Absolvent de Mate-Info, cu o carieră de 17 ani în advertising
Pentru Vasile Alboiu, munca a început în studenție, cu jocurile pe calculator. „1996-1997 a fost o perioadă foarte faină pentru studenți. Cu toții încercam să facem jocuri pe calculator, care nu apăruseră de mult timp în România. Așa că, până în anul 2000, jocurile au cunoscut un boom și la noi. Iar un job în domeniul ăsta era la fel de cool ca unul din publicitate.”
Ei bine, Vasile Alboiu a ajuns să le facă pe-amândouă, inclusiv deodată. Asezonate cu animație slow-motion, și nu s-a oprit aici.
„Împreună cu niște colegi de facultate, am făcut în 96-97 un mic studio de jocuri, pe-atunci se chema BlackBox. A fost momentul în care m-am apropiat destul de tare de partea de grafică și design pe calculator. Am făcut noi niște jocuri și, la un moment dat, un amic care avea o firmă de advertising-BTL ne-a rugat să-l ajutăm. Se ocupa cu tot felul de evenimente și organiza și un festival dedicat domeniului IT, care strângea în jurul Scop Computers tot felul de branduri, de la Toshiba până la Microsoft și IBM. Era destul de mare evenimentul, putea fi comparat cu CERF. L-am ajutat să facă festivalul ăsta, noi am făcut partea de concept din spatele evenimentului. Toată grafica, toate vizualurile erau făcute de noi. Și așa am ajuns în advertising, iar ăsta a fost primul job de Art Director, de-adevăratelea.”
Talentul se recompensează, și nu doar cu bani sau prestigiu, dar și cu mai multe contracte „Tipul ăsta a văzut că noi ne-am descurcat foarte bine, așa că a vrut mai mult. Am lucrat la lansarea unui mall în Berceni, prin 2001. Era iarnă, iar toată campania era legată de Crăciun, de la sesiuni foto cu pitici și elfi, până la mecanică și training, detalii din spatele scenei și așa mai departe. Și de aici încolo am început să lucrez continuu în publicitate.”
Show politic cu păpuși
În publicitate, munca e asiduă, ore multe de lucru, inclusiv noaptea, când pregătești cel mai bun pitch pentru potențialul client, pe care chiar trebuie să îl impresionezi. Sunt multe bugete pentru asta în piață, dar trebuie să lupți, să demonstrezi că ești bun. Dar dacă îți organizezi eficient programul, se pare că poți face și alte lucruri care îți aduc satisfacție. În timp ce lucra full-time în publicitate, Vasile Alboiu s-a apucat de producție TV.
„Am cochetat… ba nu, chiar am făcut asta: am făcut producție TV, ca producător de show politic. O satiră politică. Cu păpuși! Erau marionete cu figurile politicienilor, de la Ion Iliescu până la Corneliu Vadim Tudor. Votați cu noi se chema și se difuza pe la începutul anilor 2000. Mi-aduc aminte că episodul pilot a fost difuzat chiar de Revelion și se numea Scufița Roșie, unde Scufița Roșie era Theodor Stolojan, iar Ion Iliescu era Bunicuța. Lupul cred că era Traian Băsescu… Am făcut vreo 50 și ceva de episoade, câte o pastilă de patru-cinci minute, difuzate în fiecare zi la Realitatea. A fost o perioadă de jumătate de an foarte faină, filmam continuu.
Pe lângă producător, eram și scenograf, mă ocupam de partea tehnică. Mi-aduc aminte că, la un moment dat, într-o noapte, am făcut niște măști de zombie, pe care le-am lipit cu prenadez… Nu se uscaseră când actorii au început să le poarte a doua zi dimineață, așa că, după vreo jumătate de oră de filmat, erau foarte, foarte veseli, toți inhalaseră prenadezul care nu se uscase…”, râde publicitarul.
Experiența acumulată în platourile televiziunii i-a dat și mai multă energie, așa că a regizat un film, „un pilot care a fost și difuzat la Antena 1, nu știu ce s-a mai întâmplat cu el apoi. Nu mai știu cum se chema, cum au numit-o cei de acolo, era tot o chestie semi-politică, o satiră. Am avut ocazia atunci, neașteptat, să lucrez cu actori foarte buni – George Mihăiță, Valentin Teodosiu… a fost o experiență foarte faină.”
De la film, a trecut la videoclipuri. „Am continuat cu regia, am făcut un videoclip pentru o melodie de-a Mariei Radu, Dorul. Am închiriat un autobuz de la RATB, povestea acolo se întâmpla. După ăsta, am făcut mai multe videoclipuri, pentru un prieten care face muzică electronică, cu care am și fost în destul de multe festivaluri din Franța și Belgia, unde făceam partea de animație, vizualuri pentru concertele lui, dar și niște mici instalații.”
Următoarele trepte în cariera de publicitar
Un moment important a venit în 2006, când a fost admis la o universitate din Londra. Dar nu a fost să fie, pentru că… „În 2006 am ajuns la Ogilvy, într-un moment când fusesem admis și la Universitatea Westminster din Londra, unde urma să fac Multimedia, și a trebuit să aleg. Am renunțat, am zis că nu mai fac facultatea în Anglia și că mai bine vin în România și îmi fac treaba aici. Am intrat la Ogilvy, după care a urmat Ogilvy Interactive, unde am fost director de creație.”
În 2010, a plecat la Senior Interactive, tot ca director de creație. În 2013 s-a creat SeniorHyper, iar din mai 2015 este director de creație la Lowe. Cu totul, Vasile Alboiu a adunat 17 ani în advertising.
