Ionel Burtea, antreprenorul vizionar care ”hrănește” tinerii din Târgu Jiu cu povești de succes
Are doar 26 de ani și a reușit deja să își transforme pasiunea și visul într-o afacere de 6 milioane de euro. Este absolvent al Facultății de Relații Economice Internaționale din cadrul Academiei de Studii Economice din București, iar propria afacere a fost chiar subiectul lucrării de licență. De multe ori se află în situația de a lua decizii dificile, cu grad ridicat de risc, dar, în ciuda vârstei, analizează totul cu maturitate și pentru termen lung, pentru că e conștient că fiecare hotărâre pe care o ia îi pot impacta business-ul, dar și echipa.
Este interesat de comunitatea în care a crescut și de rolul tinerilor pe care îi consideră determinanți în procesul de schimbare a culturii locale, dar și a societății în general. În acest sens, începând din 2019, organizează Conferințele TEDx în Tg. Jiu, la care invită, ca speakeri, români cu povești de succes care să-i inspire pe tineri.
Numele lui este Ionel Burtea și este fondatorul Abund Berry, o afacere ”pionier” în producerea și comercializarea fructelor de pădure, pe care anul viitor vrea să o listeze la bursă.
Pasionat de cărțile de dezvoltare personală și antreprenoriat încă din adolescență, Ionel a lansat propria afacere la 21 ani și este preocupat în permanență de dezvoltarea și consolidarea acesteia, prin soluții adaptate agriculturii și principiilor moderne de management.
„To be or not to be” este citatul care i-a influențat semnificativ viața.
Abund Berry și povestea din spatele acestui business
Are în derulare investiții cu fonduri europene de 2 milioane de euro în utilaje agricole, spații de depozitare, construcția de sere în spații protejate și agroturism, iar la anul plănuiește să-și listeze la Bursă compania, Abund Berry, pentru a atrage capitalul necesar creșterii producției locale. Propria afacere a fost subiectul lucrării de licență, ocazie cu care a învățat să facă un plan de business care i-a fost de folos la scrierea proiectelor europene pentru care a aplicat.
La 21 de ani, încă student la ASE, Ionel Burtea decide să pornească o afacere în agricultură. Cu un buget inițial de 20.000 de euro, începe să cultive mure pe 1 ha de teren și își implică familia în afacere – bunicul, părinții și sora. Decizia de a lansa afacerea cu fructe de pădure a fost luată după o atentă cercetare a pieței, în care au fost identificate probleme de disponibilitate a fructelor românești în supermarketuri, precum și lipsa unei game de vinuri cu arome inedite și neconvenționale. De altfel, pasiunea pentru vinuri a stat la baza lansării afacerii în 2017.
În timp, crește suprafața cultivată cu mure, iar tânărul fermier decide să cultive și zmeură și căpșune, astfel încât, în prezent, la Țicleni, în județul Gorj, împreună cu familia sa gestionează o suprafață totală de 20 de hectare cultivate cu mure, zmeură și căpșune. Fructele cultivate la Țicleni sunt vândute sub brandul propriu, Abund Berry.
”În facultate m-am hotărât să lansez o afacere în agricultură pentru că am avut acest vis, să fac ceva pentru și împreună cu familia mea, pentru zona în care am crescut, să pot oferi românilor fructe de pădure de producție locală, să pot crea locuri de muncă și atrage tinerii să rămână acasă, să nu plece afară. Eu și familia mea avem o pasiune pentru vinuri, aceasta a fost motorul și ideea din spatele afacerii. Am descoperit că specialitățile de vinuri din mure sau din afine au un gust și o aromă deosebite, că pot veni foarte bine în completarea ofertei de vinuri din struguri de pe piața din România. Am început să producem din 2017 vin de mure, am lansat brandul Berry Wine / ALAI care poate fi găsit în rețelele partenerilor noștri”, declară Ionel Burtea, fondatorul afacerii Abund Berry.
Oamenii, esențiali în acest business
Antreprenorul a explicat cum a ajuns să aibă o afacere atât de profitabilă. Alături de familie și împreună cu colegii săi a crescut business-ul și l-a dezvoltat de-a lungul anilor. “Implicarea lor este importantă, pentru că de munca lor depinde asigurarea unui flux continuu de lucru, îmbunătățirea proceselor, optimizarea și eficientizarea mai ales pe activitățile logistice, unde este esențial timpul de pregătire a comenzilor (sortare, ambalare, etichetare etc.) și de livrare a acestora”, afirmă el.
Oamenii sunt factorul decisiv în afacerea pe care o conduce Ionel Burtea, ei un rol foarte important pentru că pe partea operațională sunt cei care fac diferența. “Pot să spun cu toată convingerea că echipa te ridică, echipa te coboară. Iar eu am o echipă cu care lucrez bine pentru că mă implic personal atât în partea de recrutare și selecție a noilor angajați, cât și în coordonarea echipei și activitățile curente. Văd foarte multe persoane pentru posturile pentru care recrutez, avem poziții deschise permanent pentru job-uri legate de aprovizionarea și manipularea în depozit, sau pentru șoferi. În plus, sunt în mijlocul colegilor mei o mare parte din timp, urmăresc fluxurile de lucru, ne consultăm pe anumite aspecte, intervin atunci când este nevoie. Sunt deschis la sugestiile colegilor mei, îi încurajez să vină cu propuneri, pe care le implementăm dacă apreciem că au impact pozitiv în munca noastră”, spune Burtea.
De asemenea, antreprenorul încurajează dezvoltarea personală și profesională, promovează persoanele care se dezvoltă pe post, care sunt implicate și proactive. A implementat un sistem de indicatori legat de specificul activității lor, care îi permite să facă evaluări lunare și să motiveze financiar echipa, prin bonusuri în funcție de performanțele realizate.
