In publicitate, ultimul lucru care ti se cere este sa fii cuminte
Are vreo legatura ceea ce faceti acum cu ceea ce visati cand erati adolescent si va proiectati in aventura muncii?
Ce pot sa spun este ca nu aveam nici un gand sa lucrez in publicitate. Practic, dorinta din copilarie a fost de a lucra in constructii aeronautice si aerospatiale.
Ca baietii…
Exact. Din cauza asta am si urmat Facultatea de Inginerie Aerospatiala. A fost o oportunitate, fiind in anul IV de facultate, sa aud de o oferta a unei agentii de publicitate. Am fost la un interviu pentru un post de Media Planner Junior.
Stiati ceva despre agentia respectiva si despre publicitate?
Da. Agentia era cunoscuta, McCann-Erickson. Dar nu stiam ce urmeaza sa fac. Pur si simplu cautam un loc de munca. Dupa primii patru ani de facultate, stiam foarte clar ca va fi destul de greu sa profesez in domeniul pe care mi l-am ales. De aceea, am considerat ca oferta respectiva era chiar o oportunitate. M-am angajat. A urmat o perioada in care eram in facultate si munceam in acelasi timp.
Cum se explica faptul ca v-ati potrivit, ati raspuns cerintelor postului? Se potrivea cu structura dumneavoastra?
Practic, n-am facut ceea ce invatasem. Profesorii ne prevenisera ca profesia e cu totul altceva decat teoria. Dar in facultate mi se insuflase spiritul raspunderii foarte mari pe care o ai in calitate de constructor de aeronave. Si asta a contat foarte mult dupa, pentru ca si in meseria mea din media responsabilitatea e foarte mare. Tot timpul lucrezi cu cifre. Cifrele acelea, chiar daca sunt pe hartie, inseamna milioane de dolari.
Sa revenim putin la acea prima intalnire, v-ati dus si v-ati prezentat: "Uite, sunt student la Aeronave si vreau postul pus la bataie". Ei ce v-au spus? V-au testat?
Nu, n-a fost un test. Practic, mi s-a spus ca trebuie sa stiu foarte bine calculatoare, in special Microsoft. La vremea aceea, erau foarte putine soft-uri pe media. Si mi-au mai spus ca totul se va invata pe parcurs. Am primit o carte, am mers la reteaua de calculatoare din facultate si intr-o saptamana am invatat Excel, PowerPoint si restul. Dupa aceea, pur si simplu am lucrat in grup. Primul client pentru care am lucrat a fost Coca-Cola, cam la o luna de la intrarea in agentie.
N-ati avut prea mult timp de gandire!
Nu, totul a demarat in mers, o data cu job-urile pe care le avea agentia in momentul respectiv. Am prins destul de repede ceea ce se intampla acolo, iar toate notiunile de media le-am prins din mers. Agentia, in acea vreme, a fost o scoala foarte buna pentru mine, si pentru servicii, si pentru media. Experienta in McCann-Erickson a durat un an si cateva luni, timp in care am fost Junior Media Planner.
Am trecut prin mai multe functii in acesti 7-8 ani, dar n-as putea spune ca de fiecare data functia care era trecuta pe cartea de vizita avea o legatura directa cu ceea ce se intampla in realitate.
Ce s-a intamplat dupa aceea?
A fost o perioada in care am avut cateva oferte din partea altor agentii. Am decis sa merg pe o oferta mai buna.
Oferta mai buna insemnand bani mai multi?
Nu neaparat, mai degraba o responsabilitate mai mare, faceam putin altceva, deoarece lucram in planning si marketing pentru Radio Contact, IP Bucuresti. Din pacate, s-a dovedit ca alegerea nu a fost extraordinar de buna, moment in care am decis sa ma intorc intr-o agentie de publicitate, tot in media. A durat foarte putin, cateva luni, cred. Dupa care m-am dus la Starcom, unde am avut sansa de a lucra cu P&G, un client destul de exigent si foarte structurat si, de asemenea, cu cei de la Quadrant, pe doua brand-uri nou lansate. Am revenit apoi la McCann-Erickson, cu care pastrasem legatura. Acolo, m-am ocupat de Gillette, de Nestle si, in parte, de Romstal.
A urmat o oferta din partea Zenith Media, pentru Orange, pe care am acceptat-o. Era o oportunitate extraordinara, nu stiu cine ii putea rezista. Clientul era un "top spender". Chiar si din punct de vedere media, sunt o multime de solutii pe care le poti gasi pentru a fi creativ. Mai ales in cazul unui client ca Orange, care are o multime de produse si servicii, sfera este foarte larga. Dar si responsabilitatea era foarte mare.
