Manager de vremuri grele
"O nenorocire este o oportunitate deghizata"
Maria Grapini,Director General Pasmatex
Teoretic, in aceasta perioada pot fi renegociate toate contractele: cu furnizorii de energie si gaz metan, de servicii bancare, de transport etc., cu clientii, dar si cu angajatii. Practic, contractele pot fi negociate restrictiv si cel mai usor este sa negociem:
contractul de furnizare a energiei (a scazut consumul, iar daca esti consumator eligibil, exista mai multi furnizori);
contractele cu banca, daca firma are un istoric bun si o perspectiva de existenta in piata (a scazut creditarea din cauza incertitudinii multor firme de a continua activitatea sau din cauza reducerii capacitatilor de productie);
contractele cu anumiti clienti, daca credibilitatea companiei ca furnizor, imaginea si calitatea produselor sunt superioare celor existente pe piata.
In fiecare caz, puterea de negociere a liderului este importanta.
Foarte rapid se poate renunta la orice furnizor care nu intelege ca si clientul face parte din afacerea lui, care este inflexibil, gandindu-se numai la profitul imediat, care nu-ti asigura sustenabilitatea afacerii.
Eu sunt dispusa sa renunt la acei furnizori care nu-si adapteaza conditiile de vanzare (pret/termen de livrare, cantitati minime, termene de livrare) in functie de cerere, in conditii de criza.
Pentru sustenabilitatea locurilor de munca se poate renunta, de comun acord cu salariatii, la anumite actiuni sociale, de timp liber, dedicate lor. Se poate renunta la activitatile auxiliare la care nu sunt acoperite cheltuielile si pot fi externalizate, de exemplu: transportul propriu (cu mijloacele proprii de transport a marfii la client, cand nu ai acoperite orele de functionare – om pe masina). Se poate renunta la anumite spatii comerciale proprii, daca vanzarile scad sub pragul acoperirii costurilor si te poti asocia (doua, trei, patru sau mai multe companii) pentru comercializarea produselor.
In domeniul nostru, externalizarea poate fi extinsa de la transportul de marfa si achizitii, comercializare, pana la serviciul de paza, intretinere echipamente, administrarea retelei de calculatoare; continuand cu serviciile de contabilitate, consiliere juridica, recrutare de personal, PR si marketing.
In situatia in care se ajunge totusi la restructurari, singurul criteriu etic valabil este principiul competentei, indiferent de varsta, gen, vechime in companie. Competenta profesionala a resursei umane mentine o companie pe piata.
Singurele costuri la care se poate renunta fara efecte dramatice sunt cele indirecte. In industria noastra, de exemplu, se poate renunta la costurile cu persoanele de la controlul de calitate (activitatea putand fi preluata de persoana care lucreaza direct la masina), costurile legate de activitatile extraprofesionale (tichetele de vacanta, salariile suplimentare pentru concediu), costurile cu achizitii pe stoc si productie pe stoc.
Se mai pot reduce activitatile sportive, culturale dedicate salariatiilor, cheltuielile punctuale pentru diferite cereri ale acestora. Daca angajatii inteleg ca sunt parteneri in functionarea companiei, este usor sa-i convingi ca aceste sume pot fi cheltuite mai bine pentru activitatea de marketing.
Dezvoltarea companiei inseamna o cheltuiala cu mijloace fixe care aduce costuri cu amortizarea si care "obliga" compania sa functioneze cel putin pana la amortizarea lor. Este oportuna amanarea dezvoltarii in cazul in care capacitatea existenta nu este acoperita si nu sunt perspective pe termen mediu si lung pentru o crestere a pietei. (n.r. – Pasmatex a decis stoparea planului de relocare a activitatilor de tesatorie in Macedonia, din cauza impredictibilitatii evolutiei pietei).
