Numai oamenii fac ca totul să fie posibil. Interviu cu Marc Dellaert și Florin Petrescu (II)
Astăzi, schimbarea este rapidă și continuă. Presiunea de a inova și de a performa este mai mare decât oricând. Ce impact au fericirea și starea noastră de bine asupra eficienței noastre? De ce au oamenii nevoie pentru ca să le fie bine – la locul de muncă și în viață?
Marc Dellaert – Global Head Financial Services și Managing Director la Center for Creative Leadership și Florin Petrescu – Senior Leadership Solutions Faculty la Center for Creative Leadership ne împărtășesc din experiența și înțelepciunea lor. Pe 26 noiembrie aceștia au susținut, la București, un Digital Leadership Masterclass, organizat de HR Club.
Despre rolul creativității în leadership, despre punctele forte ale unui lider și condițiile în care aceste puncte forte devin „factori de deraiere” citiți în prima parte a acestui interviu – Creativitatea este forța pozitivă cu care schimbăm lumea. Interviu cu Marc Dellaert și Florin Petrescu.
Cum ne schimbă schimbarea pe noi – oameni, organizații, leadership – prin ritmul și la nivelul la care se petrece?
Marc Dellaert: Schimbarea devine mai complexă, este continuă și se întâmplă cu o mare viteză. Organizațiile trebuie să se adapteze mult mai rapid. Secretul este să construim organizații mult mai reziliente – iar pentru asta este nevoie de lideri rezilienți și de angajați rezilienți. Reziliența ne ajută să ne restabilim repede, ca trestia. Cred că liderii ar trebui să devină mult mai interesați de reziliență, pentru că oamenii se confruntă cu un volum imens de schimbări, iar fiecare om are limitele sale. Prin urmare, este nevoie ca liderii să creeze condițiile și mediul necesare pentru ca oamenii să se simtă confortabil, să se implice și să se bucure de schimbare. Liderii trebuie să aibă grijă de oamenii lor, să-i asculte, să le cunoască preocupările și să le ofere susținerea necesară pentru ca aceștia să facă față factorilor de stres aferenți schimbării. Un bun echilibru între viața personală și viața profesională le încarcă bateriile – care se pot goli mai repede sau mai încet, în funcție de diverși factori și situații din viața fiecăruia. Noi toți trebuie să avem grijă de starea noastră de bine. Societatea noastră, în ansamblu, trebuie să devină conștientă de impactul pe care factorii de stres îl au în viața oamenilor.
Florin Petrescu: Un alt aspect interesant este alinierea dintre valorile organizaționale și valorile personale – întrucât conflictul dintre aceste două seturi de valori ne devitalizează. Pe de altă parte, atunci când valorile organizaționale și cele personale sunt împărtășite de membrii echipei, acest lucru descătușează energia oamenilor, pentru că atunci ei au încredere că ceea ce fac este bine.
Marc Dellaert: Valorile se nasc din conectarea la noi înșine. Scopul nostru este înrădăcinat în valorile noastre. Valorile sunt busola noastră interioară și ne determină obiectivele, ceea ce urmărim să realizăm în viață. Liderii care își cunosc bine valorile le pot folosi ca sursă de inspirație pentru echipă și organizație. Liderii care sunt bine conectați la ceea ce îi propulsează performează mai bine în rolul de lider. Mai trebuie să înțelegem și că valorile sunt diferite – de la o cultură la alta, de la o organizație la alta, de la un om la altul. Este important să ne axăm pe valori care se concentrează pe binele societății și al organizației.
