VITRINA ADVERTISING este înainte de toate o echipă. Prima mea grijă sunt oamenii
Mihaela Rus nu se prezintă ca om de advertising ori ca un talentat creativ, ci spune despre ea că este „un om de marketing, un designer de reputații, un formator de personalități”, atât în afaceri, pentru firmele care îi sunt cliente, cât și în relațiile interumane, pentru toți cei din jur, fie ei colegi, parteneri sau membri ai familiei. „În cariera mea, am vrut să adaug întotdeauna o amprentă utilă și aducătoare de valoare în branduri, în proiecte și reputații, în destine, prietenii, echipe sau personalități.”
Agenția Vitrina, pe care o conduce, a sărbătorit recent 25 de ani de existență și are un palmares impresionant: peste 500 de companii-client, un premiu de creație ADOR, două Gold PR Award for Excellence, un Silver PR Award for Excellence și multe altele.
Este singura companie din afara Bucureștiului care, de atâția ani, e în topul primelor agenții naționale.
Toată lumea știe de „Vitrina de la Cluj”, chiar dacă din 1997 agenția are o reprezentanță la București și clienți pe tot teritoriul țării.
„Poate că dacă eram în București n-am fi devenit cunoscuți atât de ușor, cu aceleași rezultate. Noi ne-am înțeles poziția și rostul și ne-am adaptat la rolul de lider al acestui sector în Transilvania. Vitrina a demonstrat că în publicitate ora exactă se dă și de la Cluj”, explică Mihaela Rus, care spune că, în afaceri, prioritatea ei este să îndeplinească obiectivele de business ale clienților, să le livreze rezultate excelente și să construiască împreună cu aceștia o relație puternică și durabilă, bazată pe încredere și competență. „Vitrina nu caută înadins glorie sau premii la festivaluri, dar se bucură când acestea vin natural, în urma unor campanii bine făcute pentru clienți mulțumiți.”
DE LA ECONOMIE LA MANAGEMENT
Mihaela Rus a absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (licență și master în Managementul Afacerii) și are o diplomă în General Management de la University of Michigan Business School, The William Davidson Institute. După facultate, ea a ales la repartiție un post de economist la plan și organizarea producției în Combinatul Minier Cluj. În primii ani de stagiatură s-a trezit la ora 4, a făcut naveta cu trenuri înghețate la Aghireșu, învățând ce înseamnă munca grea și cât de importantă e responsabilitatea asumată. „Dacă greșeam o cifră în planificarea cantităților de minereuri, puteam genera o catastrofă în lanț și nu aveam atunci computere, ne bazam doar pe creiere bune și pe oameni serioși.”
Ultimii doi ani ai comunismului au găsit-o la Someșul Tricotaje, unde a făcut marketing internațional, lucrând pentru a asigura comenzi de export. În anul 1992 a găsit curajul să pornească în domeniul privat, considerând că are și experiența, și energia, și vârsta potrivite pentru o asemenea aventură.
PRIMUL CLIENT
Primul client mare al agenției Vitrina a fost chiar Someșul, acolo unde a identificat nevoia existenței în piață a unor agenții specializate în publicitate.
„Am făcut pionierat într-un domeniu abia creat pe piața din România, iar acum, după 25 de ani, mă felicit pentru decizia luată. Vitrina a devenit un brand iubit și respectat în toată România. Ce poate fi mai frumos decât să creionăm reputații solide, să desenăm proiecte durabile și de impact? Menirea noastră este să construim și să consolidăm drumurile brandurilor spre succes. Marea mea bucurie e că am avut întotdeauna alături o echipă grozavă.”
De altfel, Mihaela Rus spune că Vitrina este, înainte de toate, o echipă. „Mă mândresc cu echipa Vitrina. În toți acești ani, a fost o echipă de oameni extrem de creativi, dedicați, pasionați de publicitate și mândri de apartenența la acest brand. Este un privilegiu să am în jur atâția profesioniști excepționali și loiali pe care să îi orientez și să îi inspir.”
A făcut singură mereu toate recrutările, nu a delegat această responsabilitate, s-a uitat mereu cu atenție la caracterul oamenilor, care este esențial, înainte de competențe. Crede că un manager bun este în același timp căpitanul echipei sale, dar și coechipierul pe care te poți baza la nevoie.