Oportunitatile in aceasta perioada pot veni chiar de la oamenii de marketing care trebuie sa "le simta". Daca am tine cont de un vechi proverb care spune: "O nenorocire este o oportunitate deghizata", ar trebui sa vedem in criza economica cum putem sa dezvoltam produse noi, produse care se gasesc greu pe piata, dar care sunt necesare. Pentru aceasta se apeleaza la inovare si cercetare, unde se poate chiar infiinta un post de manager de idei, capabil sa le culeaga si sa le dezvolte, pentru ca ele sa nu se piarda pe drum. Pe o piata supercompetitiva, inovatia este cea mai buna aparare.
Optimizarea proceselor interne si reducerea costurilor
Valentin Tomsa, Director general, SAP Romania
Intr-o perioada ca aceasta, e firesc sa analizam continuu activitatea noastra de business, astfel incat sa crestem eficienta companiei si sa ne putem mentine profitul net si pozitia de lider pe piata. Diferentele de curs valutar si efectele crizei economice fac ca anumite contracte sa fie renegociate. Contractele cu furnizorii de servicii administrative sau cele legate de servicii de suport sunt cel mai adesea negociate pentru a fi adecvate realitatilor economice actuale. Criza economica reprezinta o provocare pentru mediul de afaceri, dar in acelasi timp este si o oportunitate de a deveni mai eficienti si mai precauti in ceea ce priveste costurile operationale. Acest lucru duce la o eficientizare crescuta a resurselor interne ale companiei, astfel incat serviciile pentru care exista competente si resurse umane in interiorul companiei sa nu mai fie contractate de la furnizorii externi. In opinia mea, pot fi externalizate toate activitatile care duc la o reducere a costurilor pentru companie si care cresc eficienta. In acelasi timp, se poate renunta la orice activitate care se dovedeste ineficienta pentru companie si care duce si la o crestere suplimentara a costurilor.
SAP a luat deja unele masuri globale pentru reducerea costurilor, care vizeaza atat furnizorii externi, cat si cheltuielile de capital.
Desi in Romania conditiile pietei sunt incerte, noi facem angajari si ii determinam pe acei oameni bine pregatiti si motivati sa performeze intr-un mediu de afaceri din ce in ce mai competitiv. Din pacate, criza economica a facut ca multe companii sa apeleze si la disponibilizari, situatie in care conditiile contractului colectiv de munca si legislatia in vigoare reprezinta punctul de plecare din punct de vedere al procedurii.
In viziunea noastra, primele companii care vor simti si vor profita de semnele unei imbunatatiri economice vor fi acelea care vor urma doua atribute ale afacerii: claritate in dezvoltarea strategiilor de afaceri si in implementarea lor, si o transparenta care sa demonstreze responsabilitatea companiei in fata actionarilor si a celor care au un interes in companie. Vorbim despre o eficientizare a costurilor si a proceselor interne. Asadar, companiile trebuie sa reduca, pe cat posibil, toate cheltuielile nejustificate si acele costuri care nu influenteaza direct calitatea serviciilor si a produselor companiei. Daca anul trecut in industria IT ne confruntam cu o lipsa acuta de specialisti in domeniu, situatia economica a condus la cresterea numarului de specialisti disponibili pe piata. Asa cum se intampla la nivelul intregii economii, salariile din IT nu inregistreaza cresteri semnificative in acest an. In urma cu un an, companiile incercau sa ofere cat mai multe beneficii extrasalariale pentru retentia angajatilor. In continuare, consider ca angajatii sunt resursa cea mai de pret si de aceea incercam sa ii mentinem motivati si sa corelam beneficiile si nivelul salarial cu cel al pietei si cu rezultatele companiei.
