Managementul timpului pentru antreprenori ocupați: Cum și ce să delegi
Pentru cei mai mulți dintre noi, timpul este de mult cea mai valoroasă resursă. Antreprenorii nu fac, cu siguranță, excepție. Și ei trebuie să învețe să-l gestioneze eficient și să se concentreze pe ceea ce contează cu adevărat. Una dintre cele mai puternice strategii pentru optimizarea timpului este delegarea. Cu toate acestea, mulți lideri se confruntă cu dificultăți când trebuie să decidă cum, ce și cât să delege.
Deși mulți antreprenori tind să creadă că trebuie să controleze totul, acest obicei duce la supraîncărcare, epuizare și, adesea, la o stagnare a afacerii. Delegarea poate ajuta, deci, la eliberarea timpului pentru activitățile cu adevărat importante și chiar la creșterea eficienței echipei și a motivației angajaților.
Cu alte cuvinte, cu cât delegarea e mai eficientă, cu atât va fi mai mult timp pentru dezvoltarea afacerii și menținerea unui echilibru sănătos între viața profesională și cea personală.
Cum să delegi eficient?
Delegarea nu înseamnă doar să „scapi” de sarcini. Pentru eficiență, trebuie urmat și aici un plan.
În primul rând, nu toate activitățile ar trebui sau pot fi delegate. Cele care nu necesită expertiza liderului, însă, se pot încadra. La fel și cele la care liderul nu se pricepe, că doar nimeni nu le știe pe toate.
În al doilea rând, o delegare eficientă necesită oameni competenți. Experiența și abilitățile angajatului, nivelul său de responsabilitate și autonomie, capacitatea de învățare și dezvoltare sunt printre criterii.
E important, totodată, ca angajaților să le fie clar care sunt așteptările. Ce trebuie realizat? Care este rezultatul dorit? Când trebuie finalizată sarcina? Sunt doar trei dintre întrebările la care răspunsul este obligatoriu.
În plus, delegarea nu înseamnă doar predarea unei sarcini și uitarea de ea. Monitorizarea progresului și feedback-ul constructive sunt foarte importante.
Greșeli frecvente
Delegarea fără instrucțiuni clare, control excesiv și lipsa verificării progresului pot îngreuna procesul și, în loc să ajute, pot ajunge ca mai mult să încurce.
O altă eroare majoră este să consideri că este în regulă să dai doar sarcini suplimentare fără un avantaj pe măsură pentru angajat. Câtă vreme sarcinile noi sunt în afara fișei postului sau activității agreate, e important să fie avut în vedere, constant, venitul angajatului sau diverse alte beneficii, în afara salariului.
CITEȘTE ȘI: Simona Halep – O lecție de reziliență și determinare dincolo de tenis | OPINIE
Foto: ID 93782666 © Stevanovicigor | Dreamstime.com