Moment istoric pentru marketingul romanesc
Povestea acestui eveniment a inceput sa se teasa in urma cu un an. Octavian Pantis, sotul si partenerul de afaceri al Mihaelei Pantis, a fost unul dintre cei 4.500 de participanti la World Business Forum de la New York, in mai 2004. Cand, la revenirea in tara, i-a spus Mihaelei ca a fost singurul roman prezent acolo, din cate a aflat de la organizatori, a incoltit ideea: "Am avut un gust amar: chiar acesta e nivelul nostru? Nu avem voie sa ramanem la nivelul acesta! Daca nu vine Mahomed la munte, sa vina muntele la Mahomed! Atunci a intrat in actiune background-ul meu de marketer. Lucram de sapte ani la Coca-Cola, in departamentul de marketing, calitate in care puteam sa realizez ca, este nevoie de Philip Kotler in Romania. Mi-am spus: Hai sa incepem demersurile ca sa-l aducem pe Philip Kotler in Romania, pentru ca este nevoie de el!", povesteste Mihaela.
De ce l-ati invitat pe Philip Kotler in mai, la Bucuresti?
Pentru ca si Romania merita Philip Kotler! Mediul de afaceri romanesc a ajuns la un stadiu de maturitate care solicita mai mult decat speakeri de nisa, asa cum au fost cei care au venit pana acum la noi. Ei au impact semnificativ pe o anumita nisa, in care sunt specializati. De exemplu, vin multi directori de agentii de publicitate, care pot vorbi si pot fi intelesi cel mai bine de catre cei din industria respectiva. Nu inseamna ca n-ai ce sa inveti de la ei ca practician de marketing intr-o companie de vanzari. Dar cred ca s-a inceput cu piesele mici, izolate, ale unui puzzle pe care acum Philip Kotler vine sa-l intregeasca. Are foarte multe concepte noi, nascute dintr-o practica indelungata. Desi este cunoscut in special pentru cartile sale, el este un practician. Kotler conduce o firma de consultanta in marketing, pe langa cercetarile pe care le face la Kellogs University (institutia are un departament de cercetare foarte bine pus la punct). Firma sa serveste clienti de calibrul lui Ford, General Electric, IBM, Bank of America – companii din diverse domenii de activitate, care pun accentul pe marketing, punand in practica inovatii semnate "Philip Kotler". Este vorba de o perioada indelungata de munca in paralel, academica si practica. Nu va veni sa ne vorbeasca un soarece de biblioteca!
Se poate spune despre Philip Kotler ca este un generalist?
Philip Kotler este un generalist al marketingului, i se spune "parintele marketingului". Sunt sigura ca disertatiile reputatului profesor vor avea impact la nivelul intregii economii romanesti. Nu va fi o schimbare dramatica, dar sunt sigura ca pe termen scurt si mediu se va resimti un ecou. Spun asta analizand profilul celor peste 1.000 de participanti. Multi dintre ei vin din companii multinationale, au o practica si o experienta deosebita in domeniul marketingului. Participa, de asemenea, multi antreprenori si firme romanesti care trimit doi-trei reprezentanti. Asta ma bucura foarte mult, deoarece inseamna ca am reusit sa facem accesibil un eveniment de un asemenea calibru intregii comunitati de afaceri.
Cred ca toti avem cate ceva de invatat de la Philip Kotler, indiferent pe ce treapta a competentei ne aflam in domeniul nostru.
Eu mai trag o concluzie de aici: managerul acelei firme mici, ce are probabil 20-30 de angajati, nu mai considera ca este singurul indreptatit sa participe la un asemenea eveniment si isi ia cu el si vreo doi-trei colegi, cu care sa impartaseasca experienta…
Exact. ai, in plus, e un semn ca managerii isi dau seama de importanta marketingului, a actualizarii informatiilor pe care le au. De fapt, chiar asa l-am gandit si construit, ca pe un eveniment elitist, dar la care sa aiba acces cat mai multi oameni de afaceri. Am inceput promovarea evenimentului inca din noiembrie 2004, asa incat am putut oferi preturi foarte bune, cu discounturi semnificative in functie de momentul platii, accesibile chiar si celor pentru care pretul ar fi fost o problema.