“Mulți dintre colegii mei sunt în echipa Abund Berry încă de la început, iar fluctuația de personal, specifică de altfel industriei noastre, este destul de mică în business-ul meu”, adaugă antreprenorul.
Parteneriate de afaceri
Încă de la începutul lansării afacerii, Ionel Burtea a urmărit să distribuie fructele sale în cât mai multe supermarketuri și să colaboreze cu firme din domeniul HoReCa. Pentru a asigura aprovizionarea cu fructe proaspete tot timpul anului, tânărul fermier a decis să-și extindă afacerea și sortimentele oferite partenerilor săi în 2020. În acest sens, începe să cumpere afine, zmeură, mure, prune, piersici, nectarine și căpșune de la cultivatorii din România și să importe fructe din Olanda, Peru, Chile, Polonia, Argentina, Spania, Portugalia.
”Mă implic personal în colaborarea cu fermierii din România, vizitez fermele și verific fructele, calitatea și aspectul acestora înainte de a decide achiziționarea lor și vânzarea mai departe către partenerii noștri. Parcurg peste 50.000 de km în fiecare an, în toată țara, pentru a ajunge la fermierii parteneri sau pentru a cunoaște alți fermieri. Abund Berry este unul dintre principalii distribuitori de fructe proaspete pentru Mega Image, Carrefour, Profi, Metro. Cerințele pe care trebuie să le îndeplinim sunt foarte riguroase, din acest motiv suntem atenți la selectarea furnizorilor cu care lucrăm, la asigurarea condițiilor optime de depozitare și transport”, declară Ionel Burtea, antreprenorul din Gorj.
Record în 2022: a livrat peste 1.000 de tone de fructe
Anul acesta, Abund Berry a marcat un record în vânzarea de fructe prin livrarea a peste 1000 de tone de fructe din producția locală și de import către supermarket-uri, din care peste 100 de tone de zmeură. Ionel Burtea explică de ce este o cifră semnificativă și ce înseamnă să vinzi 100 de tone de zmeură.
”O sută de tone de zmeură înseamnă 800.000 de cutii de 125g, pe care echipa mea le pregătește pentru vânzare, le verifică, le sortează, le etichetează, le încarcă în lădițe și apoi în camioane. Este un proces meticulos, care presupune atenție și un anumit ritm, în condițiile în care sunt implicate aprox. 40 persoane în acest flux. Dacă facem calculul mai departe, livrăm aprox 2.200 de caserole cu zmeură în medie zilnic către clienții noștri. Iar la această cifră se adaugă celelalte fructe care sunt verificate, ambalate, etichetate și livrate. Efortul nostru este foarte mare, pe măsura cererii”, apreciază Ionel Burtea.
Cum a depășit provocările pandemiei
Pandemia a adus cu sine noi provocări și schimbări pentru care Ionel Burtea a trebuit să găsească soluții și să ia decizii pentru a merge mai departe.
Înainte de pandemie, fermierul participa la târguri și diferite evenimente în industrie pentru a-și prezenta produsele și a căuta noi parteneri de afaceri. Pe lângă colaborarea cu supermarketurile din România, pentru companie un canal important de vânzare îl reprezentau băcăniile, restaurantele și alți parteneri din HoReCa. Ionel Burtea avea un proiect în derulare cu fonduri europene, o seră pentru căpșuni la stadiul de șantier, precum și o investiție proprie în turism.
Pandemia de Covid-19 a perturbat lanțurile de aprovizionare, multe afaceri din HoReCa au fost afectate, unele dintre ele chiar s-au închis. Tânărul fermier a compensat scăderea cifrei de afaceri pe acest canal prin vânzarea pe online, care a crescut semnificativ prin alocarea resurselor necesare – shop în site, reclamă online, newslettere, echipă dedicată, logistică specifică.
O altă decizie a fost să oprească proiectul din turism și să aștepte pentru a vedea cum se stabilizează domeniul, care sunt cerințele din partea autorităților, așteptările din partea clienților, unde și cum este necesar să se repoziționeze, să revizuiască serviciile oferite și resursele necesare relansării acestui proiect.
În ceea ce privește proiectele pe fonduri europene, acestea au beneficiat de susținerea autorităților naționale (AFIR), însă fermierul a întâmpinat probleme cu aprovizionarea utilajelor, echipamentelor de procesare și materialelor de construcții de la furnizorii din Italia sau Spania.
Ce planuri de viitor are
Ionel Burtea urmărește în continuare creșterea business-ului și în acest sens a decis ca anul viitor să listeze compania la bursă pentru a atrage capitalul necesar, cu care să susțină extinderea activității de producție locală.
Pentru 2023, tânărul fermier și-a propus o cifră de afaceri de 10 milioane de euro și depunerea unui proiect pe Horizon, o linie de finanțare direct de la Comisia Europeană.
“În agricultură se dezvoltă un trend în direcția business to consumer, direct de la producător la consumator, cu cerere în creștere pentru fructe și legume proaspete, preferate fiind produsele locale, deși acestea în continuare nu au o pondere mare la rafturile din supermarketuri”, adaugă Burtea.
Ionel Burtea urmărește finalizarea serei de căpșuni, un proiect accesat pe Submăsura 4.1a – pomicultură, înființare sere căpșune, unitate de procesare și depozitare. Valoarea proiectului este de 1,4 milioane de euro cu TVA, suprafața vizată este de 4.560 de metri pătrați, iar zona tehnică de 528 mp. 90% sunt fonduri europene, în timp ce aportul propriu este de 10%.