscut cele mai tari puncte. Am găsit oameni de la care am învăţat oriunde am lucrat. Modele mi-au fost şi foştii clienţi sau… chiar secretarele pe care le sunam ca să pot vorbi cu unul dintre şefi, când vindeam asigurări. De atunci am ţinut minte că un CEO lucrează inclusiv în timpul pauzei de prânz…”.
Dar cum ajungi ca pe lângă vis să creezi ceva palpabil, într-o lume din ce în ce mai „rapidă”? Violeta Luca are un principiu, foarte eficient în cazul ei: „Oamenii, astăzi, în loc să se focuseze pe ceea ce au ei de făcut, se întreabă ce face altul… e o greşeală! Pentru că cele 24 de ore, timpul… nu-l poţi lărgi. Poţi doar să măreşti viteza!”.
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici