Maria TĂTARU: „Am căutat în mod constant să îmi recalibrez stilul de leadership, păstrând un element la care țin foarte mult – autenticitatea”
Într-o lume în continuă schimbare, evoluția devine motorul care modelează constant noul și ne aduce în fața provocărilor inerente transformării permanente. Cu toate acestea, în mijlocul furtunii schimbărilor, identitatea rămâne un far de stabilitate și autenticitate. Este fundamentul solid care, în ciuda valurilor de inovație, susține succesul pe parcursul timpului.
În acest context, echilibrul se dezvăluie ca un pilon esențial, o armonie fină între evoluție și schimbare, care se realizează fără a sacrifica valorile și credințele personale sau organizaționale. Acest echilibru devine un ingredient crucial în rețeta succesului, oferind stabilitate în timp ce navigăm prin apele tumultuoase ale transformării. Despre toate acestea, am stat de vorbă cu Maria Tătaru, HR Director al companiei Arctic. În plus, expertul în resurse umane ne-a dezvăluit cum a reușit compania pe care o reprezintă să se transforme dintr-un simplu angajator în constructor de capital uman.
Cum v-ați remodelat propria voce și propriul stil de leadership, fără a vă abate de la esența dvs. ca om, ca lider?
Dezvoltarea mea ca lider stă sub semnul evoluției continue și al învățării permanente, elemente esențiale pentru a face față provocărilor și oportunităților oferite de o lume în continuă schimbare.
Am căutat în mod constant să îmi recalibrez stilul de leadership, păstrând un element la care țin foarte mult – autenticitatea. Totodată, am rămas fidelă valorilor mele fundamentale – respectul, încrederea, transparența și comunicarea.
Învățarea este un proces complex și știu cât de important este să îi acordăm timp, în special când vorbim de leadership, pentru că experiențele sunt cele care contează și care ne ajută să evoluăm. În același timp, după cum spuneam, respectul, încrederea, transparența și comunicarea sunt vitale atât pentru mine ca lider, cât și la nivelul companiei Arctic. Crearea unui context de integritate, de etică și de respect reciproc a fost prioritatea mea în toate echipele din care am făcut sau fac parte. În momentele dificile am acționat cu atât mai mult în conformitate cu aceste valori, chiar dacă nu a fost întotdeauna calea cea mai ușoară.
Ce v-a transformat dintr-un simplu angajator în constructor de capital uman?
Transformarea dintr-un simplu angajator în constructor de capital uman a fost rezultatul unei evoluții profunde a modului în care privesc oamenii și gestionez situații diverse din organizație. Aceasta presupune asumarea responsabilității de a-i ajuta pe cei din jur să-și dezvolte abilitățile și competențele, dar și înțelegerea faptului că fiecare persoană este unică, cu nevoi și aspirații proprii. Fiecare dintre noi își dorește conexiuni și relații interpersonale autentice, iar un constructor de capital uman acționează în această direcție, întrucât știe că trebuie să privim oamenii nu doar din prisma sarcinilor pe care le au, ci dintr-o perspectivă mai amplă.
Această abordare, în care definirea și respectarea limitelor este esențială, m-a ajutat să descopăr motivații mai adânci, precum și interese, dorințe, pasiuni, așteptări.
Strategia de resurse umane a Arctic se bazează pe o abordare proactivă, centrată pe dezvoltarea angajaților și satisfacția la locul de muncă. Astfel, înțelegând nevoile, implementăm programe de dezvoltare care sunt în concordanță cu ultimele tendințe în materie de tehnologie și digitalizare, dar am investit și într-un proiect major de well-being. Programele de dezvoltare și mentorat pe care le desfășurăm au creat un climat bazat pe ideea că învățarea continuă face parte din noi. Răbdarea a fost esențială în acest proces. Am învățat că schimbările și creșterea personală nu se întâmplă peste noapte și că este nevoie de timp și efort pentru a obține rezultate durabile. Așa că am fost perseverenți și am încurajat oamenii să facă pași mici, dar siguri în direcția lor de dezvoltare.
În noul context din piața muncii, în care retenția angajaților, motivarea, implicarea, loialitatea sunt sarcini tot mai dificile pentru un angajator, investiția în oameni este adevăr sau provocare?
