Sunt un manager timid, dar mă tratez!
Așadar, simți un nod în gât sau îți transpiră palmele înaintea ședințelor în cadrul cărora trebuie să iei cuvântul? Te gândești des că oamenii te judecă sau că ar putea să te judece pentru anumite acțiuni? Îți este greu să dai un feedback mai puțin pozitiv unui angajat din departamentul tău? Eviți să delegi și preferi să mai stai tu o oră peste program ca să termini treaba. Îți adresezi des întrebări de genul: oare am uitat să fac ceva la proiectul ăsta?; oare e totul făcut bine?; oare ce vor spune ceilalți colegi despre mine?; ș.a.m.d.
Putem continua cu „interogatoriul”, dar cred că ai înțeles deja ideea. Acum răspunde-ți sincer: De câte ori ai fost cu adevărat judecat de colegii tăi? De câte ori s-a întâmplat ca proiectul la care ai lucrat să fie un adevărat fiasco? De câte ori temerile pe care le-ai avut au fost confirmate de realitate?
Dacă răspunsul tău este „de fiecare dată”, este posibil să nu te afli în locul potrivit. Dar ăsta este un alt subiect. În schimb, dacă răspunsul tău începe cu „păi, s-a mai întâmplat”, e cazul să te gândești, să declari război timidității.
Înainte de toate, cunoaște-ti „dușmanul.” În spatele timidității se ascund sentimentele de teamă: că oamenii te vor judeca, lipsa încrederii în sine, sentimentele de rușine etc. Uneori, moștenim timiditatea. Alteori, o învățăm de la părinți, profesori, prieteni sau chiar de la fostul manager. Tu de unde crezi că ai învățat să-ți fie teamă?
Americanii, că sunt și ei buni la ceva, au lansat mai multe definiții pentru teamă (FEAR). Iată ce spun ei că însemnă FEAR:
Definiția 1 – False-Expectation-Appearing-Real
Altfel spus, ne creăm false așteptări, care par foarte reale în mintea noastra. „Dacă voi spune sau voi face asta, oamenii mă vor judeca.”
Definiția 2 – Face-Everything-And-Rise
Pe românește, pune mâna și nu te mai plânge atât, înfruntă tot și ridică-te din timiditate, mi-aș permite să completez.
Înțelege prima definiție ca pe o metodă de a-ți identifica teama, iar pe cea de-a doua primește-o ca pe o metodă de a o depăși. Și, ca să îți dau un motiv în plus să scapi de această teamă, iată cum mi-am imaginat eu acronimul T.I.M.I.D. = Treci-Imediat la Manșa-Idealurilor și Demarează! Bun, demarează, dar cum?!
1. În primul rând, cunoaște-ți cât mai bine echipa. Nu poți conduce eficient niște oameni pe care nu-i cunoști, despre care nu știi ce atuuri au, ce lipsuri sau ce așteptări au de la tine. Dar am stabilit deja că ești timid, așa că e de preferat să-i chemi pe fiecare în parte la o discuție între patru ochi, decât să ieși în fața tuturor să le pui întrebări și, mai rău, să fii nevoit să răspunzi la ale lor. Ultima variantă te poate intimida, desigur.
2. Folosește e-mailul pentru a trasa directive sau pentru a cere rezultate de la membrii echipei tale. Dacă ești conștient că timiditatea îți poate afecta discursul, că te înroșești la față și începi să te bâlbâi în fața unui grup mai mare de oameni, e mai sigur să transmiți ce ai de spus în scris. Ai timp să concepi mesajul așa cum vrei tu, câștigi coerență și ai avantajul că poți fi sever cu anumiți subalterni fără să-ți tremure vocea.
3. Informează-te temeinic și constant! Ca să fii capabil să conduci ședința cu membrii echipei tale, tu trebuie să fii cel mai bine informat în privința temei discutate. La cea mai mică greșeală, scăpare, gafă, un timid se fâstâcește și mai tare, iar rezultatul poate fi dezastruos – o bălmăjeală ridicolă. Cu cât știi mai multe și mai bine despre un subiect, cu atât mai greu vei ajunge într-o situație stânjenitoare.
4. Vorbește și acționează primul! Timizii au prostul obicei de a-și pune mii de întrebări supărătoare înainte de a lua o decizie – “oare am dreptate?”, “e o decizie bună?”, “dar dacă voi greși?”. Cu cât vei acționa mai rapid, cu atât îndoielile vor fi mai puține, iar rezultatul, de cele mai multe ori, mai bun.
5. “Hrănește-te” din succesele anterioare! Orice succes, cât de mic, te face mai încrezător și te pregătește pentru succesul următor. Nu uita: succesul este cel mai bun medicament împotriva timidității.
Alexandru Bușilă, trainer & Senior Partner HPDI, este licențiat în sociologie și psihologie și deține un Master în Terapia Cognitiv Comportamentală. După ce a devenit trainer autorizat ANC (Autoritatea Naţională pentru Calificări), și-a început cariera de trainer în teambuildinguri și a continuat să-și depășească zona de confort, înrolându-se în meseria de consultant în domeniul resurselor umane. Subiectele abordate de Alexandru în training-urile sale sunt Time Management, Change Management, Stress Management, Managementul prin obiective, Comunicare asertivă și Inteligența Emoțională. Cariera de trainer a mers mână-n mână cu cea de terapeut. În această direcție, Alexandru a alocat peste 300 de ore de dezvoltare personală (terapie cognitiv comportamentală).