„Niciodată singur!”, arta de a conduce cu modestie
„Niciodată singur!”, pare un motto, dar este o întreagă filosofie în spatele acestei propoziții simple și presupune modestie din partea liderilor, o capacitate extraordinară de a asculta empatic și de a pune întrebări cu curiozitate și interes.
Afirmația aparține Mihaelei Voinea, Regional HR Business Partner – Regiunea Est, Leroy Merlin Romania și este extrasă dintr-un interviu acordat Revistei CARIERE, în care am vorbit despre pandemie, despre viitorul muncii, dar și despre arta de a conduce pe timp de criză.
MIHAELA VOINEA: „Cred că pentru a îmbarca oamenii într-o aventură comună, liderii trebuie să creeze adevărate parteneriate, să se debaraseze de nevoia de putere și control”
În timp ce mulți dintre noi ne-am izolat în case, pentru a preveni răspândirea virusului, lucrătorii din depozite și magazine au fost zi de zi la datorie, făcând tot posibilul să ofere clienților nu doar bunurile necesare, ci și un mediu sigur de cumpărături. Cum s-a văzut și trăit pandemia din interiorul unui magazin de bricolaj?
Începuturile pandemiei au venit cu un amalgam de emoții negative, multă teamă, incertitudine, frustrare, chiar furie, dar și cu o mobilizare extraordinară din partea tuturor colegilor pentru a depăși cu bine această perioadă. Să ne aducem aminte că în primele săptămâni a fost o lipsă acută de materiale sanitare și de protecție în piață. Noi am luat decizia de a închide toate magazinele timp de o săptămână pentru a ne organiza, pentru a fi siguri că toți colegii din magazine sunt protejați. Redeschiderea magazinelor a fost realizată doar după ce am asigurat măști pentru toți colegii, viziere, mănuși, dezinfectant, dar și o organizare care a permis dezinfectarea constantă a tuturor spațiilor comune, iar pentru clienți a cărucioarelor și coșurilor.
Prioritatea zero a fost și rămâne securizarea colegilor.
Care au fost cele mai mari provocări din aceste ultime 18 luni, în condițiile în care, se știe, pentru românii izolați în case, una dintre principalele activități a fost renovarea/modernizarea locuinței?
Cred că pentru toți retailerii, pandemia a adus foarte multe provocări, constrângeri, dar și oportunități. În prima linie au fost colegii din magazine, pentru care am o profundă admirație, atât pentru curajul lor, cât și pentru responsabilitatea de care au dat dovadă și de care dau în continuare dovadă. Astfel, prima provocare a fost a acestora, deoarece nu întotdeauna clienții vor să poarte masca de protecție, nu întotdeauna păstrează distanța, deși împreună cu colegii din departamentul de Merchandising am realizat direcționale și afișe cu mesaje specifice, iar cu colegii din departamentul de Marketing am realizat anunțuri audio difuzate în toate magazinele. În plus, cred că ne-am așteptat cu toții la un maraton al pandemiei, dar nu la un ultramaraton, prin urmare, a trebuit să lucrăm nu doar la efectele fizice ale pandemiei, ci și la cele psihologice, astfel încât am implementat un serviciu nou de consiliere psihologică de urgență, disponibil pentru toți colegii din companie.
În același timp, am avut nevoie să accelerăm transformarea digitală a companiei, astfel încât să ne putem servi clienții într-o manieră omnicanal, pentru a participa și mai mult la siguranța acestora, dar și a colegilor noștri, prin comenzi online, comenzi rezervă și ridică și comenzi telefonice, pentru a limita contactul uman. A fost o provocare nu numai din punct de vedere al sistemelor IT, dar și al transformării la nivel uman, dezvoltarea de noi competențe și noi misiuni, într-un context în care am mutat toate training-urile din offline în online, fapt ce nu ar fi fost posibil fără o strânsă colaborare între toate departamentele și magazine.
Tot în aceste 18 luni, sectorul retail a fost cel mai mare angajator din România. Cum au evoluat lucrurile, din acest punct de vedere, în compania dvs?
În primul rând, cel mai important aspect este legat de securizarea tuturor locurilor de muncă, dar și a tuturor beneficiilor existente și chiar obținerea la finalul anului 2020 a unei prime în semn de recunoștință pentru curajul și responsabilitatea de care au dat dovadă colegii din magazine.