Calitatea „de altădată”
Nu ne-am abținut să discutăm despre calitatea reclamei (sufletul-comerțului), despre care consumatorii de spoturi ai anilor 90 – epoca de aur a advertisingului românesc, cel puțin la tv – spun că nu mai e ce-a fost.
„Cu siguranță, calitatea publicității a scăzut”, admite Vasile Alboiu. „Acum, depinde și cum privești lucrurile. La nivelul spoturilor sau printurilor, lucrurile sunt mult mai jos decât acum zece ani. Dar dacă te uiți pe ce se întâmplă în digital, lucrurile sunt mult mai sus, pentru că evoluția este amețitoare peste tot în lume, inclusiv în România. Și e firesc, pentru că tehnologia evoluează. Înapoi pe zona spoturilor și printului, criza a dăunat foarte mult, au scăzut bugetele și implicit calitatea produsului publicitar. În același timp, advertisingul digital a prins tot mai mult teren, și atunci creativii încearcă mai degrabă să găsească idei și execuții în zona asta, care e mult mai permisivă, mai fun și mai puternică, comunică mai bine cu consumatorul, e mai aproape de el.”
Cum se mai intră în publicitate
Intrate mai greu în obișnuința organizațiilor și companiilor din alte domenii în România, internshipurile sunt regulă în companiile de publicitate, crescute în tradiția vestică. Internii sunt buni și mai puțin buni, mai serioși și mai puțin serioși. „La Lowe aducem în fiecare an interni, ceea ce e un lucru foarte util. Din păcate, unii dintre ei o fac doar pentru că au auzit că în publicitate se câștigă bine, iar unul dintre primele subiecte pe care le ridică este cât e salariul. Au venit oameni la internship, au venit o vreme, după care s-au retras, pe motive de timp, că ei vor să plece la mare…”
Lucrurile se schimbă când e vorba de interni școliți în străinătate. „Am avut însă oameni care au făcut școala în afara României și care și-au făcut foarte bine treaba. Afară, e foarte greu să ajungi să faci internship la o companie mare. Să ai șansa de a face internship acolo e mult mai dificil. În România e mai simplu, dar cu toate astea, sunt mulți tineri care dau cu piciorul foarte ușor, în loc să depună efort, să arate că le place, că sunt interesați și că pot construi. Dar chiar și așa, avem aici oameni valoroși angajați după internship. Avem un coleg care a lucrat în Spania, în design, după care a venit la noi în internship și a rămas. L-am angajat.”
Schimbarea cu S mare
Publicitatea este unul dintre domeniile în care au intrat oameni școliți în tot felul de domenii, mult diferite. Cum e și cazul lui Vasile Alboiu, absolvent de mate-info. „Ăsta e un lucru foarte bun. Lucrez cu copywriteri: unii au terminat Litere, alții Jurnalismul, iar alții au terminat Politehnica. Sau echipe în care unii au terminat Design vestimentar, alții Academia de Artă, apoi poate ASE: Și sunt oameni foarte talentați! Eu nu cred că un art director are neapărat nevoie să termine facultatea de arte. Evident că îl ajută, dar e plin de art directori care n-au terminat artele și își fac bine treaba. Fac foarte bine ce fac.”
De 17 ani, Vasile Alboiu face mai mult decât publicitate. Are cinci Effie Awards pentru mărcile Axe, Milka, Napolact, Merck și Delikat. Șase premii are la Internetics (Axe, IBM, Animest, Orange, ING, Napolact), patru la Web Awards (Orange, Napolact, Skittles, Istoria Comunismului), două la Mobile Awards (Orange, Animest), unul la ADC * RO Awards (Napolact) și încă unul la Golden Drum Awards, pentru WWF.
Lowe, companie cu sediul central în Londra, face parte dintr-o rețea care numără peste 90 de agenții în 65 de țări și peste 9.000 de angajați, deținută de grupul american IPG (Interpublic Group), unul dintre cele mai mari holdinguri de comunicare la nivel mondial. În România de 22 de ani, Lowe este membră a grupului de companii din care mai fac parte Initiative, BPN, Golin, SeniorHyper, Mobile Works și Medic One. Agenția este premiată la Epica, Clio, New York Festivals, Cresta, Golden Hammer și, local, la Effie, Ad’Or, AdPrint, ADC * RO. În prezent, printre brandurile de care se ocupă Lowe Romania, se numără Skol, Pate Bucegi, ING, Orange și toate brandurile Wrigley.
GAMIFICATION @ Marketing in direct
Săptămâna viitoare, Vasile Alboiu vorbește la Conferința Marketing în Direct* despre felul în care unește două lucruri care îi plac în viață: gamingul, prima sa iubire, și advertisingul, „relația” sa stabilă. „Gamification, adică felul în care teoria și practica legată de jocuri poate influența consumatorul să cumpere și vânzătorul să vândă mai bine, despre asta vorbesc. Sunt două lumi pe care încerc să le aduc una lângă alta, pentru că am fost în amândouă. Nouă, oamenilor, ne place să ne jucăm, indiferent dacă suntem mici sau mari. Vrem jucării și băgăm bani în ele, vrem să fim implicați în jocuri. Și atunci, tema pe care o abordez e exact asta: felul în care jocurile și plăcerea noastră de a ne juca poate veni în întâmpinarea brandurilor, și reciproc, brandurile să vină către consumatori cu feluri noi de a comunica. Prin joc, de data asta.”
* Conferința Marketing în Direct este singurul eveniment din România dedicat ideii de comunicare dintre agenții, oameni de marketing și specialiști în comunicare directă. Scopul principal al MID este de a oferi marketerilor idei și strategii cu aplicabilitate imediată și de a aduce valoare prin acțiuni de marketing neconvenționale.