Investiția în oameni este atât un adevăr, cât și o provocare în noul context din piața muncii. Mai mult, investiția în oameni nu mai este doar o opțiune, ci devine o necesitate strategică, rămânând unul dintre cei mai siguri piloni ai succesului pe termen lung al oricărei organizații. Prin programe de pregătire și dezvoltare a angajaților, asigurarea unui mediu de lucru plăcut și benefic, cu beneficii și compensații atractive, se poate crea un mediu în care fiecare individ să se simtă valorizat și să își poată exprima întregul potențial. Însă astăzi oamenii nu caută doar beneficii financiare competitive, ci și o valoare adăugată în ceea ce privește scopul și rolul lor în organizație, precum și echilibrul între viața personală și cea profesională. Ei își doresc să fie încurajați în direcția creativității și colaborării. Pe de altă parte, investiția în oameni poate fi o provocare. Angajatorii trebuie să fie dispuși să investească resurse și efort considerabile în recunoașterea și recompensarea angajaților, precum și în menținerea unei culturi organizaționale pozitive.
Sunteți certificați ca Best Places To Work. Ce v-a ajutat să vă construiți un brand puternic de angajator? De ce este atât de important să aveți un brand de angajator puternic?
Dezvoltarea unui brand de angajator solid este crucială pentru orice companie care își dorește succesul în atragerea, retenția și motivația angajaților. Un astfel de brand de angajator transmite un sentiment de încredere și credibilitate în rândul angajaților existenți și a potențialilor candidați, dar și în relațiile cu clienții, partenerii de afaceri și investitorii.
De-a lungul timpului, Arctic și-a creat un brand solid de angajator, la care au contribuit programele de dezvoltare profesională continuă și beneficiile oferite, dar și accentul pus pe incluziune, comunitate și valori. Am construit, deci, pe o fundație sănătoasă, ținând pasul cu tendințele din piață și dezvoltând, în ultimii patru ani, o strategie amplă de employer branding, aliniată direcției strategice a companiei, axată pe sustenabilitate, grijă pentru oameni și pentru planetă, precum și pe tehnologii avansate. Proiectul de employer branding Arctic a fost unul complex, prin care am abordat toate etapele parcurse de angajați într-o organizație, de la recrutare, onboarding, training și development, până la comunicare internă, evenimente, programe de engagement sau well-being. De asemenea, suntem dedicați promovării unei culture incluzive, care prețuiește diversitatea și promovează egalitatea de gen. Dincolo de obiectivele la nivel de grup, am făcut și o serie de evaluări interne prin diferite metode – focus grupuri, surveys, discuții one to one – pentru a afla ce nevoi există în organizație și a dezvolta programele cele mai potrivite.
Arctic se află pe un trend ascendent în ceea ce privește atractivitatea pe piața muncii, în special în rândul generației Z, potrivit studiului Employer Brand Research 2023 realizat de grupul Randstad, lider mondial în servicii de recrutare. La nivel național, atractivitatea Arctic a crescut de la 46,3% în 2021 la 54% în 2023, iar în rândul generației Z de la 38,8% în 2021 la 48,7% în 2023. Acest rezultat reprezintă o confirmare a strategiei de implicare a companiei atât la nivelul învățământului dual, cât și la nivelul celui universitar.
Arctic a dezvoltat o serie de parteneriate solide cu universități din România. Astfel, în parteneriat cu Universitatea Valahia, Arctic organizează anual concursul TechCamp, dedicat studenților cu specialitatea inginerie. O inițiativă similară a fost dezvoltată împreună cu Universitatea din Pitești, evenimentul Hackathon oferindu-le tinerilor ocazia de a-și demonstra creativitatea, abilitățile tehnice și aptitudinile de a găsi soluții sustenabile. De asemenea, programul de internship FreshStart, care evoluează de la an la an, are rolul de a-i susține pe studenți în parcursul lor profesional. Future In Talent (FIT) este un alt proiect de succes, dedicat absolvenților de masterat în domeniul tehnic. Acesta este un program intensiv de dezvoltare cu durata de trei ani prin care ne propunem să creștem următoarea generație de specialiști și lideri. Prin toate aceste inițiative, Arctic investește continuu în dezvoltarea talentelor, cu focus în zona tehnică și nu numai. Sunt onorată să contribui la acest efort, cu atât mai mult cu cât sustenabilitatea – grija pentru planetă și pentru oameni – este în centrul strategiei de afaceri a companiei pe care o reprezint.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 288
Pentru abonare, click aici
Pentru un preview al revistei, accesați acest link.