Orice proiect presupune trei factori: bine, repede si ieftin
Cate categorii de activitati exista in productia unei agentii de publicitate?
Intr-o agentie de publicitate avem de-a face cu doua mari activitati – audio-video, pe de o parte, si print si design publicitar, pe de alta parte. In aceasta ultima categorie intra tot ce inseamna productie publicitara, in afara de spoturi. In agentia noastra, productia are in componenta sa trei oameni. Eu sunt directorul departamentului fara sa-mi fi dorit acest lucru. Lucrez de multi ani cu acesti doi colegi, cu unul dintre ei aproape de la inceput. Suntem un organism bine dezvoltat, in care fiecare stie ce trebuie sa faca.
Care sunt categoriile cuprinse in productia de print si design publicitar?
Partea de tiparituri (reviste, postere, pliante, leaflet-uri, cataloage de prezentare ale produselor clientilor, formulare de birou, carti de vizita etc.), printurile de mari dimensiuni (outdoor sau indoor pentru targuri si expozitii, simpozioane, afisajul electoral, afisajul pe mijloacele de transport etc.), materialele promotionale, personalizate (pixuri, brichete, scrumiere etc.). In plus, mai avem productia publicitara neconventionala: constructia de standuri, decorarea parcurilor de autovehicule ale clientilor, decorarea de sedii ale clientilor. Practic, asta este frumusetea muncii noastre: nu se repeta. Niciodata nu sunt doua proiecte care sa semene suta la suta. De asta imi place cel mai mult productia publicitara.
Asta ati facut dintotdeauna?
Am inceput in publicitate lucrand ca account. Nu mi-am gasit locul acolo. Ca formatie sunt inginer, tocmai de aceea imi place foarte mult exactitatea. Creativitatea agentiei se cam termina inainte de productie. Pentru fiecare proiect discutam cum sa facem ca un procent cat mai mare din ceea ce viseaza creatorii sa poata fi realizat si mesajul pe care il gandesc ei sa poata ajunge la consumator nealterat. Sunt mai multe constrangeri, nu doar cele tehnice: sunt cele de natura financiara sau cele legate de timp. Ei cauta, fireste, cele mai inedite idei, iar eu sunt aici ca sa-i ajut cat pot. Numai ca la mine brieful vine extrem de clar si de precis: trebuie sa facem atatea obiecte, cu un anume buget, pana la o data bine stabilita. Lucrand de atata vreme la productie, am ajuns la concluzia ca orice proiect este caracterizat de trei factori: bine, repede si ieftin. Sfatuiesc clientul sa-si aleaga doi dintre ei. Exista o legatura in toate: ce este bun si se poate face repede, cu siguranta nu este ieftin, fiindca ai nevoie de niste bani in plus ca sa convingi oamenii sa lucreze noaptea sau sa gasesti niste solutii inedite. Ce este bun si ieftin, categoric nu se face repede. Ai nevoie de timp sa cauti solutii mai putin costisitoare. Daca este repede si ieftin, cu siguranta nu iese bine. Trebuie gasit un echilibru intre ele sau facuta alegerea de catre client.
Cine sunt furnizorii dv.?
Unii dintre furnizori sunt tipografiile, altii sunt producatorii de articole promotionale, furnizori de productie publicitara. Sunt ateliere sau sectii ale fabricilor care s-au reorientat si lucreaza ca subcontractori pentru acest gen de ateliere. Piata de produse publicitare este in dezvoltare, apar sisteme noi, tehnologii noi aduse din strainatate. Daca pana acum cativa ani, firmele luminoase, de exemplu, se importau sau se faceau aici cu mare greutate, acum firmele respective s-au reorientat, au importat tehnologia si astazi cam 90% din productia de firme luminoase se face in tara.
Cat la suta din productia publicitara se poate realiza in Romania?
Cele care nu se pot face inca bine aici sunt obiectele promotionale. Nu se face nici un pix, de exemplu. Foarte multe dintre obiectele promotionale se fac in tari in care mana de lucru este ieftina si robotizarea este foarte dezvoltata, adica in Asia. Acolo se face productia care se exporta in cateva centre mari din Europa (Olanda, Franta, Italia). Asadar, in Europa exista angrosisti de materiale promotionale, care au depozite la care este usor de ajuns. Ei au la randul lor reprezentanti in fiecare tara din Europa. Exista o retea de distributie bine pusa la punct. Periodic, ei lanseaza cataloage. In functie de nevoie, consulti catalogul, ceri preturile, vezi cum stau cu stocurile si faci comanda. Deoarece materialele promotionale nu au o pondere mare in cuantumul productiei publicitare, nu as spune ca facem mare parte din productie in afara tarii. In plus, intervine si factorul timp. Noi trebuie sa ne miscam foarte repede si atunci ne orientam catre solutii locale. Nu prea ai timp sa tiparesti un catalog afara, chiar daca s-ar face mai ieftin si mai bine. Incerci sa-l faci aici. Lucrurile au inceput sa mearga.
