Nu e job, e un mod de viaţă
Andra Iacov s-a născut în Alexandria, Teleorman. A absolvit liceul în 2007 şi a venit în Bucureşti la Universitatea Politehnica, unde a făcut patru ani de Automatică şi Calculatoare. A terminat între primii cinci. La Adobe România a început să lucreze ca Software Engineer imediat după licenţă. Aplicase şi pentru un master la Politehnică, dar l-a abandonat ulterior în favoarea jobului. Andra şi-a descoperit cu adevărat pasiunea pentru informatică târziu, când a început să lucreze.
Statistici din toată lumea arată că tot mai multe fete termină informatica în colegiu, dar nu ajung să lucreze efectiv în IT. În SUA, de exemplu, doar 0,4% dintre absolventele de colegiu decid să urmeze o carieră în computere. Andra spune că e un domeniu care necesită multe ore de lucru, ca să te poţi menţine în pas cu tehnologia şi schimbările care se întâmplă rapid, că trebuie să citeşti permanent.
Pe lângă jobul propriu-zis, seara trebuie să te documentezi despre tehnologiile alternative pe care ai putea să le foloseşti şi să ai proiecte personale la care să contribui. „Nu e neapărat un job, e un mod de viaţă. Faptul că trebuie să fii atât de dedicat şi că îţi solicită timp – ar putea fi factorii care să le îndepărteze pe femei.
Odată ce se gândesc să aibă o familie sau un copil, renunţă uşor-uşor la responsabilităţile profesionale şi nu mai caută să preia alte taskuri sau să ridice mâna când li se propune un proiect. Uşor-uşor se retrag şi îşi iau mai puţine responsabilităţi pentru a face loc celorlalte lucruri care se întâmplă în viaţa lor personală.”
Experienţe inovatoare
Andra e softist în Departamentul de Digital Publishing al campusului Adobe şi „îi ajută” pe publisher-i să îşi treacă revistele din print în digital. Este un domeniu nou, de mare succes în prezent, iar ea se ocupă de o părticică din soluţia pe care Adobe o oferă, şi anume customizarea, împachetarea, semnarea aplicaţiei. Rezultatul muncii lor de echipă înseamnă urcarea aplicaţiei în APPStore şi Google Play.
Soluţia dezvoltată de Adobe permite unei reviste care are versiune digitală pentru iOS sau Android să îşi construiască viewer-ul aplicaţiei de pe device, să-l customizeze cu propriile configurări şi resurse, dar şi să publice conţinut din revistă săptămânal sau lunar, în funcţie de nevoile ei. Totul fără ca publisherul să aibă o echipă dedicată care să ştie să programeze.
Andra crede că în viitor oamenii vor migra spre digital, aceasta şi pentru că experienţa în lumea digitală este mult mai bogată. „Vom accesa metode de a prezenta conţinuturi total inovatoare şi diferite de ce oferă printul. Cel mai interesant exemplu despre felul în care va evolua tehnologia îl constituie în prezent Google Glass şi faptul că poţi ajunge să ai acces la orice informaţie, fără să faci un efort să o accesezi. Informaţia va fi acolo, în fundal, pentru tine. Faptul că tehnologia ajunge să fie uşor intruzivă în viaţa oamenilor şi că degradează ceea ce ne făcea oameni – contactul direct, relaţiile interumane – poate să sperie.”
Prin intermediul publisherilor, ceea ce face ea zi de zi ajunge să fie folosit de mii de oameni. „Trebuie să ai în minte nevoile utilizatorilor tot timpul. E genul de produs final pe care ajung să îl folosesc şi eu. Îmi pun mereu întrebarea: Ce mi-ar plăcea mie să citesc? Cum mi-ar plăcea să interacţionez cu revista asta? Care ar fi lucrurile care m-ar determina să revin iar şi iar? Îmi place că ceea ce fac are impact şi că este folosit de atât de mulţi oameni şi, de asemenea, că pot lua de una singură decizii care să facă diferenţa. Dacă vin cu o propunere care are sens şi care poate schimba lucrurile în bine, o pot aplica. Primesc undă verde să o testez cu clienţii şi să o implementez.” Din punctul ei de vedere, e o putere destul de mare.
Nimic fără pasiune
În munca ei pot apărea şi taskuri repetitive, dar Andra spune că nu ai când să te plictiseşti. „Ai tot timpul ocazia să înveţi ceva nou, tehnologii noi, moduri noi de a face lucruri, întâlneşti oameni care vin cu un alt background, de la care poţi învăţa, colegi din campus şi din străinătate.”
Dacă e să revenim la diferenţa dintre femeile şi bărbaţii din IT, Andra spune că femeile ajung să lucreze în domeniu abia după ce se asigură că sunt foarte pasionate şi că nu îşi asumă un mare risc făcând acest pas, în timp ce bărbaţii sunt mai mult sau mai puţin aduşi de val. Pentru ei e normal să fie pasionaţi de tehnologie, să repare lucruri, să încerce tot felul de tool-uri. Femeile ajung aici după ce şi-au confirmat cumva că e exact ceea ce vor. Înainte de pasiune, trebuie să ai încredere în tine, că poţi face asta. E important să vezi că cei din jur apreciază punctul tău de vedere şi au încredere în deciziile tale. Şi, ca în orice domeniu, lucrurile acestea se câştigă în timp.
„În echipa în care multă vreme am fost singura fată, m-am simţit chiar răsfăţată. Aduceam o energie nouă şi cred că, indiferent de domeniu, este important să existe diversitate la locul de muncă.”
Andrei îi place destul de mult ce face şi nu e tentată să plece din ţară, mai ales că familia ei e aici.
Dar cum sedii Adobe există peste tot în lume, i-ar fi destul de uşor să aplice pentru un job internaţional, dacă asta şi-ar dori.
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici