Studiile sunt fundația carierei profesionale, restul vine prin experiență. Banii sunt răsplata performanței
Ai găsit răspunsul corect la întrebarea: „ce vrei să te faci când vei fi mare?” Andrei Răducan spunea că vrea să poarte costum. Cine este Andrei Răducan? Un copil care a știut ce vrea de la el și de la viața lui de om matur, un copil care voia să poarte costum, un copil care a realizat pe parcurs la ce este bun și s-a specializat în asta devenind un adult, un om de afaceri pregătit să înfrunte orice provocare.
La 20 de ani a avut primul său interviu adevărat de angajare. „Eram îmbrăcat în costum, iar în cadrul discuției am fost pus să vând, un pix. Eram pregătit. Totul a decurs bine și am fost angajat, visul se contura: costumul visat în copilărie și aptitudinile de vânzător erau prezente. A fost job-ul care m-a format profesional cel mai mult, unde am „furat” din experiența managerilor mei. Tot aici mi-am descoperit calitățile de lider”. În prezent, Andrei Răducan este Director General Adjunct la Mobilo Finance IFN S.A.
Încearcă, încearcă și încearcă din nou – așa se clădește succesul.
A terminat studiile universitare în management comercial, iar studiile postuniversitare în zona legal și proiecte europene. „În cazul meu, studiile au fost pe acceași linie cu cele profesionale. Studiile sunt fundația carierei profesionale, restul vine prin experiență. Eu am dobandit experiența prin exercițiu. Am întâlnit constant situații inedite la care trebuie să găsești soluții inedite. Ceea ce mereu încurajez este să încerci cât mai multe, să îți depășești mereu zona de confort, să intri în zone în care nu ai controlul 100%, să transpiri găsind soluții și să evaluezi constant calitatea și succesul soluției găsite de tine. Pentru aceasta nu trebuie să îți fie frică de eșec sau insucces, însă de ce trebuie cu adevărat să îți fie teamă este de faptul că nu ai încercat suficient.”
Diploma de studii – mai contează sau este doar o hârtie?
Andrei este unul dintre cei mulți care au și certificări în diverse domenii, dau unul dintre cei puțini care încă le-au mai fost recunoscute eforturile. „Sunt de părere că educația este una din cele mai bune investiții, deci da, diploma de facultate sau master este importantă. Acum, trebuie definit pentru cine. Când vorbim de angajatori, aceasta intră în calculul mecanismului de recrutare, o specializare va cântări mai mult dacă vom merge la un interviu pentru un job în direcția specializării noastre, spre exemplu în zona IT. Însă, după părerea mea, ce este cel mai important este dezvoltarea personală, încrederea de sine, calități pe care le obții din experiența studiilor universitare și postuniversitare.”
Parcursul professional – obstacole învinse
Ca pentru fiecare dintre noi, a existat și pentru Andrei un început în câmpul muncii. „Primul meu job a fost unul de vară, undeva prin liceu. Livram cu un scuter presă scrisă și corespondența către toate companiile multinaționale japoneze din București. Uitându-mă în spate, cele 3 luni au fost grele, știind că prietenii mei sunt tot timpul liberi. Îmi aduc aminte că îmi spuneam „renunț, o să am timp destul să muncesc, acum mă distrez”. Dar, nu am renunțat. Experiența aceea m-a călit, m-a organizat și mi-a dat încredere în mine.”
Parcursul profesional a început la 20 de ani și 9 luni atunci când s-a angajat într-o companie multinațională financiară. „M-am angajat pe o pozitie de operator call center unde oferem informații despre produsele finaciare ale companiei, însă realizam și oportunități de vânzare pentru colegii din teren. Era ceea ce aveam în imaginea job-ului perfect: costum, vânzări, companie mare. Îmi aduc aminte că mă simțeam ca un CEO în companie, chiar dacă eram pe o poziție entry level. Aici mi-am dezvoltat calitățile de leaderhip, unde am evoluat pe poziții de coordonare cu echipe în subordine. Nu pot spune că am întâmpinat greutăți. Au existat obstacole, însă le-am văzut ca oportunități de dezvoltare, ca evenimente noi la care eu trebuie să mă setez în așa fel încât să le depășesc. Am ajuns ca la acel job să coordonez întregul departament de sales and service format din peste 45 de operatori și 4 Team Manageri.”