Sa luam un exemplu: prin cate maini trece un banner pana este expus?
Exista un traseu bine stabilit pe care il conduce account-ul. El afla de la client ce mesaj trebuie sa contina materialul respectiv, comunica celor de la creatie cum trebuie sa sune mesajul, reglandu-l din ce in ce mai fin, pana cand devine ceea ce trebuie. Se incheie partea de grafica, vizualul. Cand avem OK-ul clientului pentru creatie, obiectul respectiv intra in faza de DTP (pregatirea de productie). DTP-ul este un departament de sine statator, o veriga intre creatie si productie. Eu obisnuiesc sa supervizez DTP-ul, pentru ca, intamplator sau nu, ma pricep. Sunt foarte atent la detalii, pentru ca productia este locul unde agentia poate sa piarda sau sa castige bani. In celelalte faze ale muncii din agentie ne jucam cu timpul, dar la productie e vorba de bani! In perioada cat se desfasoara creatia si DTP-ul, am timp sa cer oferte de la furnizori. Se face totul pachet – creatie plus pret – si se trimite la client. Acesta ne anunta sa dam drumul productiei. Fireste ca pe toata durata proiectului se fac ajustari.
Cum stati cu timpul?
Timpul se ingusteaza intotdeauna la productie. De fiecare data cand dam oferte de pret, ele sunt insotite de termene pe care toti le ignora, voluntar sau nu. Deadline-ul ramane intotdeauna pe loc. Ultimul departament fiind productia, noi trebuie sa recuperam tot ce s-a pierdut pe parcurs. Nu stiu daca este un specific balcanic sau romanesc.
Cum stam in comparatia productiei romanesti cu cea occidentala?
Totul se rezuma la bani. La nivel local, apar unele creatii bune, dar nu poti iesi cu ele la competitii. Nu poti face lucruri spectaculoase fara un buget pe masura. Piata e saraca, vanzarile nu sunt mari, iar bugetul din publicitate este un cuantum din vanzari. Faci ceva, dar nu ceea ce ai face cu bani adevarati.
De ce vi se spune "mestesugar"?
Imi place sa mesteresc. Asa sunt de cand eram mic. Parintii imi cumparau cate doua jucarii, pentru ca pe una dintre ele o demontam sa vad cum e facuta. Tot ce are o parte tehnica este domeniul meu. Imi place sa fac, sa desfac, sa reconstitui mecanismele logice ale celor care au construit obiectul respectiv. Si acasa, surubaresc orice. Oricine are o problema, ma solicita. Imi place sa-mi bag nasul, am un oarecare bagaj tehnic care ma ajuta.
Dati-mi un exemplu de creativitate in productie!
Putem vorbi despre bradul construit in Piata Unirii, acum cativa ani, in preajma Craciunului. Era vorba de un premiu deosebit, trebuia sa facem cumva sa aratam oamenilor ca dam multe masini cadou. Din discutii, s-a nascut ideea ca masinile sa devina globuri intr-un brad. Ideea nu-mi apartine in totalitate, numai ca eu am pus suflet in ea si am facut-o posibila. Creativitatea mea este mai mult de natura tehnica. Rolul meu este sa directionez ingeniozitatea creatiei catre solutii tehnice realizabile.
Bogdan Alexandru Firu Nicolescu
Nascut la 21 ianuarie 1969, la Giurgiu
Studii:
- 1989-1994, Universitatea Politehnica Bucuresti, Facultatea de Metalurgie;
Experienta:
- 1989-1990, Turner, Rocar SA
- 1990-1992, Technical Draftsman, Rocar SA
- 1992-1993, Trainee Designer, Rocar SA
- 1993-1994, Customs Commissionaire, Touristic Agent Delta Impex Overseas
- 1994-1997, Account Executive, Account Manager, Client Service Director Contrapunto Advertising Agency
- 1997-1998, Client Service Director la Tempo Advertising Agency
- 1998-1998, Production Buyer la Tempo Advertising Agency
- din 1999, Production Director la Tempo Advertising Agency.