GRIJA PENTRU OAMENI
Prima ei grijă la Vitrina sunt oamenii, spune că a fost mereu atentă la fericirea lor. „Publicitatea este o industrie cu fluctuații foarte mari de personal, fiindcă este un sector competitiv și dinamic, care te consumă rapid. Eu am și azi în agenție colegi cu care am pornit la drum acum 25 de ani, lucru foarte rar sau chiar unic în acest domeniu.” În 2008, când criza a tăiat de azi pe mâine trei sferturi din cifra de afaceri, a reușit să îi păstreze în echipă, vreme de patru ani, cât a fost greu, pe toți angajații agenției.
De unde acest spirit de echipă? Mihaela Rus a făcut gimnastică de performanță de mic copil până la terminarea facultății. În paralel, vreme de 16 ani, a dansat în ansamblul folcloric studențesc „Mărțișorul”. A învățat din sport și dans cât sunt de importante sincronizarea, spiritul de echipă, adaptarea la grup, efortul colectiv, solidaritatea și echilibrul. „Degeaba ești foarte bun dacă unii dintre coechipieri nu sunt la înălțime, veriga cea mai slabă dă valoarea grupului.”
Educația sportivă, auto-disciplina și unitatea de grup se regăsesc și în afacerile și proiectele asociative în care se implică. „Spiritul acesta de a-i susține pe cei din jur și de a căuta sincronizarea echipei m-a ajutat foarte mult să găsesc drumul corect.”
Echilibrul dintre familie și profesie este unul greu de obținut și există întotdeauna perioade în care prioritatea se mută de la una la alta. Eu am o relație extraordinară cu familia mea, începând cu tata, care e mentorul și modelul meu, și continuând cu partenerul meu și cu fiica mea, de la care primesc energie, sprijin și inspirație. Familia are mare valoare pentru mine, îmi dă energie, veselie, stabilitate și încredere. Iar timpul meu liber, mult sau puțin, e al familiei.
Marea mea plăcere o reprezintă călătoriile, de ziua mea am primit de la cei dragi o valiză inscripționată cu titlul de „ulicariță” – așa li se spune în Ardeal celor care nu prea stau pe-acasă. Călătoresc mereu spre destinații tot mai diverse, vreau să descopăr locuri noi, lumi fascinante, culturi diferite.
Tot cu mare plăcere îmi dedic timpul Asociației Femeilor de Afaceri, pe care am fondat-o în 2004 și unde am reușit să pun în practică multe din visurile mele pentru o comunitate mai bună. Susținem femeile antreprenor și manager, încurajăm doamnele să-și asume astfel de roluri și chiar derulăm proiecte de mentorat pentru tinerele care îndrăznesc să pornească pe acest drum.
Businessul nu are sex, regulile nu sunt diferite pentru bărbați sau pentru femei. Competiția economică nu are favoruri sau restricții bazate pe gen, nu ești bărbat sau femeie, ci doar un jucător într-o piață competitivă. Ești om de business și ești obligat să te adaptezi la mediu, cu bune și cu rele. Nu cred că am avut un dezavantaj în business prin faptul că sunt femeie. Ba chiar cred că sensibilitatea tipic feminină este un avantaj, fiindcă azi oamenii caută afaceri și cu suflet, nu doar cu cifre. Noi, femeile, știm să punem în valoare factorul emoțional. Sunt convinsă că este nevoie de o schimbare de mentalitate, fiindcă la noi, femeile sunt încă minoritare în pozițiile de lider în organizații și între proprietarii de firme.
„Am construit sănătos, ardelenește, durabil, punând mereu la temelie parteneriatul, încrederea și loialitatea. Nu am mințit, nu am păcălit, nu am amăgit, am preferat să spun lucrurilor pe nume, chiar dacă nu conveneau. Fac lucrurile cu pasiune și cu mare plăcere, nu simt că muncesc, ci că însuflețesc. Mă bucur când reușesc să inspir, să deschid drumuri, să îi motivez pe cei din jur să nu cedeze la greu și să creadă în visul și în obiectivele lor.” – Mihaela Rus, acționar unic și CEO al Vitrina Advertising
Articol preluat din numărul 243/decembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.