Cum să transformi ideile ÎN REALITATE
Gândindu-mă la toate aceste întrebări, cred că antreprenorii aspiranţi de peste tot din lume se confruntă cu probleme similare, de care m-am lovit eu însumi când am lansat revista Student la finalul anilor '60. Un punct-cheie ar fi să găsiţi o nişă puternică care diferenţiază afacerea dumneavoastră de altele similare, dar e nevoie de curaj să mergeţi mai departe cu ideile pe care vi le-aţi însuşit şi să aveţi abilitatea de a combate problemele din faşă şi să găsiţi finanţările necesare să le puneţi în practică.
În decembrie am călătorit la centrul nostru Branson Centre of Entrepreneurship din Johannesburg, Africa de Sud, să mă întâlnesc cu un grup de tineri afacerişti dornici să înveţe să îşi dezvolte afacerile. În timpul întâlnirii, doi antreprenori care veniseră din Marea Britanie, Ashley-Rae Tapping şi Amman Ahmed, au identificat câteva probleme cu care s-au confruntat. Ambii sunt participanţi la programul pilot organizat de Virgin Media- grupul nostru britanic de presă, telecomunicaţii şi Internet – denumit Virgin Media Pioneers, care are ca scop promovarea startup-urilor.
Tapping, un designer de 23 de ani din Londra, adună bani pentru afacerea ei încă de la 14 ani. Ca să facă rost de bani, ea a avut diverse job-uri ca să lanseze un brand de fashion şi un site dedicat modei. Fata a spus că principalul ei obstacol a fost lipsa de experienţă despre cum se conduce o afacere – cele mai multe cunoştinţe pe care le avea proveneau din citirea unor cărţi de afaceri şi a unor autobiografii scrise de antreprenori care au pornit de la zero. Mai mult, i-a fost greu să-i convingă pe oameni să o ia în serios, dată fiind vârsta atât de fragedă.
Ahmed, de 24 de ani din Manchester, şi-a început businessul imediat după ce a terminat facultatea, dar nu a reuşit să găsească finanţare pentru ceea ce el descrie ca fiind o idee „trăsnită“, aceea de a crea nişte CD-uri cu înregistrări muzicale care să îi ajute pe oameni să se relaxeze şi să doarmă. A încercat să vândă înregistrările unor hoteluri, linii aeriene şi magazine, dar nu s-a arătat nimeni interesat. În schimb s-a decis să îşi promoveze produsele pe reţelele sociale unde putea să intre în contact cu potenţialii consumatori.
Având aceste experienţe proaspete în minte, iată cinci sfaturi care v-ar putea ajuta să evitaţi capcanele care apar la înfiinţarea unei companii:
„Cred că antreprenorii aspiranţi de peste tot din lume se confruntă cu probleme similare, de care m-am lovit eu însumi când am lansat revista Student la finalul anilor ‘60. Un punct-cheie ar fi să găsiţi o nişă puternică care diferenţiază afacerea dumneavoastră de altele similare, dar e nevoie de curaj să mergeţi mai departe cu ideile pe care vi le-aţi însuşit şi să aveţi abilitatea de a combate problemele din faşă şi să găşiţi finanţările necesare să le puneţi în practică. “
Descoperiţi spaţiile rămase libere în vremurile dificile
În economiile turbulente, deseori se întâmplă ca afacerile mari să fie preocupate de lupta pentru supravieţuire, ceea ce le face lente în procesele de inovare şi adaptare. Situaţia duce la noi oportunităţi de lansare pentru companiile mici şi agile. Şi nu uitaţi, găsirea unor investitori cu buzunare largi nu este întotdeauna răspunsul. În acest context, strategia de marketing direct folosită de Ahmed a fost un truc isteţ: din cauza preocupării faţă de reducerea costurilor pe care o manifestau intermediarii, a fost sfătuit să îşi îndrepte eforturile direct către cei care chiar i-ar cumpăra produsele.
Transformă-ţi ideile în realitate
Ahmed şi Tapping au avut mult curaj când au decis să se lanseze în afaceri, ceea ce este un lucru relativ rar întâlnit. Prea multe idei nu ajung să fie lansate pentru că oamenii nu au suficient curaj să înceapă şi dacă încep, mulţi eşuează pentru că nu au suficientă determinare să traverseze perioadele grele. Adunaţi-vă curajul, faceţi saltul, apoi treceţi greul.
Gândeşte global
Treceţi dincolo de zona locală pentru a explora fabricarea, aprovizionarea, distribuţia şi vânzările pe pieţele naţionale şi internaţionale. Un loc bun de start este să observaţi felul în care omologii dvs. din alte ţări au început. Când a ajuns în Africa de Sud, Tapping s-a gândit să încerce să îşi producă linia vestimentară acolo şi să angajeze mână de lucru pentru confecţiile sale. De asemenea, nu uitaţi că tehnologia comunicaţiilor şi peisajul globalizat al afacerilor vă ajută să găsiţi clienţi pe alte pieţe. Odată ce aveţi siguranţa că sunteţi capabili să dezvoltaţi un produs sau un serviciu pe acele pieţe, încercaţi să ajungeţi la potenţialii clienţi.
Reţea, Reţea, Reţea
În cazul lui Tapping, multe dintre cele mai presante întrebări ale ei şi-ar putea afla răspunsul în urma unor discuţii cu oameni din industria modei şi a presei onoline – în special cei care ar putea să o ajute să îşi creeze o reţea. Dacă întâmpinaţi o problemă, vorbiţi cu oameni care şi-au lansat afaceri sau care au lucrat în domenii similare, pentru că vor putea să vă ajute. Când eram eu tânăr şi am lansat linia aeriană, am primit sfaturi de la Freddie Laker, fondatorul companiei aeriene Laker Airways. El m-a ajutat să îmi îndrept atenţia către o abordare înclinată către marketing încă de la început.
Suprevieţuirea este totul
Să supravieţuieşti în primii ani de după lansarea unui startup este dificil şi mulţi antreprenori nu reuşesc de prima dată. Ca să depăşiţi obstacolele şi să mergeţi mai departe, trebuie să aveţi încredere în voi înşivă şi în ideile pe care le aveţi. Indiferent unde v-aţi deschis afacerea şi când aţi ales să o lansaţi, ea va rămâne o provocare personală permanentă. Când lucraţi pentru voi înşivă şi pentru propriile obiective, obţinerea succesului oferă cele mai multe satisfacţii.