Vrei sa fii Profet sau Cezar?
Am citit cu toţii nenumărate articole, materiale şi chiar volume întregi despre rolul managerului, prinicipiile managementului modern, „ce să faci” şi „ce să nu faci” ca manager, sfaturi practice sau teoretice menite să îndrume calea celor ce ajung într-o poziţie de conducere. Toate acestea pot fi utile atunci când ne referim la aspectul tehnic, „hard”, al „meseriei” de manager. Însă devin sterile şi seci atunci când ne aflăm în faţa unor decizii care afectează oameni, când înţelegem cât de mare este responabilitatea noastră faţă de starea lor de bine, stare înţeleasă ca echilibru între latura personală şi cea profesională a vieţii lor.
La fel, deciziile care au schimbat radical cursul unor companii, ducându-le pe culmile succesului financiar, nu au fost cele raţionale, rezultate în urma binecunoscutelor studii de piaţă sau statistici, ci cele bazate pe inspiraţie şi viziune.
Când te afli în faţa unei astfel de decizii, ideea de a deschide o carte în speranţa că vei afla acolo soluţia cea mai bună devine cel puţin puerilă. Şi atunci ce ne ghidează, ce ne face să ştim care este decizia corectă, judecata cea dreaptă, care în final va aşeza totul într-o ordine firească? Aş spune eu, bunul simţ şi respectul necondiţionat faţă de oameni, instinctul, intuiţia, principiile sănătoase, atât cele de viaţă, cât şi cele profesionale, profilul nostru moral, experienţa succesului dar şi a eşecului, buna credinţă care trebuie să ne fundamenteze permanent procesul decizional.
Mirajul soluţiei din sertar
Dar în vâltoarea vieţii noastre profesionale, printre strategii, obiective, rezultate, bugete şi forecast-uri, evaluări de performanţe şi şedinţe de brainstorming, câţi dintre noi am mai apelat la astfel de „instrumente” pe care le avem cu toţii în echipament? Dăm feedback în loc să inspirăm, evaluăm performanţe în loc să îndrumăm, dezvoltăm oamenii în loc să îi modelăm. Şi pentru asta avem „soft-uri”, „sheet-uri”, „template-uri”, „draft-uri”, profile, teste, rapoarte, statistici, studii de piaţă, toate la îndemână şi uşor de folosit.
Când suntem în faţa unei decizii manageriale, fie de business, fie în legătură cu oamenii, le scoatem repede din sertar, le consultăm şi facem alegerea care decurge firesc din analiza lor temeinică. De ce? „Colectivitatea fiind concepută ca o maşină, conducătorul cel mai nimerit şi mai firesc a fost desigur tehnicianul, cunoscătorul principiilor şi al mecanismului social”, spune acelaşi autor citat mai sus…
Citeşte articolul integral pe hrmanageronline.ro.