„Meseriile viitorului sunt mult mai aproape decât credem. Noi creăm deja viitorul, aici și acum”
Noua Revoluție Industrială, despre care în urmă cu doar 18 luni se vorbea timid prin conferințe și seminarii, este acum marea provocare a prezentului dar și o componentă importantă a viitorului. Orice revoluție tehnică înseamnă însă și o nevoie de forță de muncă înalt calificată, în meserii noi, adaptate noului context de lucru.
Pentru Bosch, al doilea Cel Mai Dorit Angajator din Industria Automotive, se știe, inovația este parte integrantă din cultura organizațională, compania fiind recunoscută pentru programele dedicate transformării digitale. Ce corelație există între transformarea digitală și modul în care Bosch susține dezvoltarea de competențe? Care sunt ingredientele cheie pe care organizația se bazează în această perioadă de tranziție? Răspunde la aceste întrebări, dar și la multe altele, Cristina Corello, Director Resurse Umane pentru Grupul Bosch în România. Ea coordonează acest departament de mai bine de 9 ani și se bucură de o expunere largă către proiecte și procese complexe, menite să asigure o experiență valoroasă actualilor și viitorilor angajați. Cristina este implicată activ în procesul de dezvoltare a celor 5 locații Bosch din România și urmărește să integreze ultimele trenduri din HR în activitatea companiei.
***
În noua eră a muncii, digitalizarea și automatizarea vor face regulile și diferența între succes și supraviețuire. Cum susține Bosch integrarea tendințelor de transformare digitală la nivel de business?
Soluțiile digitale remodelează deja, de ceva vreme, industriile din întreaga lume, iar din punctul nostru de vedere, succesul în era digitală presupune inovație, viteză și eficiență. Pe măsură ce tehnologiile continuă să evolueze, capacitățile și așteptările companiilor de a-și construi o infrastructură agilă și inteligentă sunt astăzi poate mai importante ca niciodată.
Care sunt ingredientele cheie pe care Bosch se bazează în parcursul acestei perioade de tranziție?
În trei cuvinte: automatizare, inovație și transformare. Evoluția din sfera automatizării definește scopul transformării digitale, iar de mai bine un deceniu, Bosch se bazează pe procesele de automatizare pentru a-și îmbunătăți eficiența operațională, activitățile de producție, cercetare și dezvoltare sau experiența clienților. În calitate de lider în inovație, Bosch conduce transformarea și contribuie la crearea unei lumi mai conectate, fie prin tehnologiile pe care le folosește, fie prin produsele și serviciile sale. Conceptul de transformare digitală se reflectă în toate sectoarele de activitate ale grupului, precum și în cele patru sectoare reprezentate în România.
Cum se reflectă Industria 4.0 în pregătirea angajaților din fabricile Bosch?
Industria 4.0 este, pentru noi, un concept cât se poate de familiar. Spuneam mai devreme că Bosch utilizează deja cu succes astfel de tehnologii la nivel global, dar și în unitățile sale de producție din România, în Blaj și Cluj. La fabrica din Cluj, de exemplu, astfel de sisteme au fost implementate chiar de la deschidere, din anul 2013; și contrar credinței populare cum că digitalizarea și automatizarea proceselor – fie în zonele de producție, logistică sau cele comerciale, fie în aria de servicii sau altele – ar conduce într-un final la înlocuirea resursei umane cu inteligența artificială, evoluția nu face decât să deschidă noi orizonturi și să creeze noi locuri de muncă. Sigur că pentru a ține pasul cu tehnologia este nevoie ca fiecare dintre noi să dezvolte competențe noi și să privească cu deschidere către digitalizare, însă o fabrică inteligentă este și o fabrică productivă, mai eficientă, mai conectată, iar acest lucru este un beneficiu atât pentru organizație, cât și pentru angajați. Astfel de soluții vin în ajutorul colegilor noștri, eliminând sarcinile repetitive și oferind sprijin la îndeplinirea sarcinilor complexe sau la controlul calităţii. Mai mult, colegii noștri au parte de pregătire constantă, iar locațiile noastre au propriul Centru de Training cu săli de instruire moderne și ateliere de ultimă generaţie unde colegii din producție, studenții și absolvenții care urmează programe dedicate lor, sau elevii din ciclul de învățământ dual, află cum tehnologia le poate ușura munca, ajutându-i în același timp să devină profesioniști mai buni.
Care sunt cele mai importante proiecte de digital transformation derulate acum în centrul de servicii Bosch din Timișoara?
Inovația este parte integrantă din cultura Bosch și tocmai de aceea dezvoltăm și rulăm programe dedicate transformării digitale. Creăm noi servicii din sfera IoT, automatizare, sisteme integrate, programe centrate pe experiența clienților, dar și alte programe de nișă, specifice. Locația noastră din Timișoara oferă servicii de outsourcing, iar colegii noștri investesc timp și resurse pentru a înțelege în profunzime cerințele, identificând soluțiile optime cu ajutorul cartografierii și optimizării proceselor. Modelele de maturitate în digitalizare sunt într-o continuă schimbare – doar dacă ne uităm la ce poate face astăzi un computer sau un smartphone este suficient să înțelegem contextul. Tocmai de aceea, și Bosch își adaptează continuu programele și explorează constant noi modalități de lucru. Doar în ultimul an echipele noastre din Timișoara au digitalizat o gamă variată de procese, de la modele de guvernare la cele de funcționare, resurse umane și procese de gestionare a facilităților, și până la sisteme integrate pentru BI (Business Intelligence).
