Un strateg care a schimbat direcţia
În 2014, boardul UNIQA a avut curajul să-și asume o schimbare radicală de strategie în România, care avea în centrul ei o politică nouă de resurse umane. Omul-cheie din spatele schimbării a fost Franz Weiler, CEO-ul societății de asigurări, care a crezut în proiectele unui alt om-cheie: Cristina Anculescu (foto).
Rețeta câștigătoare a companiei de asigurări a fost proiectul „Ready for the future – A transformation journey of UNIQA Romania”. Iar în ultimii doi ani, societatea chiar a experimentat o călătorie care i-a schimbat complet direcția: dintr-o afacere pe pierdere, pe o piață a asigurărilor destul de zbuciumată, s-a transformat într-un business pe profit. Cristina Anculescu, Directorul de Resurse Umane al Uniqa România, și-a început proiectele in societatea de asigurări cu un audit.
„Am vrut să văd exact care este situația, unde se află echipa de HR și care este stadiul de dezvoltare a organizației”, își amintește ea. Și-a dat seama că erau undeva la un nivel de bază, în sensul că exista o funcție de administrare și cam atât. În rest, totul se făcea descentralizat, cu procese vechi și nealiniate cu nevoia businessului, fără o implicare activă a funcției de resurse umane.
De acolo a început, practic, strategia, cu un CEO care a susținut-o. „Chiar din momentul recrutării, în momentul în care mi-a văzut CV-ul, Weiler mi-a spus: «Ok, toate aceste proiecte pe care le-ai făcut ]n consultanță, pentru alte organizații, trebuie să le implementezi și în Uniqa. Ai un greenfield!»”.
Din consultanță spre HR
Absolventă de Relații Economice Internaționale, în cadrul Academiei de Studii Economice din București, și a unui masterat în Managementul Afacerilor Internaționale, Cristina Anculescu și-a început cariera în compania de consultanță Hay Group, unde a lucrat timp de nouă ani. În decembrie 2014 s-a alăturat echipei UNIQA, fiindcă își dorea o schimbare, să facă trecerea din consultanță spre o poziție de management în HR.
Cristina a pornit astfel, în urmă cu trei ani, de la alcătuirea unei strategii și de la fixarea unei direcții pentru funcția de HR, respectiv ceva care să sprijine activ businessul pentru a-și îndeplini obiectivele strategice. Apoi, și-a setat câteva priorități: suport pentru atingerea obiectivului de business – cei mai buni în sistemul de asigurări –, accent pe eficientizarea și managementul costurilor, schimbarea imaginii din angajator neatractiv într-unul atractiv și, nu în ultimul rând, poziționarea ca partener de business în organizație.
O altă schemă de personal
O componentă importantă a strategiei a fost analizarea întregii structuri de personal și optimizarea managementului. Cu această idee în minte a fost creat Career Path, mai ales în zonele critice: vânzări, daune, subscriere si operațiuni. Mai exact, o parte dintre sucursale au fuzionat, iar de la șase regiuni au ajuns la patru, inclusiv Capitala. „Era o structură extrem de stufoasă, care acum a devenit una extrem de suplă”, povestește Cristina. „Poate cea mai mare provocare a fost să transformăm și să schimbăm mentalitatea în reteaua de vânzări , iar colegul meu Valentin Cororiu, Directorul Național de Vânzări Canal Exclusive, a avut rolul esențial”. Acesta a câștigat, de altfel, și premiul la categoria Managerul Anului în cadrul aceleiași competiții de HR.
Procesul de reconstruire a schemei de personal a durat doi ani. A fost regândit modul în care este recompensată performanța în vânzări. „A fost destul de greu să schimbăm optica și mentalitatea oamenilor, care erau obișnuiți să vândă preponderent RCA”, își amintește Cristina. S-au produs schimbări majore, în care au fost nevoiți să aducă oamenii alături de care să implementeze strategia. În 2015, mare parte din management a fost înlocuit. Unii au rămas pe poziții mai potrivite aptitudinilor și competențelor lor, alții au fost promovați, iar alții au venit din afară. „Am căutat mai ales oameni din afara sistemului de asigurări, pentru că ei au adus un suflu nou”, arată Directorul de HR.
Cursuri și sport pentru angajați
Apoi a început Uniqa Academy, un proiect care a plecat de la sloganul CEO-ului Weiler: „It’s all about people”. Gândit pe cinci piloni, proiectul pleacă de la realitatea că orice experiență ne transformă și că putem deveni cea mai bună versiune a noastră. Uniqa in Details, primul pilon, le permite angajaților să cunoască mediul intern. Simbolic, pilonul este asociat unui cerb, care este capabil să simtă mediul și să acționeze ca atare. Apoi Uniqa – Speak the same language, este pilonul concentrat pe comunicare și orientare către client.
„Vrem să vorbim aceeași limbă, și intern, și cu clienții noștri, cu abilitățile unui delfin, care este cel mai bun comunicator cu mediul. Avem programe adresate și dezvoltăm aceste competențe”, spune Cristina. Uniqa Masters Change, al cărui simbol este fluturele, le arată angajaților puterea de a se metamorfoza, de a fi arhitecți ai transformării, de a îmbrățișa schimbarea. În fine, prin Uniqa Build Leaders și Uniqa Has Business Vision se încurajează permanent dezoltarea liderilor, a oamenilor cu potențial și talent pentru a conduce echipe, a avea viziune pe termen lung și cunoștințe solide de business.
Astfel, cei 850 de angajați – atât din sediul central, cât și din zona de vânzări – au experimentat programe de dezvoltare, traininguri, seminarii. Și au mai exerimentat ceva: sportul și activitatea sănătoasă. „Suntem o companie de asigurări și este absolut firesc să încurajăm un mod de viață sănătos, să încurajăm prevenția. Am adus chiar și un antrenor personal la Uniqa. El ne-a învățat să alergăm și cu el alergăm și astăzi”, mai spune Cristina Anculescu.
Dintr-o societate de asigurări aflată undeva la jumătatea clasamentului, un angajator a oricare altul, Uniqa România s-a schimbat mult în ultimii doi ani. Asta nu se vede numai în rapoartele financiare, ci și în imaginea de angajator, semnificativ imbunătățită. Iar planurile lor de dezvoltare nu se opresc aici.
Cristina Anculescu este căsătorită şi are un băiat de 7 ani cu care încearcă să petreacă mai mult timp. În acelaşi timp, ea spune despre soţul ei că este un partener care o înţelege şi o sprijină. „Cred ca echilibrul între viaţa personală şi cea profesională poate fi atins dacă te cunoşti foarte bine, dacă realizezi ce te defineşte ca persoană şi dacă îţi defineşti clar obiectivele. Cu toţii ne petrecem mult timp la muncă, uneori poate prea mult. Pentru mine este important să fac acest timp să fie unul plăcut.”
“Pentru mine, liderii de top creează o viziune a viitorului, care este vie și convingătoare și ce îi motivează pe ceilalți să vrea să o atingă. Sunt integri și au curaj să își asume riscuri. Se cunosc pe ei înșiși, au capacitatea de a recunoaște valoarea altora, fără să se simtă amenințați. Au abilitatea de a asculta, de a recunoaște că pot să greșească. Au perseverență și reziliență în atingerea obiectivelor. Comunică cu oamenii lor într-un mod transparent, investesc în dezvoltarea personală a celor cu care lucrează”, adaugăCristina Anculescu – Director de Resurse Umane UNIQA.
Articol preluat din numărul 239/august 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici