Interviu cu Dana Argesan – Pentru ca merita!
Pentru ca pensula ei sta in spatele infatisarii stralucitoare a vedetelor romanesti, asa cum le vedem in videoclipuri, foto-editoriale, reclame si emisiuni TV. Pentru ca, desi este make up artist, rareori se machiaza. Pentru ca este dovada clara a faptului ca mai exista si femei care, desi nemachiate, sunt de o frumusete vie, curata, ravisanta. Pentru ca impresioneaza prin sarm, simplitate, coerenta si debordeaza de buna dispozitie si naturalete. Pentru ca respecta omul, iar noi ii respectam pe cei care fac o arta din munca lor si nu uita sa fie umani.
Nu pot sa nu observ ca nu sunteti deloc machiata. De ce?
Am inceput un tratament cu o crema antirid acum vreo doua luni, deci machiajul nu e prea indicat. Apelez la el doar cand trebuie sa apar la vreo emisiune televizata. Oricum, nu prea obisnuiesc sa ma machiez, poate si dintr-o oarecare frustrare, pentru ca am folosit prima data contur de ochi la 17 ani.
Acum aveti 28 de ani. Pareti mult mai tanara…
Poate tocmai pentru ca nu ma machiez. In plus, imi respect orele de somn. Stiu ca am nevoie de opt ore de dormit. Nu mai ies seara prin cluburi si nu stau la evenimentele mondene pana tarziu, pentru ca nu mai rezist. Imi dau seama ca fiecare corp are o limita, iar eu o cunosc pe a mea si o respect. Poate ca e si ceva nativ in faptul ca par mai tanara decat sunt.
Dar machiajul? Este tot "mostenire de familie"?
Nu, nici parintii, nici fratele meu nu se ocupa de machiaj sau de vreun alt domeniu artistic. Faptul ca m-am apucat de machiaj a fost rezultatul unui concurs de imprejurari. La 18 ani, dupa terminarea liceului, am plecat in Franta, la niste prieteni de familie. Mi-a placut mult atmosfera de acolo si imi doream cu tot dinadinsul sa raman. Prietenii mei m-au cazat si au avut grija de mine, dar evident, la un moment dat m-au sfatuit sa fac ceva pe plan profesional. Incepusem si eu sa ma plictisesc de vizitat muzee si catedrale. Aveam propuneri din Romania de a deveni model, dar, pe vremea aceea, modelingul mi se parea o chestie destul de tabu, superficiala si efemera. Cand mi s-a propus sa fac acelasi lucru in Franta, am avut aceleasi retineri, dar nu aveam alta specializare. In plus, erau easy money, iar sumele pe care le puteam castiga in Franta nu se comparau cu cele pe care le-as fi primit in tara.
Deci inaintea machiajului a fost modelingul.
Da, am ales o alta abordare a frumusetii pana sa ajung la machiaj. Unul dintre prietenii mei era fotograf-colaborator la Elle Belgia si m-a indrumat catre o agentie de modeling din Bruxelles. Am fost omul potrivit la locul potrivit. In aceeasi zi, am fost trimisa la Antwerp, la un casting. Era perioada in care in fashion se purtau motivele tattoo, care se asorteaza cu o fizionomie exotica, iar eu eram exact prototipul de exotism pentru belgience, care au trasaturi mai sterse – ochi albastri, par blond, piele deschisa. Am inceput cu un show room pentru designerul Dries van Notten, in Antwerp si in Paris. Apoi, am avansat la sedinte foto pentru Cartier, Boucheron, campanii publicitare si evenimente de hosting. Am facut modeling de la 18 la 22 de ani, timp in care mi-am strans banisorii pentru cursul de machiaj de la Ecole Privee de Maquillage din Paris. Francezii au tergiversat lucrurile vreun an – probabil ca au vazut ca sunt made in Romania si si-or fi zis: Lasa ca mai poate sa astepte. Le-am fortat mana cu mici amenintari prin faxuri, pentru ca vroiam un raspuns concret, in conditiile in care platisem deja 1.000 de dolari in avans. In sfarsit, am inceput cursul lui Jean Pierre Fleurimon in septembrie ’99, un curs foarte amplu, care se referea si la body painting, si la machiaj pentru efecte speciale, si la machiaj teatral si de reviste.
Ce inseamna make up artist? Exista si alte denumiri in machiaj?
Exista persoane specializate pe machiaj pentru poze, altele pe machiaj pentru film sau pentru efecte speciale, dar la baza este vorba despre aceeasi denumire. Toti sunt make up artisti, doar ca unii sunt specializati pe beauty, altii pe special effects. Eu ma simt foarte atrasa de machiajul de poze, care face parte din prima categorie. Intru in studio cu fotograful si hair stilistul si totul e gandit dinainte.
Ce conteaza mai mult in machiaj: practica sau studiile?
Practica, absolut! Daca iesi de pe bancile scolii, ai doar un knowledge teoretic, dar mana trebuie sa ti-o formezi prin experienta. Imi amintesc primul meu proiect, un videoclip al trupei lui Pepe, la Vulcanii Noroiosi. Teoretic, stiam perfect cum sa fac un machiaj pentru camera si pentru lumina naturala, dar nu stiam cand sa fac retusul sau racordul. Treptat, am invatat ca mai intai se face repetitia, apoi retusul la machiaj si abia dupa aceea se filmeaza. Exista o anumita cronologie in cazul fiecarui tip de machiaj – pentru videoclip, pentru revista, pentru emisiuni TV – pe care nu o poti deprinde decat din experienta.
Din 2001, faceti parte din echipa de make up artisti a Festivalului de Film de la Cannes. Cum s-a intamplat?
Am ajuns acolo in primul rand prin intermediul L’Oreal, care este partener oficial al festivalului de film. In plus, aveam avantajul de a fi urmat cursuri de machiaj la Paris. Sunt singura straina din echipa, restul make up artistilor sunt din Franta. Este o mare realizare profesionala. Am sansa de a lucra cu artisti consacrati ai machiajului, de a discuta despre tehnici si produse, de a-mi exersa limba franceza cu termeni specifici machiajului. In plus, intru in contact cu beauty editorii din strainatate. Ca sa nu mai spun de diversitatea de vedete care se perinda pe acolo.
Ce program aveti in timpul festivalului?
Ritmul de lucru e infernal. Ai doar o jumatate de ora pentru machiaj, iar daca persoana intarzie e posibil sa te suprapui cu timpul hair stilistului. E greu sa faci fata tensiunii si presiunii timpului. Timp de 14 zile esti in foc continuu, nu ai nici weekend-ul liber. Sunt cinci-sase petreceri pe noapte si toate personalitatile vor sa fie acolo, sa fie remarcate, eventual chemate la vreun casting. Iar treaba noastra, a make up artistilor, este sa le facem sa arate cat mai bine. Primul inamic cu care ne luptam sunt cearcanele. N-ati vrea sa vedeti cearcanele care apar in 14 nopti de petreceri! Apoi, mai sunt vedetele care se duc la plaja si trebuie sa le uniformizam bronzul. Oricum, atmosfera este minunata, nu se compara cu nici un festival de la noi. Orasul e plin de vedete, strazile sunt pline de fotografi, toata lumea vaneaza pe toata lumea. Desi e foarte obositor, iubesc atmosfera de la Cannes.
Se deosebesc vedetele de acolo de cele pe care le machiati in tara?
Din punctul de vedere al personalitatii, vedetele straine sunt foarte modeste, lucru pe care rareori il simti la vedetele autohtone. Sunt constiente de propria valoare si nu vor sa frapeze prin altceva decat prin ceea ce sunt. Nu au ifose si nu fac nazuri, ci discuta cu make up artistii, ne intreaba chiar si ce vestimentatie sa poarte la machiajul respectiv. Se formeaza un fel de echipa intre noi, pentru ca ne vedem mai multe zile la rand. Din punctul de vedere al machiajului, vedetele de la Cannes vor sa fie machiate cat mai natural, curat si mat. Inainte de a ne apuca de machiaj, discutam cu vedeta pentru a afla daca merge pe malul marii sau va defila pe carpeta rosie, de care trebuie sa tii intotdeauna cont, pentru ca se reflecta asupra tenului si nu-ti permite sa folosesti sidefuri puternice sau farduri grase. Sunt trucuri pe care le-am invatat de la an la an, astfel incat acum stiu exact ce sa intreb in momentul in care machiez pe cineva.
V-a impresionat in mod special vreuna dintre personalitatile intalnite la Cannes?
Nu o sa uit niciodata ce mi s-a intamplat la prima editie la care am participat. Ajunsesem la Cannes pe la jumatatea festivalului, dar experienta a fost pe cat de scurta, pe atat de intensa. Machiam un domn si doua femei pentru o conferinta de presa, dar nu stiam cine sunt. Fusesem surprinsa de cat de calduros era domnul, avea o charisma deosebita si impunea un respect foarte subtil. Din cand in cand, trebuia sa intervin sa mai fac retusuri. Intr-un moment de repaos, am luat brosura filmului Mullholand Drive. Cand am vazut poza regizorului, mi-am dat seama ca in platou era nimeni altul decat David Lynch, cu cele doua protagoniste ale filmului, Naomi Watts si Laura Harring. Imi venea sa pun mana pe telefon sa-mi sun prietenii si sa le spun pe cine machiez. Bineinteles, treptat, am inceput sa ma imunizez si sa-mi incorsetez putin genul acesta de reactii, pentru ca au urmat foarte multe personalitati. A devenit un fel de rutina. In plus, faptul ca nu locuiesc in Franta ma ajuta sa nu ma inhib cand machiez personalitatile franceze. M-a frapat si intalnirea cu Monica Belucci. Am nimerit cu ea si cu hair stilistul ei in liftul hotelului Martinez. Nu ma puteam abtine s-o privesc, imi hraneam ochii cu frumusetea ei. Era absolut minunata! Nemachiata, dar frumoasa.
Deci exista si vedete care arata bine nemachiate…
Vedetele care par altfel fara machiaj sunt cele care promoveaza un machiaj foarte accentuat. Evident ca ai un soc cand le vezi fara negru in jurul ochilor si fara tonele de farduri cu care te-au obisnuit. Ai impresia ca sunt bolnave sau imbatranite.
Pe cine v-ati mai dori sa machiati?
M-ar inspira modelele celebre din moda. Dar cred ca fiecare persoana are ceva special. Iar rolul make up artistului este sa depisteze acel ceva si sa-l evidentieze, indiferent ca trasaturile sunt mai mult sau mai putin estetice. Eu nu consider ca exista persoane urate, ci doar persoane cu aspecte inestetice ale fetei. Dar daca stii cum sa le exploatezi, chipul nu are decat de castigat in frumusete.
Cum se poate perfectiona un make up artist in Romania?
Din pacate, in cazul make up artistilor romani, nu exista un concurs sau o competitie cum au, de exemplu, hair stilistii, care sunt mult mai uniti si mai numerosi. Exista doar un concurs de body painting, o chestie infima, care nu se mediatizeaza. Ca make up artist, daca vrei sa faci un stagiu de calitate, trebuie sa te duci in strainatate, in Italia sau in Franta. Evident, pe banii tai.
De ce calitati ai nevoie ca sa reusesti in acest domeniu?
In primul rand, trebuie sa ai niste aptitudini: sa fii perseverent – pentru ca putini au norocul de a reusi din prima – sa fii sociabil si comunicativ, sa stii sa asculti, pentru ca la fiecare proiect intalnesti alti oameni. In plus, ai nevoie de bani ca sa investesti in propria-ti trusa de make up, trebuie sa fii dotat cu o multime de pensule, cu toate fondurile de ten pentru toate tipurile de carnatii. Din punctul acesta de vedere, eu sunt norocoasa, pentru ca lucrand cu L’Oreal, primesc toate produsele de care am nevoie pentru a machia. Ca free lancer e mai greu – nimeni nu-ti garanteaza reusita investitiei. Eu am fost un caz fericit, pentru ca nu a trebuit sa ma chinui prea mult ca sa semnez contractul cu L’Oreal. Tocmai de-asta mi-e destul de greu sa dau sfaturi, pentru ca n-am luptat foarte mult pentru ceea ce am. Am fost "baftoasa".
Exista o varsta de la care make up artistii ies "la pensie"?
Nu exista limite de varsta. De exemplu, team liderul de la Cannes, Alexis Dralet, are 45 de ani. Muncesti atata timp cat te tin fortele sa cari trusa de machiaj. A mea are 32 de kilograme! Pe langa trusa, mai am si eu gentile mele. Pot spune ca a doua mea natura e sa car genti si cu cat sunt mai mari, cu atat am tendinta sa le tot umplu, pana devin foarte grele.
De ce produs cosmetic nu va puteti lipsi?
Sunt o mare consumatoare de fond de ten, mai ales ca stiu ce efect magic poate sa aiba o fata structurata numai din doua nuante de fond de ten. Fondul de ten este esential, pentru ca uniformizeaza toate culorile fetei. Cearcanele au pigment gri, diferit de culoarea restului fetei, in jurul gurii exista pigmenti galbeni, la aripioarele nasului, unde zona e mai puternic vascularizata – un pigment roz. Ca sa ai libertate de culoare si sa poti folosi orice nuanta fara sa contrasteze cu acesti pigmenti, trebuie sa folosesti fond de ten. Sunt persoane dependente de mascara sau de ruj, produsele care de altfel se vand mai bine decat fondul de ten. Vorbesc acum despre clientele normale, care nu se ocupa cu machiajul profesionist si nu constientizeaza importanta fondului de ten.
Cum va simtiti cand va machiaza altcineva?
Nu mi s-a mai intamplat de cand eram model. Nici una dintre asistentele mele nu m-a machiat pana acum, desi as vrea sa cunosc si alta optica decat a mea. Prima asistenta a refuzat din start sa ma machieze. Probabil se temea ca sunt eu prea exigenta. Asistenta pe care o am acum tot insista, dar nu se mai iveste contextul in care sa fiu machiata de altcineva. Prefer sa ma machiez singura, chiar si cand sunt invitata la emisiuni TV.
Vi se intampla sa remarcati greselile de machiaj ale persoanelor din jur?
De cele mai multe ori, nici nu remarc cum e machiata persoana cu care vorbesc. Nu abordez niciodata subiectul, fara sa fiu intrebata. Incerc sa iau omul asa cum e, fara sa il judec prin prisma tehnicii de machiaj abordata. As risca sa fiu subiectiva. Vreau sa descopar mai mult decat invelisul fizic, sa vad dincolo de haine, machiaj sau coafura.
Daca vi s-ar oferi sa lucrati la L’Oreal Franta, ati renunta la ce aveti aici acum?
Nu. Am terminat scoala din Franta cu calificativul maxim si primii trei absolventi primeau un job in Paris, in domeniu. Chiar si asa, n-am vrut sa raman. Vroiam sa ma intorc in tara, desi Romania era pentru mine un teren minat. Nu stiam sigur ca pot aplica aici ce invatasem la Paris. Mi-a fost destul de greu sa promovez machiajul savonette, machiajul invizibil, pentru ca toate romancele vroiau tone de machiaj, iar eu trebuia sa le conving ca nu sunt pe calea cea buna.
Care sunt tendintele in machiaj anul acesta?
Se poarta nuante laptoase – gri, alb pal, rozeuri pale, nuante pastelate – si un look foarte natural. E sezonul femeii constiente de propria-i frumusete, care vrea sa-si sublinieze trasaturile, nicidecum sa le transforme. La machiajul de seara, accentul nu mai cade decat pe buze, eventual printr-un ruj rosu, iar pentru machiajul de zi – glossuri lila sau roz, foarte transparente. Nu se mai poarta kohlul negru pe mucoasa ochiului, ci nuante de bej sau de alb, si se insista foarte mult pe mascara de volum. Pometii trebuie sa aiba culoarea bronzului, iar la nivelul tamplelor si al pometilor se poate folosi un blush stil teracota, pentru a imita efectul soarelui.
Sunteti casatorita din septembrie 2005. Cum va simtiti ca proaspata sotie?
Ma simt foarte bine. Casnicia imi da siguranta si liniste sufleteasca, stiu ca cineva ma asteapta acasa. De cele mai multe ori, sotul meu e primul sosit acasa, pentru ca are mai mult timp liber, comparativ cu mine. Eu, daca nu sunt la vreo sedinta de make up, ma documentez pe internet – machiajul este un domeniu dinamic si trebuie sa-i anticipezi tendintele – sau citesc. Imi plac mai ales cartile usor paranormale sau spirituale. De altfel, sunt foarte credincioasa, pentru ca apreciez ce mi-a dat Dumnezeu. Fac ceea ce-mi place si ma simt rasfatata. Vreau sa fiu impacata din toate punctele de vedere. De aceea, nu pot sa fac rau nimanui, nici chiar celor despre care stiu ca vor sa profite de mine. Prefer sa fac mereu bine, ca sa am eu constiinta impacata. Intotdeauna m-am ghidat dupa principiul Bine faci, bine gasesti.