Expatul care învaţă expaţii să iubească România
Volker Moser a ajuns în România în 2007, împreună cu soţia, care a fost detaşată aici, ca reprezentant al companiei pentru care lucra. Pentru ea era a doua oară când venea în România, el nu mai fusese.
„La fel ca mulţi alţii, din nefericire, înainte de a veni în România, o confundam cu Bulgaria. Dar, după ce ne-am hotărât să venim în România, ne-am întâlnit cu mulţi oameni care cunoşteau ţara şi care ne-au schimbat modul de o privi. Desigur, cel mai rapid mod de a învăţa lucruri despre o ţară şi cultura ei este să fii acolo”, ne-a spus tânărul german.
Nu era pentru prima oară când Volker trăia în străinătate. În timpul liceului a făcut parte dintr-un schimb de elevi şi a fost un an în SUA. Apoi, în facultate, a fost un an la Granada, în Spania, apoi la Bologna, în Italia, cinci luni şi a lucrat timp de două luni la Guadalajara, în Mexic.Însă era student şi intra mult mai uşor în contact cu alţi tineri. În România a fost diferit, legăturile erau mai greu de făcut.
„În 2007, Bucureştiul era un oraş diferit în multe privinţe. Multe dintre serviciile şi produsele pe care le aveam în Germania nu erau în Bucureşti sau abia fuseseră introduse. Nici calitatea serviciilor pentru un străin care nu vorbea limba nu era deloc bună. Pentru mine era şi pentru prima oară când nu eram în străinătate ca student, ci în calitate de om al muncii şi mi-am dat seama că era mai greu să intru în contact cu localnicii sau cu alţi străini. Erau puţine informaţii despre cum poţi să te distrezi sau cum să întâlneşti oameni. A trebuit să îmi creez propria reţea şi ăsta a fost motivul pentru care ne-a venit ideea de a conecta străinii din România şi a-i ajuta să se adapteze, să le prezentăm ce le pot oferi Bucureştiul şi România”, ne-a povestit Volker Moser.
Volker plănuia să lucreze la teza de doctorat în România, dar şi-a dat seama că nu îi place şi mai mult şi-a descoperit şi latura antreprenorială în timp ce lucra pentru unul dintre cei care aveau să-i devină parteneri în fondarea propriei companii.
„Fără cofondatorul companiei mele, Christian Pauls, nu aş fi învăţat atât de multe lucruri despre ţară şi nu l-aş fi cunoscut pe cel de-al treilea cofondator, Cristian Bizau. Primul m-a ajutat foarte mult să dezvolt trainingurile noastre customizate pentru expaţi, pentru că este consultant de training profesionist. Mai târziu m-a angajat pentru primul job pe care l-am avut în consultanţă în România şi m-a învăţat bazele antreprenoriatului. Fiind mâna lui dreaptă, am putut să învăţ foarte repede despre cum să fac afaceri în România, cum să gestionez echipele româneşti, despre contabilitatea şi legislaţia românească, dar şi strategie de business. De unul singur probabil că nu mi-aş fi făcut o companie, aşa că partenerii mei mi-au fost de folos din multe puncte de vedere”, spune antreprenorul.
Lui Volker Moser îi place să dezvolte afaceri sau proiecte noi, încărcate de sens şi care le aduc mulţumire şi profesional şi economic tuturor partenerilor. Până acum, în România, toate aceste proiecte au pornit de la ideea de a-i face pe străini, dar şi pe localnici să se simtă acasă în România. Asta a vrut să facă din ziua în care a descoperit că în România sunt mult mai multe locuri de descoperit decât ştiu oamenii.
„Am văzut mulţi străini care nu erau fericiţi sau aveau prejudecăţi în ceea ce priveşte Bucureştiul, dar noi am început să îl iubim. Şi am spus OK, dacă noi îl iubim, de ce îl iubim? Îl iubim pentru că ştim unde să mergem, am descoperit multe lucruri, vorbim limba şi avem o reţea de prieteni şi de contacte de business. Aşa că ne-am spus că putem încerca să fondăm o companie care să ajute oamenii să înţeleagă mai bine ţara şi se integreze mai uşor în societate. Acum sunt mândru pentru că avem un grup de companii care oferă servicii diverse pentru expaţi şi companii multinaţionale şi ne străduim să îi ajutăm să se integreze, să se simtă ca acasă şi să se bucure de munca şi de viaţa în România. Cele trei componente de bază sunt City Compass Media, City Compass Tours&Events, care organizează teambuildinguri, tururi VIP şi evenimente corporate şi City Compass Intercultural Consulting, care oferă consiliere pentru expaţi, cursuri de premium HR Development, leadership şi etichetă de business în România. Recent am lansat şi un proiect special, Expat Fair, un eveniment care se va ţine de două ori pe an după ce a fost lansat cu succes pe 3 octombrie la Bucureşti”, ne-a mai explicat Volker Moser.
Fără Corina Chirileasa, Volker spune că nu ar fi înţeles jurnalismul online sau partea tehnică sau comercială a publishingului online. Fără expertiza în turism a lui Thorsten Kirschner nu ar fi dezvoltat partea de tours&events din Bucureşti spre zonala rurală a României, care de altfel, acum, are o pondere de 80% din această linie de business.
Dacă aţi căutat vreodată informaţii despre România în limba engleză, cu siguranţă aţi găsit rezultatele pe site-ul Romania Insider. Nu aţi căutat voi, străinii mai caută din când în când, aşa că portalul a devenit o referinţă pentru cei care vor să afle ce se întâmplă în România, a devenit o oglindă a ţării. De ce a început şi această aventură? "Romania Insider a fost fondat de Corina Chirileasa şi am fost norocos să am oportunitatea să vin cu finanţare la câteva luni după lansare. Aveam informaţii şi în engleză şi în română şi ne-am unit forţele pentru o perioadă de încercare de şase luni. A fost bine şi financiar şi din punct de vedere al cititorilor, aşa că am fondat o companie separată. Segmentul de media a evoluat de atunci, Corina a avut şi mai multe responsabilităţi, iar acum acum este Managing Partner of City Compass Media".
V-am vorbit despre ceea ce îl leagă acum de România pe tânărul antreprenor german, afacerile. Vine încă aproape în fiecare lună aici şi este încă implicat în afacerile media şi în consultanţa interculturală. Din 2016 vrea însă să reducă din rolul operaţional şi să rămână partener şi investitor. Dar haideţi să vedem şi ce l-a legat de România şi cum a ajuns să o cunoască atât de bine încât să îi înveţe şi pe alţii.
L-am întrebat pe Volker care a fost lucrul care l-a descurajat cel mai tare în România când a ajuns. Răspunsul său a fost unul previzibil: drumurile. Îl omora traficul. Cu toate astea spune că, deşi mulţi nu îl cred, a observat o mare îmbunătăţire. Prima ieşire din Bucureşti, cu trenul, a fost o mare surpriză.
„Cu toţii ştim că Bucureştiul nu este la fel cu restul României. Prima oară am plecat din Bucureşti la Braşov, cu trenul. Auziserăm că este foarte frumos acolo şi un prieten american căsătorit cu o japoneză şi care a locuit acolo ne-a recomadat o pensiune drăguţă. Mi-a inspirat un orăşel din sudul Germaniei şi am foarte impresionat de faptul că Transilvania este atât de diferită de Bucureşti. Călătoria m-a ajutat să înţeleg imensa diversitate culturală, istorică şi geografică a regiunilor din România. Mi-am dat seama şi că trebuia să cunosc mai multe lucruri despre România. Bucureştiul este total diferit de restul României, dar restul României ar trebui să fie mai mult promovat decât în prezent. Am fost foarte bucuros să citesc că Transilvania a fost desemnată de Lonely Planet drept cea mai importantă destinaţie din lume pentru frumuseţile secrete”, ne-a mai spus Volker.
Ştiţi că, dacă vreţi să mergeţi în Italia sau în Spania, vă cumpăraţi un ghid pe care îl puteţi folosi şi peste cinci ani. Sau nu cumpăraţi, îl împrumutaţi de la un prieten care a fost acum cinci ani. Ei bine, străinii care vin în România nu pot să facă asta. De opt ani, City Compass publică în fiecare an public un ghid despre Bucureşti şi despre români: În fiecare an îmi dau seama că ţara se schimbă atât de repede, apar schimbări şi informaţii noi, încât trebuie să îl publicăm în fiecare an.
Ne place să credem că suntem un popor foarte drăguţ şi primitor. Că primim pe toată lumea cu pâine şi sare. Aşa e?
„Dacă mă gândesc la mine şi la oamenii care s-au purtat cu mine şi cu familia mea atât de frumos, românii au fost foarte ospitalieri. Dar dacă mă uit la măsurile politice luate pentru a integra minorităţile sau a ajuta refugiaţii, nu pot să spun asta. Dar pe lângă faptul că au fost foarte primitori cu mine, cred că una dintre marile valori ale românilor este că iubesc atât de mult copiii. Când aveam copiii mici şi ieşeam cu ei afară, veneau oameni la mine şi imi spuneau să îi îmbrac mai gros, ceea ce mi se părea foarte ciudat, nu s-ar fi întâmplat în Germania. Dar când ai bone care se ocupă atât de bine de copii şi se joacă cu ei ore în şir, aşa că poţi să şi tragi un pui de somn, îţi dai seama că este un lucru unic în această cultură”, spune Volker.
Sejurul familiei Moser în România s-a prelungit mai mult decât era prevăzut. Cu toate astea s-a întors la Berlin şi acum Volker face naveta în România, o ţară în care spune că a avut posibilitatea de a cunoaşte mult mai mulţi oameni interesanţi decât ar fi făcut-o dacă ar fi rămas în Germania. O experienţă, aşadar, începută oarecum dificil, dar terminată sub cele mai bune auspicii.