Planurile ambitioase ale companiilor s-au schimbat odata cu noul context economic. Daca inainte fiecare companie avea anumite planuri ample de dezvoltare, acum ne confruntam cu situatia in care multe companii se lupta pentru a-si mentine pozitia pe piata si profitabilitatea. La anumite proiecte de dezvoltare se poate renunta pentru moment, insa la cele care ajuta compania sa devina mai eficienta, sa-si reduca costurile si sa-si optimizeze procesele interne nu ar trebui renuntat. O companie care nu poate sa gestioneze eficient activitatile si procesele din interior, sa aiba informatii concrete si reale despre situatia generala, despre costuri si profit, nu poate supravietui in conditiile actuale.
Chiar si inainte de momentul crizei economice, businessul nostru presupunea o concentrare mai mare pe campanii targetate de vanzari. Componentele media fac parte in continuare din strategia noastra. Am dezvoltat solutii specifice pentru fiecare industrie, care includ cele mai bune practici din domeniu, iar impreuna cu reteaua de parteneri aducem aceste solutii la indemana companiilor locale.
Mai mult decat in perioade de crestere economica, intr-o perioada de criza, controlul costurilor si optimizarea modului in care functioneaza compania sunt elemente critice. Daca inainte se punea problema pozitiei pe piata, a ritmului de crestere, acum, in multe cazuri, se pune problema supravietuirii. Cu siguranta, optimizarea proceselor interne si reducerea costurilor reprezinta in aceasta perioada actiuni de interes pentru toate companiile.
Strictul necesar sau ce ne dorim?
Catalin Grigorescu, LL.M.Eur Avocat Coordonator bpv GRIGORESCU
Cred ca datoria fiecarui manager, mai ales intr-o astfel de perioada, e sa incerce sa diminueze costurile operatiunilor. Daca va porni renegocierea contractelor, va trebui sa ia in considerare ca aceasta depinde si de disponibilitatea partenerului contractual. Costurile de marketing pot fi negociate intotdeauna, si in special in aceasta perioada, aplicand conceptul "do more with less", dar efortul, sau, altfel spus, bugetul total de marketing trebuie pastrat, daca nu chiar crescut.
Atunci cand vine vorba despre furnizori, cred ca se poate renunta la cei care nu reprezinta o necesitate vitala pentru operatiunile societatii. Pentru o operatiune care si in mod uzual este condusa de o echipa constienta in privinta costurilor, in care achizitiile functioneaza pe principiul "need-to-have" mai degraba decat "nice-to-have", e foarte greu sa se renunte la furnizori, deoarece acestia acopera oricum doar necesitatile reale ale societatii.
Din fericire, in cazul societatii noastre nu am adus in discutie disponibilizarile, insa intr-o situatie in care acestea ar fi necesare, orice societate ar trebui sa adopte o strategie clara si sa comunice deschis in interior sistemul si motivele adoptarii acestor masuri.
In general, in serviciile profesionale, cred ca disponibilizarile ar trebui facute dupa un sistem care sa ia in calcul, in mod corespunzator, performanta, abilitatile individuale si loialitatea fata de societate. Intotdeauna renuntarea la unele beneficii extra-salariale va ramane o solutie preferabila.
In toata aceasta perioada, eu, impreuna cu ceilalti avocati parteneri, am cautat surse pentru noi oportunitati. Acestea pot veni din multe directii care tin fie de domeniile de drept care, conjunctural, au mai multa cautare (de exemplu: achizitii publice, litigii, fiscalitate, restructurari si insolventa), fie dintr-o reasezare a cererii si a ofertei.
Corolar
Renegocierea contractelor, renuntarea la unii furnizori sau la anumite activitati, externalizarea, restructurarile, anularea unor beneficii extra-salariale ale angajatilor, amanarea dezvoltarii unor proiecte sau cautarea unor mijloace de promovare mai targetate – toate acestea pot fi cateva solutii de supravietuire a unei companii atunci cand economia merge prost. Un manager bun va cauta sa se adapteze la noile conditii din piata si va apela la sustinerea angajatilor, furnizorilor si a clientilor sai pentru a descoperi impreuna care sunt noile oportunitati.