Conferinta trebuie privita ca pe un fel de consultanta. Noi am gandit un sistem de a strange intrebari, anterior conferintei, carora le vom face o sinteza pentru a evidentia profilul si aria de interes a participantilor. Acestea vor fi folosite de catre Philip Kotler pentru a-si definitiva materialul prezentat la Bucuresti. Incercam astfel sa crestem relevanta si utilitatea informatiilor pe care Philip Kotler le va transmite. Sa fie ceva diferit de cititul unei carti. Participantii insa trebuie sa fie proactivi. Nu te duci la conferinta sa astepti raspunsuri la intrebari pe care nu le-ai pus.
Venirea sa in Romania se inscrie intr-un turneu?
Este vorba de un turneu in Europa. Noi suntem singura destinatie din Europa de Sud-Est. Cererea a fost atat de mare, incat a trebuit sa-l convingem sa stea doua zile in Romania.
Asteptarile noastre sunt mari. Asteptarile sale care sunt?
Probabil ca are satisfactia ca-l vor cunoaste si specialistii din aceasta zona a Europei. Academia de Studii Economice din Bucuresti va profita de acest prilej pentru a-i decerna titlul de Doctor Honoris Causa, ca o recunoastere a meritelor sale pe taramul ideilor de marketing.
Credeti ca nivelul la care se situeaza specialistii romani in marketing ii va face permeabili la nivelul prezentarii lui Philip Kotler?
Eu sper din tot sufletul ca evenimentul sa fie mult mai sus decat nivelul actual al asteptarilor participantilor. Daca ne-ar spune doar ceea ce anticipam, n-am avea nici o iluminare, ne-ar implini doar asteptarile. Singura sansa de beneficiu este nu ca el sa coboare, ci ca noi sa ne ridicam, sa ne apropiem de nivelul sau. Eu sunt sigura ca, datorita experientei sale, va sti sa-si adapteze discursul, sa ne explice trendurile si previziunile pe termen scurt si mediu din marketing, sa prezinte totul intr-un fel in care sa fie foarte accesibile si utile pentru noi.
Ca efect secundar, anticipam ca evenimentul se va constitui si intr-un bun prilej de intalnire a catorva sute de marketeri, o intalnire de breasla… Ceea ce ma bucura este ca vor participa oameni de afaceri nu doar din Bucuresti, ci si din alte orase, din Cluj, Timisoara, Iasi, Ploiesti, ca sa nu amintesc decat cateva.
Putem miza pe faptul ca expertul numarul unu in marketing isi va adapta discursul si la perspectiva noastra, ca tara?
In ultimii 20 de ani, Philip Kotler s-a ocupat foarte mult de brandingul de tara. A lucrat cu specialisti pe branding si marketing de tara, are si carti scrise pe acest subiect, in Asia si in America de Sud. Daca, in urma studiului pe care il vom face asupra problematicii vizate de participanti, va reiesi ca este nevoie de sprijinul sau pentru asa ceva, cu siguranta o sa-i solicitam sa vorbeasca despre asta.
Ne puteti dezvalui, in avanpremiera, proiectele dv. viitoare?
People Solutions Conferences este la primul eveniment, dar ne-am asumat misiunea de a oferi lumii de afaceri din Romania posibilitatea de a se intalni, cel putin o data pe an, cu lideri eminenti ai lumii economice internationale si a afla ultimile trenduri si idei direct de la sursa. Vom invita personalitatile pe care comunitatea de afaceri din Romania le doreste, cei de care are cea mai mare nevoie.
Deja pregatim urmatorul eveniment, testand impactul a sase personalitati cu care suntem in contact. Toti sunt de calibru greu. Credem ca lumea de afaceri are nevoie si de speakeri de nisa, dar si de speakeri de talia lui Philip Kotler, Jack Welch, Rudy Giuliani, Michael Porter, Tom Peters, Robert Kaplan sau Jim Collis.
Dar toate la timpul lor… Doresc sa le multumesc celor care ne-au acordat sprijinul in organizarea evenimentului care il are ca invitat pe Philip Kotler. Sponsori principali: Connex, Coca-Cola, TMI, Avon Cosmetics, Raiffeisen Bank, Ziarul Financiar. Sponsori media principali: Business Magazin, Realitatea TV, Bucharest Business Week, TVR. Sponsori: Whirlpool. Sponsori media: Cariere, Markmedia, Radio Total. Asadar, la anul pe vremea asta, ne pregatim de o alta vizita importanta…