Uvertura, dezvoltarea agilității pentru transformarea digitală a companiilor
de Prof. Michael R. Wade, IMD Center Research (Centrul IMD de Cercetare), octombrie 2017
Acesta este cel de-al doilea dintr-o serie de patru articole cu privire la perturbarea digitală, (eng. „digital disruption”), elaborate de Global Center for Digital Business Transformation (DBT Center), o inițiativă comună a Școlii de Afaceri IMD și Cisco. Aceste articole explorează modul în care perturbarea digitală modifică evoluția concurențială tradițională în, practic, orice domeniu de activitate – și ce puteți face pentru a vă asigura că firma dv. va continua să prospere.
Traducere și adaptare: Felicia Luca
VORTEXUL DIGITAL: EȘTI ÎN EL
După cum am scris în primul articol din această serie, perturbarea digitală poate fi văzută ca Vortex – care exercită o forță rotativă ce atrage totul înspre centrul său. Cercetările noastre demonstrează că numai în ultimii doi ani, viteza și impactul perturbării digitale au crescut dramatic în practic fiecare domeniu – 49% dintre companiile pe care le-am studiat în 2017 declară că sunt afectate în prezent, spre deosebire de numai 15% în 2015.
Poți aștepta ca perturbarea digitală să te lovească și pe tine, cum au făcut și alții. Sau ai putea să te perturbezi singur, transformând digitalizarea în oportunitatea decisivă care este. În cadrul Global Center for Digital Business Transformation – DBT Center (Centrul Global pentru Trasformarea Digitală a Afacerilor), cercetările și experiența acumulată ne-au folosit la elaborarea unui cadru pentru cartarea și implementarea celui mai bun plan de acțiune, pe care l-am denumit Digital Orchestra (Orchestra Digitală). Analogia face trimitere la diferitele aspecte operaționale pe care o companie trebuie să le abordeze pentru a realiza transformarea. Dar pentru ca muzica să fie de calitate, e nevoie de instrumente bine acordate și de urechi fine, care trebuie să repete pentru a ajunge la o interpretare perfectă. Pentru că organizația ta cântă într-un Vortex, nu într-o sală de concerte cu o acustică pe măsură, va trebui să cânte perfect, indiferent de condiții. Așadar, trebuie să îți perfecționezi agilitatea digitală în afaceri.
DEZVOLTAREA AGILITĂȚII DIGITALE ÎN AFACERI
Pentru a se dezvolta în Vortexul Digital, companiile trebuie să genereze profituri semnificative în contextul noilor oportunități de pe piață. Din păcate, majoritatea companiilor nu dispune de mijloacele necesare pentru a face constant acest lucru. Dar atunci când ai agilitate digitală poți reacționa rapid și eficient la amenințările emergente și să fii primul care profită de noile oportunități de pe piață. Există trei piloni principali: hiperconștientizare, luarea de decizii informate și execuția rapidă. Observi că niciunul dintre aceștia nu necesită tehnologie, per se? Mai curând, sunt niște abilități de bază pentru a supraviețui – și a prospera – în Vortex.
1. HIPERCONȘTIENTIZARE
Dacă ești hiperconștient, nu vei fi destabilizat de apariția noilor amenințări concurențiale (tradiționale, netradiționale, chiar și efecte secundare neintenționate). De asemenea, îți vei cunoaște propriile vulnerabilități – pentru că sigur ai câteva, și e ok – așa că îți vei putea ajusta modelele de business, pentru a le diminua.
Cum poți deveni hiperconștient de punctele tale forte și de vulnerabilitățile tale; de valoarea reală pe care serviciile/produsele tale o au pentru clienții tăi; de ce îți amenință poziția pe piață; de modelele de care te-ai putea folosi pentru a genera propria pertubare?
2. LUAREA DE DECIZII INFORMATE
Omul de afaceri care obține succese răsunătoare strict pe bază de „instinct” nu se va descurca în Vortexul Digital mai bine decât o pasăre Dodo. Instinctul are mult de-a face cu experiențele trecute, dar în Vortex ce s-a întâmplat ieri are prea puțin de-a face cu ce se întâmplă azi. Luarea de decizii informate este vitală pentru a elabora cele mai bune strategii într-o situație dată. Din fericire, era digitală ne pune la dispoziție instrumente, cum ar fi Big Data și analiza datelor, care completează gândirea umană în vederea optimizării procesului de luare a deciziilor. Pe lângă informațiile generate prin analiza datelor ar trebui să promovezi diversitatea de perspective și incluziunea corporativă pentru ca procesul de luare a deciziilor să funcționeze cât mai bine.
Care sunt resursele de care compania ta are nevoie pentru a obține informațiile necesare pentru luare a deciziilor? Ce alte resurse ar mai putea fi implementate?
3. EXECUȚIE RAPIDĂ
Ceea ce face ca start-up-urile să exceleze este execuția rapidă. Acestea nu sunt împovărate de complexitate organizațională și nu le este teamă să investească resurse în necunoscut (spre deosebire de firmele tradiționale). Start-up-urile depășesc firmele existente de mult timp pe piață în ceea ce privește punerea în vânzare, experimentarea și asumarea riscurilor – care sunt, toate, capacități esențiale în Vortex. Companiile cu simț practic trebuie să încorporeze aceste strategii prin noi parteneriate, hackathonuri sponsorizate și laboratoare de incubare.
PREGĂTEȘTE-ȚI ORCHESTRA DIGITALĂ
Ți-ai făcut încălzirea pentru agilitate. A venit timpul să combinăm insturmentele și secțunile pentru a forma Orchestra Digitală. Rămâi pe fază, pentru că în articolul de luna viitoare îți vom da patru ponturi ca să creezi o orchestră care să cânte armonios, iar tu să ai succes în Vortexul Digital.
Acest material a fost preluat din numărul 248, ediția de iunie a Revistei CARIERE.