Dar din interiorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj, cum se vede viitorul muncii? Care sunt meseriile viitorului și cum se reflectă în proiectele dvs adaptarea la viitor?
Meseriile viitorului sunt mult mai aproape decât credem și nu greșesc dacă spun că noi creăm viitorul aici și acum. Centrul de Inginerie din Cluj este o organizație tânără, care face parte din rețeaua de inginerie globală Bosch și care dezvoltă proiecte state-of-the-art din sfera conducerii automatizate, a mobilității electrice, conectate și Internetul lucrurilor. Astfel, Centrul de Inginerie din Cluj, prin activitățile și eforturile sale, aduce o contribuție importantă la viitorul mobilității. Bineînțeles că nici de aici nu lipsesc tehnologiile de ultimă generație, iar toate produsele la care lucrăm sau pe care le dezvoltăm sunt sigure și sustenabile. Tocmai din acest considerent, formarea de competențe și atragerea de forță de muncă înalt calificată sunt primordiale pentru noi. Bosch derulează la Cluj foarte multe proiecte globale și tocmai din acest motiv suntem constant în căutare de specialiști cu experiență în inginerie software, hardware, mecanică și ingineria fiabilității, dar și de profesioniști în planificarea vânzărilor. Ceea ce cred că este important de subliniat, în special în acest context despre viitorul forței de muncă, este că Bosch nu doar că oferă un mediu de lucru ideal pentru specialiștii în domeniu, ci are în vedere să creeze și acel mediu propice de creștere, unde angajații evoluează din punct de vedere profesional, un mediu în care personalitatea fiecăruia este apreciată, unde oamenii inspiră și sunt inspirați, la rândul lor, să definească viitorul, zi de zi. Facem asta atât prin programele dedicate pentru juniori și programele de învățare și perfecționare continuă, dar și printr-un pachet de beneficii competitiv, flexibil și adaptat la nevoile fiecăruia. Mai mult decât atât, investim constant în educație și formăm specialiștii viitorului chiar de pe băncile facultăților. Pe plan local, colaborăm cu universități de prestigiu unde derulăm programe de masterat și cursuri universitare, dar și cursuri de conducere autonomă, competiții pe teme auto, burse sau chiar programe de cercetare.
Bosch este despre oameni. Despre oamenii care au o viziune comună, pasionați de tehnologie și animați de dorința de a crea „Tehnică pentru o viață” Cum a transformat criza pandemică procesele de atragere a talentelor și recrutare în cazul organizației dvs?
Mai întâi de toate, am ales să rămânem alături de candidați și am păstrat diversitatea de surse prin care interacționăm cu aceștia și pe care le-am adaptat „din mers” contextului actual. Ne-am crescut prezența în social media și am comunicat prin campanii ample, cu amprentă emoțională, care ne-au ajutat să împărtășim puțin din atmosfera din organizație. Recrutarea și selecția, în schimb, s-au derulat și ele cu precădere în mediul virtual și tot online am derulat și procesele de integrare a noilor angajați. Din acest punct de vedere, tehnologia ne-a fost un adevărat aliat și iată că, în 2020, am avut cu 35% mai mulți aplicanți comparativ cu 2019 și am reușit să recrutăm cu 45% mai mulți colegi față de anul precedent. Rezultatele din primele luni ale anului curent ne arată o și mai mare dinamică a pieței, în sensul în care până la finalul lunii mai am reușit să ajungem la 75% din numărul de aplicanți generați în 2020.
Care sunt competențele și abilitățile pe care le căutați la viitorii angajați?
Mă bucur să spun că suntem printre companiile câștigătoare în tranziția către electromobilitate și urmărim să ne extindem în mod semnificativ activitatea în domeniul software, mai ales prin implicarea inteligenței artificiale. Așa că acordăm o atenție mare competențelor tehnice, dar la fel de multă importanță acordăm și abilităților digitale sau celor soft – cum sunt comunicarea eficientă, managementul conflictelor și gestionarea corespunzătoare a schimbărilor din departamente, mai ales în contextul automatizării și digitalizării, când astfel de aptitudini devin tot mai importante.
Cum îi pregătiți pentru a face față provocărilor profesionale din noua eră a muncii?
Bosch este despre oameni. Despre oamenii care au o viziune comună, pasionați de tehnologie și animați de dorința de a crea „Tehnică pentru o viață”. Identificăm potențialul fiecăruia și maximizăm oportunitățile de dezvoltare, oferind colegilor noștri un mediu favorabil creșterii profesionale. În contextul transformării digitale, noi ne fundamentăm tot procesul de dezvoltare pe două principii: învățare continuă (Life-long learning)și autonomie în învățare (Self-learning). Colegii noștri beneficiază de procese de învățare personalizate, adaptate la nevoile și stilul de învățare al fiecăruia și încurajăm dezvoltarea de noi abilități. Integrăm tehnologia în procesul de învățare (e-learning) și folosim metodele de învățare variate (blended learning), tocmai pentru a asigura transferul cunoștințelor în practică. Credem foarte mult în colegii noștri, în potențialul lor, așa că le oferim autonomie deplină în procesul de învățare, implicând fiecare persoană în definirea și modelarea călătoriei sale în funcție de ceea ce i se potrivește cel mai bine.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273
Pentru abonare, click aici