TE CALIFICI PENTRU TRAININGUL ONLINE?
Daca ai raspuns afirmativ la cel putin una dintre intrebarile de mai sus, esti un candidat pentru adoptarea solutiilor de invatare online, pe scurt e-learning. Dar cat de interactiv este? Cum iti pastrezi motivatia si interesul pana la sfarsit? Cum evaluezi transferul cunostintelor in munca de zi cu zi si te asiguri ca nu e doar o acumu-lare de informatii, noi si probabil intere-sante, ce e drept?
Voi trece peste prezumtia de obiectivi-tate si ma voi declara de la inceput adepta e-learningului. Face asta argumentarea mai simpla si mai de impact? Nu neaparat!
Asa cum ii sta bine consumatorului de web de azi, am vizitat diverse platforme de invatare ce utilizeaza metode deja consa-crate: file-sharing, podcasting, inregistrari audio si video. Tot ce am vazut in acest scurt periplu mi-a confirmat ideea pe care o impartasesc de ceva vreme si anume ca utilizatorii de web, consumatorii finali de aplicatii si-au depasit conditia – au devenit creatori de continut. Dezvoltatorii de programe nu se mai adreseaza doar unui public-tinta pasiv. Clientii lor interactio-neaza cu programul, aleg o cale sau alta de comunicare, inregistreaza, posteaza, comenteaza, ajusteaza functiunile aplica-tiilor, schimba continutul. Si, ceea ce cred eu ca este cel mai important, acceseaza o comunitate virtuala in care isi definesc si isi fac cunoscut locul. Isi descopera si isi iau in primire identitatea virtuala.
Intrebarea la care trebuie sa raspundem in acest context este in ce fel sustine e-learningul astazi procesele de invatare si dezvoltare din organizatii.
As vrea sa ma opresc aici asupra unui sistem nou de gestionare a invatarii care aduce laolalta metoda traditionala a trai-ning-ului fata in fata si solutiile online intr-o varianta combinata.
Experienta training-urilor fata in fata mi-a aratat ca cel mai adesea participantii nu vor lucra intre intalniri, in asteptarea interactiunii si discutiilor din sala de curs. Mai mult decat atat, chiar daca au gasit continutul interesant si util, o mare parte vor ezita sa il aplice imediat si intr-o maniera consistenta in munca de zi cu zi. Training-ul traditional are o componenta inspirationala si experientiala a carui succes depinde foarte mult de consecventa cu care ne straduim sa transferam in reali-tatea cotidiana cele invatate la curs.
In egala masura insa, cursurile exclusiv online fac dificila colaborarea si participarea activa in mediul virtual pentru cursantii mai putin familiarizati cu acesta.
In replica la aceasta provocare, Interact a lansat in toamna anului trecut programul Surfing Business English, solutie integrata de training online si fata in fata, in care participantii pot fi activi pe toata durata cursului si nu doar in cadrul sesiunilor traditionale cu trainerul.
Care este impactul trainingului online?
Impactul se manifesta pe doua planuri: la nivel de organizatie si la nivel de parti-cipant, fiind complementar programului fata in fata.
In primul plan, observam eficientizarea imediata a costurilor legate de timpul si resursele alocate trainingului. Este la inde-mana companiei si a angajatilor deopo-triva, este usor de monitorizat si urma-reste performanta individuala. Programul ofera rapoarte calitative si cantitative de masurare a progresului, cu un inalt grad de acuratete.
In planul impactului asupra participan-tului exista o componenta motivationala si una a abilitatilor specifice dezvoltate de platforma online si interactiunea cu programul.
Motivatia este profund intrinseca in acest caz, aspect deloc de neglijat din perspectiva managerilor si a specialistilor in resurse umane. Continutul interactiv multimedia ii angajeaza pe participanti, care aloca ulterior timp de studiu indivi-dual – absolut necesar in orice proces de invatare. Astfel se externalizeaza o parte a practicii.
In mediul online, cursantii isi dezvolta abilitati de invatare independenta si responsabilizare, deoarece au posibilitatea sa isi organizeze si gestioneze propriul trai-ning. Programul permite diferentierea si customizarea agendei de curs in functie de nevoile si obiectivele individuale specifice. Progresul va fi asadar corelat cu stilul de invatare al fiecarui participant si deter-minat de ritmul acestuia.
Platforma online pune la dispozitia participantilor un program flexibil in livrarea continutului, intre componentele specializate in comunicarea orala si cele de recunoastere vocala si pronuntie. Este complet personalizat, acopera si dezvolta toate competentele lingvistice (citit, scris, vorbit si ascultat) si ofera o experienta de invatare multi-senzoriala.
Solutia de training online in combinatie cu intalnirile fata in fata face trecerea de la rolurile consacrate de furnizor – benefi-ciar/participant spre un parteneriat in care participarea este egal asumata. In aceste conditii, discutia facilitata de intrebarea din titlu ramane deschisa.