Nu-ți fie frică să ceri ajutor!
Și, când avem nevoie de ajutor, trebuie să fim capabili să rostim patru cuvinte. Unele care, împreună, sunt greu de spus – cel puțin, pentru anumite persoane. Dar aceste patru cuvinte, folosite corect și cu un motiv bine întemeiat, pot avea un impact enorm asupra vieții noaste profesionale, asupra vieții personale și, poate cel mai important, asupra oamenilor din jurul nostru, potrivit unei analize publicate pe LinkedIn.
Citește și Cum sunt percepuţi, de fapt, tinerii manageri
Când ai nevoie de ajutor – și sigur ai -, nu ezita să folosești cele patru cuvinte magice: „Poți să mă ajuți?”. După ce le rostești, fă o pauză. Nu mai spune numic. De ce? Pentru că nu mai ești copil. Acum ești adult. Ești un profesionist, ești inteligent și ai mulți ani de experiență în spate. Și, mai presus de toate, ai câștigat înțelepciunea de partea ta. Dacă tragi o linie, îți dai seama că ai reușit să realizezi multe lucruri și că ți-ai câștigat cu vârf și îndesat poziția pe care o deții în prezent.
Și tu, la fel ca mulți ați executivi, ai nevoie de ajutor. Dar știi cum să ceri să fii ajutat? Atunci când manageriezi oameni și când ești obișnuit să dai ordine, este foarte ușor ca, atunci când ceri ajutorul cuiva, să o faci în așa fel încât să pară o directivă și nu o rugăminte. Nimic mai greșit!
Citește și Cum lucrezi productiv cu echipa ta
Când vine acel moment și nu te mai descurci de unul singur, încearcă să adopți un ton și un limbaj nonverbal din care să scoți aroganța funcției. Încearcă, în schimb, să porți haina sincerității și a modestiei și să spui simplu „Poți să mă ajuți?”. Dacă ești capabil să faci asta, persoana la care ai apelat cu siguranță va spune „Sigur”, „Pot să încerc” sau „De ce ai nevoie?”. „Poți să mă ajuți?” este o rugăminte atât de puternică, încât scoate la suprafața dorința instinctivă a oamenilor de a-i ajuta pe cei care au nevoie. Cu toții vrem să ajutăm. Nu putem să ne abținem să nu vrem să facem asta.
După ce ai cerut ajutor, nu condiționa, nu încerca să-ți protejezi ego-ul, nu te folosi de poziția pe care o deții în companie și nu te plasa ierarhic deasupra persoanei căreia i-ai cerut ajutorul. Nu fi prea specific și nu da prea multe detalii. În schimb, spune ce nu poți să faci tu. Spune așa: „Nu mă pricep la PowerPoint și slide-urile acestea arată groaznic” sau „Trebuie să livrăm proiectul până vineri și nu am nici cea mai mică idee cum o să facem asta”.
Citește și Cum să îți schimbi reputația la locul de muncă
Dacă ceri ajutor în acest mod, persoana în fața căreia te-ai confesat va trece printr-o serie de stări. În primul rând, se simte respectată. Deși nu ai spus asta, i-ai dat de înțeles că știe mai multe decât știi tu, că este capabilă să facă ceva ce tu nu poți și că are experiența pe care tu nu o ai. Cu alte cuvinte, i-ai spus că o respecți. Iar acest nivel de considerație are un impact extrem de puternic.
Apoi, la rândul tău, inspiri respect. Ai demonstrat că ești capabil să-ți arăți vulnerabilitățile. Și tu, la fel ca restul oamenilor, ai slăbiciuni. Pentru că nu ți-a fost frică să ți le ascunzi, i-ai transmis persoanei respective că ai încredere în ea. Nu în ultimul rând, nu i-ai cerut să-ți spună ceea ce vrei să auzi, ci i-ai cerut să-ți spună ce crede că ar trebui să faci. Atunci când le arăți respect și încredere oamenilor cu care lucrezi, când lași la latitudinea lor ce anume din experiența lor vor să împărtășească cu tine, nu primești ajutorul pe care îl aștepți, ci ajutorul de care ai nevoie.
Citește și Nu mai încerca să mulţumeşti pe toată lumea
Poate crezi că, atunci când ceri ajutorul cuiva, îi dai din greutatea care atârnă pe umerii tăi. Nu este adevărat. De fapt, le arăți oamenilor tăi că, așa cum tu le-ai cerut ajutorul atunci când ai avut nevoie, și ei pot apela la tine atunci când nu știu cum să rezolve o situație. Le-ai arătat că este în regulă să aibă vulnerabilități și că nu este capăt de lume să ceri ajutorul cuiva. Și încă ceva: la final, nu uita să le arăți puterea unui alt cuvânt important – „Mulțumesc!”.