Asadar, a inceput etapa Orange…
Bineinteles ca nu eram eu singurul care "ducea" acest client, eram o echipa. Niciodata un singur om nu poate "duce" un client, nici macar un client cu buget mic. Trebuie sa te bazezi pe colegii tai si pe cei din jurul tau. Nimeni, in media, nu poate face, cap-coada, si buying, si planning, si strategie si pastrarea relatiei cu clientul, adica brand service.
In Zenith, era un context favorabil, prietenos? Mai invatati inca, aveati de la cine invata?
Si acum sunt in faza in care invat. Dar acolo, intr-adevar, a fost una dintre cele mai profesioniste echipe pe care le-am intalnit in publicitate. Atat din punct de vedere departamental – buying, planning, research -, cat si din punct de vedere al profesionalismului, al onestitatii.
Experienta in Zenith a durat doi ani. Dupa care am ales sa fiu implicat in continuare in gestionarea clientului Orange, alaturi de echipa Initiative. Am primit o oferta si am zis ca e cel mai bun lucru pe care il pot face, atat din punct de vedere al continuitatii profesionale, cat si al experientelor si satisfactiilor pe care le ai intr-o retea de media cum este Initiative. Asta s-a intamplat anul trecut, in decembrie.
La Initiative am format o echipa noua, dedicata clientului Orange. Dupa aproape 10 luni, pot spune ca echipa este inchegata si integrata in spiritul companiei, avem ganduri mari si sper din toata inima ca nu vor ramane doar ganduri.
Ce functie aveti acum?
Sunt Senior Account Manager, ceea ce inseamna manager de cont.
In ce consta munca dumneavoastra?
O zi incepe, de obicei, in jur de ora 9 la birou, cum incepe, banuiesc, o zi din viata oricarui angajat in publicitate – cu cafeaua. Practic, jobul de Account Manager inseamna grija si comunicarea de zi de zi cu clientul, implicarea in strategiile sale de campanie. Inseamna controlul si supravegherea generala a comunicarii, a advertising-ului si a proiectelor clientului. Practic, in momentul in care primesti brieful de la client pentru o campanie, se face o strategie pentru acea campanie. Trebuie sa te gandesti unde si cum este cel mai bine, tinand cont de obiective, buget, consumator, sa mediatizezi acel serviciu sau produs.
Practic, munca dv. este asociata cu adverbul "unde".
Exact. Unde, cand si pentru cine. Definitoriu este targetul. Intelegandu-l, descoperim mijloacele prin care putem ajunge la el: presa, TV, un eveniment, radio, cinema, internet. In functie de recomandarile noastre, recomandari de media, creatia poate fi influentata si in ultima perioada se tine cont tot mai mult de sugestiile celor de la media.
Care este modul dv. de lucru?
Pe baza briefului primit de la client se realizeaza strategia de media – calea optima prin care atingem grupul-tinta vizat de mesaj.
Clientul trimite catre agentie un brief de media, in care sunt date amanunte despre produs, despre target, despre obiectivele de comunicare, despre obiectivele de media, despre obiectivele de marketing, daca este cazul. Pe baza studiilor, se face o strategie de media pentru acel produs. In momentul in care strategia de media este aprobata de catre client, se trece la faza de implementare. Strategia de media include mai multe parti: comunicare, planning si buying.
Strategia de comunicare de media inseamna alegerea canalelor pentru transmiterea mesajului catre targetul clientului: TV-ul, presa, radioul, internetul, cinematograful sau un grup din aceste mijloace media.
In partea de planning, in functie de media aleasa – TV, presa, radio – se aleg mai concret statiile pe care se merge. De exemplu, pentru televiziune, se alege un mix de statii: ProTv, Antena 1 si Prima sau MTV, Discovery si Realitatea TV. Acestea se aleg in functie de targetul caruia trebuie sa-i comunici, de produsul care este promovat si asa mai departe.
Partea de buying este partea care se ocupa de cumpararea de spatiu pe aceste suporturi media. Ea implica negociere, implica formula unui contract, interactivitatea dintre agentie si suportul de media.
Aceste trei componente, puse impreuna intr-o prezentare, arata practic esenta campaniei pentru acel produs care se prezinta clientului. In momentul in care clientul aproba strategia, se trece, practic, la faza de implementare, unde se stabilesc ultimele detalii legate de comunicare, de obiective, de planning, alegerea de programe si modificarea spoturilor, ad-urilor, in presa, la radio si asa mai departe. De asemenea, in amanunt se trece la partea de buying. Dupa aceea se trece la implementarea campaniei.