În 2016 simțea nevoia unui nou început. Voia mai mult de la el. A intrat astfel într-un nou capitol de dezvoltare la care lucrează și acum. Aici a evoluat de la manager de departament, project manager, director operațional și, în prezent, director general adjunct.
„Experienta de la Mobilo Finance este unică. Am intrat în această echipă înainte de începerea activității companiei, unde mi-am recrutat propria echipă operațională de la 0. Aici am setat un model de business, unul inovator, axat pe creditarea digital. Am implementat un complex ERP financiar, inclusiv o aplicație mobilă nativă de creditare, MobilonCredit, unde clienții pot primi răspuns instant de aprobare. Cred că până la vârsta de 30 de ani am strâns suficientă experiență ca să pot spune că sunt mulțumit pe plan profesional, însă experiența Mobilo Finance este pentru mine mai mult decât o comapanie. O tratez ca pe propria mea companie. Oamenii sunt dedicați job-ului, atmosfera este super friendly. Ce este inedit este faptul că în această poziție în care mă aflu, nicio zi nu seamănă cu alta”, spune Andrei.
Be yourself and be the difference.
Acesta este motto-ul după care se ghidează Andrei Răducan. Consideră că cea mai mare valoare pe care o deții ca om și la care ai control 100% ești TU.
De-a lungul vieții și a carierei a întâlnit mulți oameni. „Am avut norocul să fiu înconjurat mereu de oameni de la care am avut mereu ce învăța. De la prima mea experiență profesională până în prezent am încercat să asimilez cât mai multe calități și informații. Ce aș recomanda tinerilor este să nu arzi nicio calorie a experienței tale profesionale. Treci prin toate stagiile de pregătire ale unei companii, de la entry level până la on top. Fiecare episod profesional îți va scoate în față un mentor și anumite experiențe pe care le vei ține minte și care te vor ajuta.”
Primul lucru important din cariera lui pe care și-l aduce aminte este discuția cu un superior. „Îmi aduc aminte de primele luni de activitate unde managerul meu direct mi-a spus că dacă rezultatele mele vor fi bune, împreună cu o atitudine altruistă bazată pe lucrul în echipă, garantat voi fi prețuit. Pe moment nu am crezut, însă așa a fost. Este unul din sfaturile pe care le-am implementat și în echipele pe care le-am avut: să prețuiesc și să aprciez rezultatele excelente și atitudinea proactivă.”
La început de drum e bine să…
„Cred că obiectivele profesionale și personale se setează chiar mai devreme de vârsta de 20 ani. De asemenea, obiectivele de carieră nu trebuie să afecteze obiectivele personale. Din contră, o viață activă după orele de birou ajută, sunt un stimulent pentru atingerea obiectivelor de carieră. Revenind în zona profesională, nu poți evolua fără obietive clare. Însă ce este definitoriu este să nu setezi un obiectiv financiar în detrimentul celui de învățare care te poate duce departe. Harold Geneen, un important om de afaceri American, spunea că „În afaceri toată lumea este plătită în două monede: bani sau experiență. Alege experiența prima dată, iar banii vor urma.” Ce spun este că trebuie să îți alegi un role model, setează un obiectiv, fii dispus să îți depășești limitele, să ieși din zona de confort. Nu intra în capacana obiectvului de bani, „vreau să câștig x lei”. Nu o să-ți iasă. Fără experiență, fără un scop, fără un model de lucru, fără mijloace, nu poți ajunge acolo, iar banii sunt răsplata obiectivului. Nu cred că Simona Halep și-a setat un obiectiv în bani, ci obiectivul este să fie în top. Banii sunt răsplata performanței.”