Cătălin Meșter, fondatorul I Love Failure: „Proiectul a luat naștere în cel mai jos punct al vieții mele”
Certitudinea pare uneori să fie o iluzie, iar riscurile sunt mai mari ca niciodată, însă provocarea adevărată apare atunci când trebuie să găsim soluții de a ne adapta și a răspunde proactiv la fiecare obstacol. În tot acest context, ar fi ideal să privim eșecurile ca pe niște pași necesari spre succesul personal și profesional.
Cătălin Meșter este antreprenor, speaker și fondator „I Love Failure”, o conferință dedicată discuțiilor sincere despre eșec și despre cum acesta poate fi un impuls de a merge mai departe.
De-a lungul carierei sale, Cătălin a trecut prin numeroase căderi începând de la lansarea unor afaceri care nu au reușit până la momente care i-au adus o serie de incertitudini. În ciuda acestor piedici, și-a continuat drumul, reușind să transforme dificultățile în experiențe de învățare. Astăzi ne vorbește despre cum succesul nu vine întotdeauna după criteriile clasice, ci mai degrabă din capacitatea de a persevera și de a menține capul sus chiar și în cele mai grele momente. Indiferent de câte ori cazi, adevăratul succes constă în curajul a încerca din nou.
Mirabela Anghel: Dacă ne uităm în urmă la trecutul tău, cum ai defini eșecul și cum l-ai experimentat?
Cătălin Meșter, fondator I Love Failure: Pentru mine eșecul a reprezentat întotdeauna un feedback și l-am întâlnit în toate aspectele vieții mele. Am încercat să lansez 6 companii, dintre care 4 au eșuat, iar două au avut succes. Am fost concediat de la diferite locuri de muncă, am rămas fără adăpost, am fost dat jos de pe scenă când încercam să fac stand-up comedy și multe altele.
Cel mai important este că toate aceste experiențe m-au ajutat să văd eșecul ca pe o oportunitate de a învăța și de a merge mai departe cât mai repede posibil, pentru că face parte din evoluția mea.
Ai resimțit vreodată presiunea socială în ceea ce privește momentele de succes sau de eșec din viața ta?
Presiunea socială o resimt mult mai intens acum decât atunci când eram tânăr. Cred că e din cauza social media, pentru că alimentează o percepție nerealistă despre cum sunt și se întâmplă cu adevărat lucrurile. Toată lumea tinde să posteze doar aspectele frumoase ale vieții lor, pentru că atunci când greșești unii oameni pun imediat o etichetă pe tine, te judecă aspru și rămâi doar tu cu tine. Îmi aduc aminte că acum 20 de ani, când am dat faliment cu o firmă de calculatoare într-un oraș mic, presiunea socială a fost enormă. Am fost văzut ca un om de nimic și nu găseam un loc de refugiu pentru a mă pune din nou pe picioare.
Cum au influențat eșecurile tale modul în care abordezi riscurile și iei decizii în antreprenoriat acum?
La început am învățat din propriile mele eșecuri, dar pe urmă am realizat că nu am 1.000 de vieți. Așa că am început să înțeleg greșelile altor antreprenori. Pe măsură ce avansezi, e esențial să diminuezi riscurile, bazându-te pe experiențele celor care au trecut deja prin situații similare. Acum sunt mai precaut: am un grup de consilieri cu care discut atunci când e vorba de decizii mari, iar pe cele mici le iau rapid, îmbunătățindu-mi abilitățile de delegare și, paradoxal, câștigând mai mult control chiar prin renunțarea la el. În ceea ce privește riscul, am devenit mult mai curajos și îmi asum tot ce fac, conștient fiind că trăim vremuri destul de grele în care pur și simplu nu mai poți juca la sigur.
Eșecul este unul dintre primii pași către o poveste de succes, iar asta este ceea ce le transmiți oamenilor care te urmăresc. Cum reușești să menții un echilibru între a greși, a învăța și a reuși?
Întâi de toate îmi păstrez flexibilitatea și evit să mă atașez prea mult de un plan. Viața și afacerile sunt imprevizibile, iar capacitatea de a te adapta și de a face ajustări este mult mai importantă. Am în jurul meu persoane cu care mă sfătuiesc și mă ajută să nu fiu copleșit de eșecuri. De asemenea, am învățat să-mi gestionez așteptările și să rămân concentrat pe propriul drum, fără a face comparații cu alții.
Cum a luat naștere proiectul „I Love Failure”?
Proiectul a luat naștere în cel mai jos punct al vieții mele, într-un moment în care aveam o voce în cap care îmi spunea continuu „Ești cam departe, hai înapoi”. Am participat acum mai mult timp la un eveniment de business unde toți speakerii prezentau doar partea bună a lucrurilor și părea că toată lumea, în afară de mine, știa ce face. La sesiunea de networking, am stat de vorbă cu cineva care mi-a povestit cum a dat faliment, a divorțat și a trecut prin toate problemele aferente. În acel moment am simțit doar vulnerabilitate, care pe urmă mi-a dat curaj.
Atunci m-am gândit că dacă acest tip ar fi fost pe scenă, cel mai probabil oamenii s-ar fi conectat cu el. Așa că, în acea seară mi-am zis că trebuie să fac ceva: un eveniment unde eu împreună cu alți doi antreprenori să povestim despre eșecuri și lecțiile învățate.
Ca să aduc într-adevăr un impact, mi-am amintit de discursul lui Martin Luther King „I Have a Dream” și mi-am dat seama că acel „I” din față poate face o diferență enormă. Așa a prins viață „I Love Failure”. Spre surprinderea mea, la acel prim eveniment, deși am postat doar un anunț, sala a fost plină și așa a rămas de atunci.
Consideri că a avut impact imediat în rândul participanților?
Da, observ atât la noi, cât și la cei care participă, schimbări semnificative în perspectiva lor față de încercare și eșec, iar asta mă bucură enorm. Curajul este contagios, iar toți cei care urcă pe scenă reușesc să-l transmită mai departe tuturor participanților din sală, dar și întregii comunități din mediul digital.
Anul acesta ai ajuns la a doua ediție. Ce te-a motivat să continui? E ceva ce nu s-a spus atunci și dorești să fie auzit acum?
Misiunea noastră este să reducem frica de eșec, iar pentru asta trebuie să le oferim curaj oamenilor. Cu cât evenimentele și conferințele sunt mai mari, mai frecvente și mai specializate, cu atât mai mare este impactul nostru. Așa că pe cei care doresc să se alăture acestei călătorii îi așteptăm în număr cât mai mare anul acesta, pe 21 și 22 octombrie, la Opera Națională din București. Mai mult decât atât, anul acesta am început să organizăm evenimente în companii și școli pentru a ne asigura că transmitem mentalitatea „I Love Failure” indiferent de vârstă sau statut social.