Cum e să faci tranziţia de la o carieră tradiţională la una cu impact social
Când Kit Hayes a decis să facă tranziţia de la o carieră tradiţională, în industria de publicitate, la una care să aibă impact social, nu a realizat de câte provocări va avea parte. Acum se ocupă de diviza de Social Impact Marketing la YouTube şi îşi spune povestea în Forbes.
“Am un job incredibil”, exclamă Kit Hayes. “Cred că este despre cum poţi maximiza impactul pozitiv pe care tehnologia îl poate avea în lume. E mult de muncă şi am multe responsabilităţi, însă e un privilegiu. Mă gândesc în fiecare zi la oamenii care pot beneficia de avantajele dezvoltării tehnologiei”, continuă aceasta.
Acum, Hayes ştie că slujba ei are un scop nobil, dar nu întotdeauna a crezut asta. Şi-a început cariera ca intern în firma de publicitate TBWAChiatDay, iar clienţii de care se ocupa erau Levis şi Absolut Vodka. Şeful său era o persoană minunată şi a găsit mulţi mentori printre colegii săi.
După câţiva ani petrecuţi acolo, ea s-a angajat la Anomaly, o agenţie de marketing din New York, unde s-a ocupat de lansarea unui brand de cosmetice ale lui Lauren Luke, o vloggeriţă în vogă la acea vreme pe YouTube. Privită din afară, viața ei părea fabuloasă.
Dar, după cinci ani, Hayes nu-și mai găsea locul, mai ales că jobul nu îi mai aducea satisfacţie ca odinioară. Şi-a dat seama că machiajul chiar nu contează pentru ea. Aşa că a decis că e momentul să facă o schimbare. Dar habar nu avea încotro să se îndrepte.
Aşa că şi-a dat demisia şi şi-a luat o perioadă sabatică: timp de aproape un an, ea a călătorit. Într-o zi s-a trezit, s-a dat jos din pat şi şi-a dat seama că e timpul să vadă lumea.
Dar nu i-a fost uşor să urmeze această cale. Ajunsă înapoi pe pământ american, ea a aplicat la numeroase joburi din ONG-uri. Însă – surpriză! – nu i s-a dat şansa să arate ce poate, pentru că background-ul său era în publicitate. Cu alte cuvinte, pentru că nu fusese activistă încă de la începutul carierei, era descalificată din start. “Eram foarte dezamăgită. Simţeam că indiferent în ce direcție apucam, drumul se înfunda. Nu ştiam cum să sparg zidurile pe care lumea le ridica în calea mea, cum să le demonstrez că eu chiar voiam să-mi schimb cariera. Mi-a fost greu să schimb modul în care mă vedeau ceilalți“, explică Kit Hayes.
Într-un final, a reuşit să-l abordeze pe LinkedIn pe Alnoor Ladha, de la agenţia Purpose, al cărui scop este să construiască şi să sprijine mişcări ce pomovează o lume justă şi sustenabilă. După câteva discuţii, schimb de cărţi şi informaţii, Kit Hayes a ajuns să lucreze acolo și s-a ocupat de probleme precum curăţarea oceanelor şi traficul de fiinţe umane. Așa a învăţat ce trebuie să faci ca să poți face o schimbare.
Ulterior, un prieten s-a alăturat echipei de Impact Social de la Google. A întrebat-o pe Kit Hayes dacă vrea să i se alăture. A vrut.
Acest job a învăţat-o puţin despre modul în care poate schimba lumea: „Cred că multe lucruri merg mână în mână: conştientizarea şi promovarea problemei; cetăţenii care pun presiune pe aleşi; legislatorii care trebuie să lucreze împreună cu experţii pentru a înţelege în profunzime chestiunile; companiile care trebiue să-şi adăpteze modelul de business etc. Iar acest proces poate dura decenii. Schimbarea se face cel mai bine atunci când te gândeşti la o abordare sistematică a problemei şi colaborezi cu specialişti din mai multe domenii”.
Acum, Hayes lucrează în divizia de Social Impact Marketing la YouTube, serviciu deţinut de Google. NIci prin cap nu-i trece să-şi mai petreacă zilele la un job care să nu îi dea senzaţia de împlinire şi care să nu fie aliniat la valorile ei: “Aş fi atât de demotivată… Să mă gândesc ce pot face pentru ca alți oameni să aibă o viaţă mai bună a devenit o parte din mine. Nu mi-e greu să mă dau jos din pat dimineaţa. Am o energie vie şi sunt entuziasmată cu adevărat de ceea ce fac. Este o bucurie şi un cadou minunat”.
Hayes a vrut, de asemenea, să îi ajute şi pe alţii să se implice în campaniile cu impact social. Aşa că a creat School of Social Change, care îi ajută pe oameni să facă tranziţia de la un job clasic la unul care face lumea mai bună.
Dacă şi tu vrei să faci acest pas, iată sfaturile ei:
- Prezintă-ţi abilităţile în aşa fel încât să se plieze pe rolul ONG-urilor şi activiştilor;
- Construieşte-ţi o reţea de conexiuni cu oameni din domeniul social, dar şi cu oamenii care te inspiră;
- Educă-te, învaţă, experimentează, implică-te;
- Ai grijă de sănătatea ta fizică şi psihică;
- Rămâi fidel convingerilor şi valorilor tale, încearcă să nu faci compromisuri prea mari din acest punct de vedere;
- Ia în considerare posibilitatea intraprenoriatului, căci te poţi ocupa de cauze sociale şi în cadrul unei corporaţii.