În al doilea rând, business-ul nostru a evoluat în timpul pandemiei, tocmai pentru că locuitorii din România și-au întors și mai mult atenția către casele și grădinile lor, încercând astfel să-și îmbunătățească condițiile de trai, fie pentru că foarte mulți au lucrat de acasă, fie pentru că foarte multe vacanțe au fost amânate sau chiar anulate.
Din acest motiv, noi am continuat să consolidăm echipele din magazinele noastre, prin creșterea numărului de colegi, dar și prin continuarea dezvoltării de noi competențe care să corespundă evoluțiilor din piață, nevoilor locuitorilor și viitorului.
În foarte multe domenii, angajații cer o flexibilizare a programului. Ce strategie de lucru ați adoptat dvs?
Timpul de lucru flexibil și inegal este o realitate în Leroy Merlin, încă de la început, pentru că fără această flexibilitate, magazinele noastre nu ar putea funcționa în condiții optime. În același spirit, am lăsat o anumită flexibilitate a programului de lucru și în cadrul serviciilor suport din cadrul HQ, în plus, de mai bine de 2 ani, avem posibilitatea de a lucra de acasă cel puțin 2 zile pe lună.
Adevărata revoluție, însă a venit o dată cu pandemia, care, așa cum spuneam, nu a venit numai cu constrângeri, ci și cu oportunități.
Prin urmare, pentru că am mutat toate formările, ședințele, întâlnirile one to one și evenimentele în online, ne-am dat seama ca avem o extraordinară șansă de a „inventa” work from home și în cadrul magazinelor noastre.
Astfel, având în vedere că fiecare coleg are un smartphone și fiecare magazin este dotat cu cel puțin un laptop de formare, toți colegii din magazine care au activități ce necesită prezența în online, pentru mai mult de 4 ore, pot realiza aceste activități de acasă, în timp ce, pentru colegii din HQ, în acest moment nu mai există o „obligativitate” a prezenței fizice la sediul companiei, ci doar în funcție de necesități.
Cum se creionează, așadar, viitorul în compania Leroy Merlin?
Viziunea Leroy Merlin este aceea de a fi utili colegilor noștri, clienților, locuitorilor și lumii întregi, nu numai prin produsele pe care le cumpărăm cu responsabilitate și le vindem în funcție de nevoia clienților noștri, dar și prin proiecte de CSR care sunt foarte vaste, de la proiecte de bricolaj, de împădurire, până la proiecte legate de sănătate și educație.
Astfel, avem o responsabilitate față de toți colegii noștri de a identifica împreună cu ei, pasiunile și talentele lor, de a dezvolta competențele care să susțină viziunea companiei și de a ne asigura că, într-o lume a automatizărilor, rămân relevanți pe piața muncii.
Ce influență credeți că a avut pandemia asupra conectării, angajamentului, culturii și apartenenței organizaționale?
Am trăit o perioadă extraordinară, alături de mai bine de 2700 de lideri, pentru că, da, toți colegii noștri au dovedit că și-au asumat leadershipul asupra propriilor misiuni, cu generozitate și un simț civic incredibil. Pandemia, a creat noi poduri de comunicare și relaționare, și, deși am stat fizic îndepărtați, am descoperit noi moduri de a fi în proximitate și de a ne oferi suport în toate situațiile.
Noi măsurăm trimestrial nivelul de angajament, starea de bine și încrederea în viitor a colegilor noștri și am putut observa nu numai creșteri pe toți indicatorii, dar și încrederea pe care colegii noștri o au în companie, prin recomandările pe care le fac prin intermediul acestui instrument pentru a îmbunătăți constant elementele specifice unui loc de muncă motivant și antrenant.
Ca lider, ce credeți că trebuie făcut pentru a ține oamenii conectați la misiune și valori, iar spiritul organizațional viu, indiferent de context sau conjunctură?
Cred că pentru a îmbarca oamenii într-o aventură comună liderii trebuie să creeze adevărate parteneriate cu colegii din echipele lor și să se debaraseze de nevoia de putere și control. În realitate, cu cât liderul este mai autentic, cu atât hrănește mai mult colaborarea și mediul potrivit pentru ca fiecare coleg să își poată exprima nevoile, dorințele și propriul potențial.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 274
Pentru abonare, click aici