Aceiasi oameni care au lucrat si pana acum se ocupa si de implementare?
Se ocupa si de implementare, si de urmarirea campaniei, monitorizarea aparitiilor in presa, la TV, radio. Dupa terminarea campaniei, se face o analiza post-campanie, in care se prezinta clientului comparatia dintre ceea ce s-a propus si ceea ce s-a realizat.
In ce moment survine satisfactia cea mai mare a acestei profesii?
Ca in orice profesie, satisfactia vine in momentul in care clientul apreciaza ceea ce ai facut. Asta inseamna ca si din punctul lui de vedere campania respectiva a vandut produsul.
Sunteti pe un varf al carierei. Ce-si mai poate dori un om care acum se afla in acest stadiu al evolutiei profesionale?
Practic, ce-mi doresc eu este sa reusesc sa evoluez in continuare. Evident ca oricine ar fi pus in fata acestei intrebari ar spune ca si-ar dori sa ajunga ori director de media, ori director de agentie. Fiecare evolueaza mai incet sau mai repede, in functie de oportunitatile pe care le are, in functie de istoria pe care o are in spate. Important este ca, in momentul in care esti pus intr-o functie si esti pus sa te achiti de un job, sa te achiti foarte bine de el. Din punctul meu de vedere, chiar daca esti Junior, chiar daca esti Senior, chiar daca esti manager, trebuie sa te achiti foarte bine de sarcinile pe care le ai si cu foarte mare responsabilitate. Si cariera iti va oferi satisfactie.
Intotdeauna este loc de evolutie, intotdeauna cineva o sa te aprecieze daca iti faci treaba bine.
Dar daca esti prea cuminte, iti faci treaba bine si nu faci putina galagie, poti avea succes?
Nu cred ca am intalnit in publicitate oameni care sa fie cuminti. Nu, in general, e o meserie foarte dinamica, intalnesti foarte multa lume. Chiar meseria asta te invata sa nu fii cuminte.
De ce va este draga meseria pe care o faceti?
Este foarte simplu. Meseria este foarte dinamica, foarte interactiva. Acum un an si jumatate-doi m-am gandit sa trec de partea clientului, pe partea de marketing. Mi-a trecut repede, pentru ca mi-am dat seama ca, fiind intr-o agentie de publicitate, esti mult mai in priza, esti mult mai activ. Imi place ceea ce fac, de fiecare data altceva. Fiecare proiect inseamna ceva nou. Niciodata o campanie nu este la fel, un proiect nu este la fel, targetul nu este acelasi. De fiecare data suntem pusi sa gandim, ceea ce eu zic ca e destul de important si te tine viu in ceea ce faci.
Cat timp va mai ramane pentru viata personala?
Destul de putin. Ziua de munca nu inseamna nici 6 ore, nu inseamna nici 8 ore, nu inseamna nici 12 ore, inseamna din momentul in care ajungi la munca, pana in momentul in care termini ce aveai de facut.
Aveti vreun hobby?
Da. Fotografia. In momentul in care plec in concediu, in week-end, plec cu aparatul dupa mine. Daca gasesc un subiect, OK. Daca nu, nu. Fotografiez de placere.
Mihai Ilie
- Nascut la 9 decembrie, 1971, casatorit
- Studii:
- 1991 – 1996, Facultatea de Inginerie Aerospatiala, Bucuresti
- Diverse cursuri de media la Bucuresti, Praga, Londra si Istanbul
Experienta:
- martie 1997 – decembrie 1997: Media Planner pentru Sprite, Fanta si Coca-Cola (TCCC), Gillette, Romstal, General Electric la McCann-Erickson
- decembrie 1997 – iulie 1998: Media Planner & Research la Radio Contact la IP Romania
- iulie 1998 – aprilie 2000: Senior Media Planner pentru Tide and Bonux (P&G), Canon, lansarea Kick si Prigat (Quadrant), Vitamax (Boots Healthcare) la Leo Burnett si Target Media Dept.
- aprilie 2000 – martie 2002: Media Manager pentru Nestle (Nescafe, Maggi, PID, Nesquick, CPW, Friskies), Gillette (Mach3, Venus, Braun, Artic Ice), Romstal, Dufa la McCann-Erickson Media Dept. (Universal McCann-Erickson)
- martie 2002 – noiembrie 2003: Media Manager pentru Orange, ING Group, Angelli – Zenith Media
- Din decembrie 2003: Senior Account Manager Orange la Initiative