Într-unul din poemele sale, „For the one who holds power“ / „Pentru cel care deține puterea“, John O’Donohue scrie: „Fie ca darul leadershipului să ți se nască în inimă / Și să-ți recunoști chemarea către a deservi“. Îmi place foarte mult cuvântul „a deservi“/ „to serve“. Astăzi are loc trecerea de la liderii care conduc la liderii care deservesc – care îi fac pe oameni să dea ce-i mai bun în ei pentru scopul mai mare al organizației. Este un leadership bazat pe smerenie, liderul este cel care asigură condițiile necesare pentru ca ceilalți oameni să înflorească. John O’Donohue continuă: „Să-ți accepți și să-ți asumi vulnerabilitatea / Pentru că din ea ți se trag adevărul și sănătatea.“ A fi vulnerabil înseamnă să accepți că nu ești perfect, asta te ajută să devii mai bun – ceea ce este un puternic factor motivator. Numai acceptând vulnerabilitatea – vulnerabilitatea noastră, vulnerabilitatea liderilor noștri – putem fi autentici, deschiși, ne putem asuma riscuri și putem atinge noi culmi ale performanței.
John Ryan, CEO-ul nostru, compară leadershipul cu un mușchi, pe care trebuie să-l lucrezi ca să se întărească și să fie mai rezilient, pentru ca apoi tu să-l folosești pentru a excela.
Concentrându-ne atât de mult pe eficiență și performanță, credeți că uităm de fericire?
Florin Petrescu: Cred că în asta constă diferența dintre un lider creativ și un lider tradițional. Nu se rezumă totul la ce rezultate obținem, ci la cum obținem acele rezultate. Este important să-ți energizezi echipa, să-i susții pe oameni pentru ca aceștia să-și împlinească potențialul și să se bucure de călătoria pe care o faceți împreună, nu numai de rezultatul ei final.
Marc Dellaert: Digitalizarea, tehnologia pot fi folosite în scopuri pozitive sau negative. Este res-ponsabilitatea noastră, ca lideri, să alegem opțiunile care sunt în slujba binelui. Trebuie să creăm lideri responsabili, care să valorifice tehnologia în așa fel încât aceasta să deservească dezvoltarea responsabilă a societății și a organizațiilor.
În ceea ce privește fericirea – se fac multe cercetări pentru a determina ce îi face pe oameni fericiți. Cred că este imporant să ne gândim ce-i face pe oameni fericiți la locul de muncă, în organizațiile unde suntem lideri. Există cinci factori pe care aș dori să-i menționez aici.
Primul factor: oamenii au nevoie să fie plătiți corect, corespunzător pentru munca lor, pentru creativitatea și energia pe care le investesc în organizație. Dacă există un echilibru între ceea ce ei oferă și ceea ce primesc, e bine.
Al doilea factor: oamenii își doresc un șef bun. Ei vor ca șeful lor să fie un om bun, autentic, un om pe care să-l respecte și de care să le placă.
Al treilea factor: oamenii au nevoie să aibă un nivel rezonabil de autonomie. Asta nu înseamnă că trebuie să aibă putere absolută de decizie, dar au nevoie de un nivel rezonabil de autonomie.
Al patrulea factor: oamenii nu vor slujbe monotone. Nu vor să se simtă ca niște roboți, au nevoie de varietate în munca lor, care să le permită să se dezvolte, ca oameni.
Al cincilea factor: oamenii au nevoie de un echilibru corect între muncă și alte elemente ale vieții lor. Munca este doar una din componentele vieții noastre. Oamenii au familii, au hobby-uri și alte interese. Cred că noi, în calitate de lideri, avem responsabilitatea de a asigura funcționalitatea aces-tui sistem complex.
Așadar, liderii trebuie să aibă în vedere aceste cinci elemente și să se asigure că există un echilibru între scopurile organizației și fericirea oamenilor. Pe asta se bazează durabilitatea pe termen lung. Cred că trebuie să privim situația holistic.
Liderii trebuie să aibă pasiune, dar și compasiune. A avea compasiune înseamnă a accepta imperfecțiunile celorlalți. Liderii care au această înțelepciune sunt cei care își vor conduce organizațiile către viitor.
Citește continuarea acestui interviu pe hrmanageronline.ro.
Articol preluat din numărul 62, octombrie – decembrie 2019, al Revistei HR Manager.