Succesul unui manager în producție: ambiție, pasiune, echipă
Când a început studiile tehnice, Florin Dicu, Manager Ambalare, Divizia Industrială Zentiva, o companie Sanofi, nu era sigur că va termina facultatea. Politehnica, în primii doi ani de studiu din ciclul celor cinci, era destul de grea, cu multe materii teoretice şi puţină practică. Momentul cheie a venit cu începutul celui de-al treilea an de studiu, când a trebuit să îşi aleagă specializarea. Astfel, nu numai că a terminat facultatea, dar, la finalul celor cinci ani de studiu, a avut bursă de merit.
„Specializarea în care sunt licențiat, Utilajul şi Tehnologia Sudării, este una foarte frumoasă, care îți poate aduce multe beneficii, dar pentru care trebuie să pleci din țară și să lucrezi pe platforme petroliere sau în această arie”, spune Florin Dicu. Din acest motiv, la finalul facultății a cântărit cele două opțiuni și a ales să se îndrepte către industrial, partea de producție.
De altfel, atunci când vorbește despre producție, Florin spune că prima lui întâlnire cu acest domeniu a avut loc în copilărie, unde era adesea luat să ajute la muncile câmpului, la țară, la bunici. Acolo a luat prima dată contact cu un flux de planificare a producției și a resurselor necesare realizării planului de producție, chiar dacă vorbim de lucrări agricole, respectiv plantarea, creșterea și recoltarea legumelor. Al doilea moment a avut loc în perioada adolescenței, când părinții lui au încercat o afacere destul de profitabilă la vremea respectivă: o mică fabrică de ambalat zahăr și orez în pungi de un kilogram. Pe lângă partea de flux, acolo a luat contact și cu partea de business și a văzut ce înseamnă să interacționezi cu clienții, care sunt pretențiile lor și cât de important este să le răspunzi la timp solicitărilor.
„În această zonă am înțeles mai bine ce sunt pierderile, optimizările de proces și îmbunătățirile. Îmi amintesc cu plăcere că toate pierderile erau diminuate la maximum, iar lucrul care îmi plăcea cel mai mult era să găsesc clienți care să îmi cumpere sacii goi din rafie, pentru că tot câștigul îmi rămânea mie.”
„Făcând o analogie cu domeniul în care lucrez acum, pentru mine fiecare om este precum o moleculă dintr-o formulă, fără de care nu am avea efectul dorit. Când sunt nevoit să angajez oameni, mă gândesc la cum poate ajuta echipa, cum ne poate completa și sunt mai puțin interesat de performanțele pe care le poate aduce ca individ distinct.” – Florin Dicu, Manager Ambalare, Divizia Industrială Zentiva, o companie Sanofi
Primul job
Afacerea părinţilor nu a fost una de succes până la final, dar a fost un pas important pentru cariera lui Florin. După absolvire, s-a decis că vrea să lucreze într-o fabrică. Astfel, a plecat cu CV-ul în mână și l-a depus la porțile unor companii despre care știa că fac producție. În anul 2008 a fost acceptat în Departamentul de Mentenanță la o mare companie din industria auto. Acolo a acumulat mult din ce știe astăzi, a învățat foarte mult despre ce înseamnă să interacționezi cu oamenii. „Susțin și cred cu tărie că în orice domeniu oamenii sunt cheia și nu tehnologia care este din ce ce în mai avansată. Aceasta este concepută tot de oameni.”
După 4 ani, a decis că este timpul să se orienteze spre domeniul principal al oricărei fabrici și anume producția. A lucrat ca Șef de Schimb într-o fabrică din industria tutunului, unde a muncit și în schimburi, experiență care l-a făcut să vadă altfel lucrurile.
Provocarea Zentiva
Anul 2014, când s-a alăturat colectivului din Zentiva, a fost un an important, deoarece fabrica de medicamente începuse o curbă ascendentă de producție, ceea ce însemna produse noi, multe volume de realizat, echipamente noi de ambalat, un efort mare de a aduce oameni în producție și de a-i învăța ce trebuie să facă. „A fost o reală provocare pasul de a mă muta la Zentiva, pe poziția pe care o ocup și azi, de Manager Ambalare. Îmi amintesc că aveam emoții pentru că nu știam cum o să fie, îmi era frică de eșec, dar eram și foarte dornic să demonstrez că un manager tânăr, de numai 29 de ani, poate avea succes.”
Până la urmă, temerile obişnuite de început, dorința de reușită, dar și echipa din departamentul pe care îl conduce, și nu numai, l-au ajutat să depășească toate momentele dificile.
Cele mai mari provocări au fost realizarea planului de producție și formarea unei singure echipe reprezentată de operatori și angajații care lucrează în departament. Prima provocare a fost alinierea la standardele de lucru din Zentiva, foarte ridicate și la rigurozitatea specifică industriei. A doua provocare a fost și este în continuare activă: „trebuie să fiu atent, deoarece oamenii se schimbă și au alte nevoi, trebuie să îi înțelegi, să îi ajuți, astfel încât să ajungă să simtă că îți pasă de ei și de problemele lor.”
Echipa coordonată în prezent de Florin Dicu are un rol important în procesul de fabricare a medicamentelor, contribuind zi de zi la povestea fabricii Zentiva, care anul acesta aniversează 55 de ani.
ECHILIBRUL INTERIOR AL MANAGERULUI DE TOP
- Pentru mine, un manager de top reprezintă liderul de la care ai ce învăța pe o anumită arie, persoana care se bazează pe principii solide de viață și omul care poate sta de vorbă cu orice persoană. Am avut norocul să cunosc oameni de succes care au devenit modele pentru mine și m-au ajutat să îmi setez idealuri înalte în toate companiile în care am lucrat.
- Timpul liber încerc să îl împart între familie și dezvoltarea personală. Consider că succesul pe care vrei să îl atingi și pe care ți-l propui pentru viitor nu este posibil fără o familie care să te susțină. Și pentru că mă consider norocos fiindcă am o soție minunată și doi copii frumoși care mă susțin și îmi dau energia de care am nevoie, încerc să petrec cât mai mult timp împreună cu ei.
- Dezvoltarea personală este o preocupare constantă. Cred că în ascensiunea profesională viața trebuie privită ca un maraton și nu ca un sprint. Întotdeauna trebuie să înveți ceva nou și să te documentezi pentru a-ți menține mintea într-o formă bună.
- La început nu prea mă gândeam la asta, dar am început să conștientizez importanța echilibrului dintre viața personală și cea profesională. Recunosc că nu de puține ori am sacrificat viața personală pentru cea profesională, dar știu și când să mă opresc pentru a nu depăși limita. Consider că viața profesională fără cea personală nu există și orice funcție ai ocupa, este esențial să îți găsești echilibrul interior.
Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click AICI